Vid mitt besök på Charles de Gaulle i Paris för ett par veckor sedan fick jag en visning av de lite finare kvarteren hos Air France, både vad gäller flygplats och flygplan. Ni vet, för de som knappast jagat priser på söksajter. Jag pratar alltså inte om vare sig premium-ekonomi eller business. Här menar jag en resa som är mer ett koncept än en flygstol och som börjar redan vid ankomsten till flygplatsen. Säg hej till La Première, Air France ess i rockärmen. Här är min inblick i livet som lyxresenär.
Alla har vi nog någon gång, på vägen till vårt säte längre bak i flygplanets ekonomiklass, blickat ut över de lite mer exklusiva klasserna längre fram i kabinen. Suktat efter de bredare sätena. Trånat efter de fällbara stolarna för en god natts sömn. Där maten äts med riktigt porslin och där TV-skärmen är betydligt större än ekonomiklassensr nio tum. Kort och konkret – man får vad man betalar för.
Följ med på en La Première-visning
Och betalar man bra så får man det bästa. I fallet Air France så heter det La Première. Följ med på en vandring bortanför incheckningsköer, trängsel och stimmiga avgångshallar. Till en stilla lounge med alla tänkbara faciliteter en kan önska sig. Relax, spa, avskilda ytor för arbete, storbilds-TV. Och ett glas champagne innan du kliver in i en helt nyrenoverad 777-300ER.
Som La Première-gäst blir man mottagen redan vid ankomsten till Terminal 2E. Bagaget tas om hand och i en egen check-in-lounge sköts allt som har med incheckning och andra sedvanliga procedurer att göra. Sedan är det bara att ta hissen upp och kliva in i Air France finaste.
Spegel eller storbilds-TV, vem märker skillnaden? En TV är det i alla fall och den är så gigantisk att jag nästan förlåter dem för att den är i 4:3-format…
Att resenärerna med La Première-biljett kommer tidigare och tidigare till flygplatsen känns full rimligt. De vill så klart ge sig själva tid att njuta av upplevelsen och göra undan saker medan de är på marken. Kanske få sig en stunds massage, jobba medan de har uppkoppling eller bara slå sig ner och äta en god bit mat. När det här är avklarat går det så klart att ägna själva flighten åt att vila, eller till och med sova sina åtta timmar.
Ytorna är ljusa och väldigt avskalat inredda. Det är nästan en känsla av det som gör skandinavisk design så känd, just i det avskalade, enkla och funktionella. Nedtonade färger men med några färgdetaljer som sticker ut. Det känns lite för mig, som gillar sånt, som att komma hem. I mitt nästa vardagsrum så lär jag nog utan problem kunna inspireras av det här.
En vanlig dag har loungen ungefär 150 gäster, med toppar på uppemot 200, och de flesta klientel är faktiskt representerade. Från kändisar till barnfamiljer, eller som ensamresenären som var själv i hela loungen när jag var där. Det behöver väl knappast tilläggas men jag säger det ändå – ljudnivån, eller snarare bristen på ljudnivå. Himmelriket!
I en egen avdelning finns möjlighet till relax där det går att få spabehandlingar, ta en uppiggande dusch eller bara lägga sig ner och blunda i liggfåtöljerna. Återigen, resenärerna anländer tidigare och tidigare till den här loungen.
Hungrig? Menyn är skapad av Alain Ducasse, prisbelönt fransk kock som erhållit en mängd stjärnor i Michelinguiden, och lär nog inte lämna någon vare sig oberörd eller hungrig. Jag hann tyvärr inte provsmaka någon mat under besöket. Däremot ett glas champagne, även det signerat Ducasse, som smakade helt fantastiskt med mina mått mätt.
När flygavgången närmar sig slussas man ut från loungen och ner till en egen bil, där en privatchaufför kör en hela vägen fram till flygplanet. Sedan börjar nästa äventyr. Att få kliva in i en, i skrivande stund, helt nyrenoverad Boeing 777-300ER (77W) är en upplevelse i sig. Hela kabinen, från ekonomi till La Première, är nyinredd och faktum är att Air France just nu håller på att uppgradera stora delar sin 777-flotta interiört. I slutet på mars 2016, där vi är just nu, har 25 stycken 777-200:or och 43 stycken 77W-maskiner fått den nya kabinen. Dessutom har företagets tio A380:or utrustats med La Première där nio platser per plan finns tillgängliga.
Det kommer ett senare blogginlägg om kabinen i just den här maskinen som jag besökte.
Maskinen som jag klev ombord på, F-GSQI, har fyra klasser. Av knappt 300 stolar i den här trippelsjuan så är fyra av finaste snitt. Ni vet vilken klass jag menar. Kontra andra flygbolag, där lyxresenärerna får egna bås, så har Air France löst det hela med ett draperi. Det kan låta osexigt vid en första tanke men jag förstår idén och jag gillar den. Det ger helt klart en mer öppen planlösning (no pun intended) och så går det att få en avskild miljö ändå utan att det blir konstant instängt.
På planet presenteras man för den kabinpersonal som har hand om just La Première och sedan är det bara att slå sig ner i det tilltagna sätet och njuta av flygningen. Underhållningssystemet visas på en 24″ skärm, stolen blir enkelt en fullstor säng som är två meter lång och 77 cm bred och när draperiet är fördraget har man 3m² på egen hand.
På ett sätt kan jag förstå att man väljer att ”göra sig klar” redan i loungen när det kommer till mat och dylikt. Jag menar. Att få kliva ombord här, krypa till sängs och sova bort åtta-tio timmar i en 77cm-säng. Det är ganska få förunnat på ett flygplan, milt uttryckt.
Fast å andra sidan kan jag inte förstå det. Vem vill sova bort en sådan här upplevelse? Jag hade nog förmodligen och precis som vanligt suttit i mitt säte och njutit av långflygningen. Tittandes ut genom fönstret fönstren. Spanat en film eller två. Ätit god mat. Njutit av lite digital detox med en mobil i flightmode. Och hoppats på att tiotimmarsflighten blev dubbelt så lång så att jag skulle hinna njuta lite till.
I den här klassen är allt exklusivt och privat från första sekund på flygplatsen, via lounger med egen incheckning, privatbil till planet, på planet och tills det att man eskorteras av maskinen på destinationen. Det finns alltid någon representant från Air France närvarande för uppassning under hela vistelsen och man märker förmodligen aldrig av passagerarna längre bak i planet. Och de märker aldrig av en själv heller, eftersom kabinen är belägen såpass långt fram i kabinen att det omöjligt går att tjuvkika.
Smakar det så kostar det ju och femsiffriga biljettpriser – i euro! – är normalt. Men då ingår som sagt allt och lite till. Plus ytterligare lite mer.
Och vet ni. Nästa gång. Då har jag ingen besökarreflexväst på mig. Drömmer jag i alla fall.
Sista fotot: C. Bergqvist
Visningen av La Première arrangerades av Air France. Allt material i det här inlägget är mitt eget och det inkluderar texter, bilder, åsikter och synvinklar.
Som ett barn på julafton.
Lite så. Eller… mycket så.
Ja tack, hemskt gärna! Skulle inte alls ha något emot en sådan flygupplevelse!
Överlag upplevde jag Air France som väldigt trevliga och väl värda att resa med igen när jag reste Oslo – Paris – New York med dem för två år sedan och det vore inte alls dumt att få prova denna version av uppgraderat resande! Helst utan att betala för det själv då…
Joakim, jag hade också helt okej erfarenheter av AFR innan jag åkte på den här dagsutflykten, men då var det gamla kabinen i den av deras trippelsjuor till Miami. Samtidigt som DLH precis börjat köra A380 dit… 😉
Vore häftigt att prova någon gång – men jag skulle nog aldrig betala för det 🙂 Finns så mycket roligt att lägga pengarna på på själva resmålet tänker jag. Tack för titten i alla fall – hur kom det sig att du fick äran att kika in?
Med tanke på att en sådan biljett kostar över €12k så är det väl inte vem som helst som lägger pengarna helt enkelt. 🙂 Det var en visning arrangerad av Air France som jag fick möjligheten att vara med på!
Oj oj, visste knappt ens att den där resestandarden existerade… 😉 Eller ja, tänkte mera att det är miljardärer, världskändisar och stormaktsledare som reste sådär, de som åker privatflyg.. 😉
Ja, vissa reser med stil. Helt klart. 🙂
Trevligt! Skulle kunna tänka mig en eller två turer där ja…
Minst en eller två turer… 🙂