När vi flög till Svalbard över midsommar gjorde vi det som en norsk inrikesresa, Trondheim till Oslo och från Oslo till Longyearbyen på Svalbard. Dels för att vi bara har 23 mil till flygplatsen i Trondheim (Vaernes, TRD) från Östersund och dels för att vi maxade den poängkampanj som SAS körde när vi bokade våra biljetter. 10000 EuroBonus-poäng plus flygskatter (599 SEK) och då fick vi flyga SAS Plus hela vägen, tur och retur.
Samma resa från Östersund, via Stockholm och Oslo, hade blivit dyrare för oss så det var svårt att få en bättre deal i det här sammanhanget. I vilket fall, ska man resa till Svalbard är det definitivt läge att titta på SAS poängresor, de kan vara väldigt förmånliga med eller utan kampanj.
Eftersom det här är ett vlogginlägg så kör jag filmen direkt. Under filmen kan ni sedan läsa mer om SAS Plus, vad som ingår och vad jag tycker om tjänsten som man faktiskt betalar extra för.
Klicka på play-knappen nedan eller gå in och se filmen på min Youtube-kanal (och kom så klart ihåg att börja prenumerera på den).
SAS Plus – det här ingår
SAS Plus ger en hel del fördelar som kan vara bra att känna till. Betalar man resan med pengar tjänar man fler Eurobonus-poäng (man får inga poäng om man betalar med poäng), en får välja sittplats redan vid bokningstillfället och måste man omboka så görs detta utan kostnad.
På flygplatsen får man checka in mer bagage, man tillgång till FastTrack, som är en snabbare säkerhetskontroll, och så får man komma in i lounger (om det finns någon/några). Släng på prioriterad boarding och något att äta under själva flygresan så har vi en produkt som på pappret känns helt okej.
SAS Plus – inrikesresan i praktiken
Jag har bara vid ett par få tillfällen bemödat mig själv med en SAS Plus-biljett och då har priset legat väldigt nära en vanlig SAS Go-biljett (ekonomiklass). Ja, plus att jag verkligen ville testa säte 1A på SAS CRJ 900 tidigare i år. Visst. Det är skönt att ha FastTrack. Att kunna slå sig ner i en lounge innan avgången. Och få gå planet först. Problemet är bara att dessa tjänster inte är garanterade överallt. På de mindre flygplatserna finns det vare sig FastTrack eller lounger och folk släpps på planet hur som helst, oberoende biljettyp.
I Trondheim finns det FastTrack och även SAS Café Lounge, som är en avskalad lounge (eller snarare avskärmning från terminalen) med ett begränsat utbud av tilltugg. Här fanns det juice, kaffe, fikabröd och frukt. Eluttag var ingen självklarhet utan bara på vissa platser och någon direkt lugn och ro var det inte heller. Fast en fredagseftermiddag, man kanske bara ska förvänta sig annat heller?
Vi var ute i såpass god tid på flygplatsen och tyckte att SAS Café Lounge var så tråkig att vi faktiskt nyttjade en av fördelarna med SAS Plus. En kostnadsfri ombokning till en tidigare flight tog oss ner till Oslo en timme tidigare än tänkt.
I luften var det inget som direkt avslöjade att vi flög i en ”finare klass”. Det finns, på de här korta rutterna, inga garantier vare sig för mer benutrymme (förutom på rad 1) eller någon ordentlig mat att äta.
När vi började bläddra i menyn blev vi meddelade att den inte gäller på flighter under timmen. Det enda vi fick var helt enkelt en knäckemacka och ett glas juice. I det läget var jag väldigt glad för att jag inte bokat SAS Plus enbart för den här korta resan. Jag vet inte om jag fått mindre värde för en flygbiljett någonsin tidigare.
SAS Plus – i rättvisans namn
Men okej. Det här är ju egentligen helt fel flight att bedöma SAS Plus på. Vi flög en 18 år gammal maskin (LN-TUF hade sin första flygning i mars 1999) och den faktiska flygtiden på SK377 TRD-OSL var bara 34 minuter. Det är klart som tusan att man inte hinner få en riktigt bra tjänst levererad då. Men, då tycker jag nästan att SAS kan skippa SAS Plus och hela konceptet för det är inget direkt mervärde.
Lite som tågen. Åker du från Stockholm till Trollhättan via Göteborg, då blir det tågbyte i Göteborg och då ofta till ett regionalt tåg. Då framgår det redan vid bokningen att 1:a klass inte är tillgängligt. Läge att ta efter, SAS?
Å andra sidan har ju SJ sina lounger stängda på lördagar, så just den detaljen behöver ni inte ta efter.
Så. Nu var ju den här flygresan en del av hela trippen till Svalbard så vi fick känna på lite mer av SAS Plus på vägen från Oslo till Longyearbyen. Det får ni se i en ny vlogg inom kort.
Brukar du flyga SAS Plus eller liknande tjänster och vad tycker du om mervärdet?
Superbra video! Flyger sällan inrikes fast om jag gör det då väljer jag inte plus. Går aldrig i lounger på ”hemma flygplatsen” och vil jag göra det har jag priority pass. Vart man sitter så länge stolarna i planet är lika spelar mig väldigt liten roll. Enl. mig är bästa fördelen fasttrack 🙂
Tack för det, pilla! Du har en poäng, lounger är väl inget man nyttjar på hemmaflygplatsen (vi har inte ens någon på Frösön). FastTrack och att komma av planet först är mina favoriter, resten kan nästan kvitta. 🙂
Fast Stockholm-Trollhättan via Göteborg kan du boka 1a klass hela vägen, bara du ser efter vad du bokar. Vi har minsann hela 19 förstaklassplatser på regionaltågen Göteborg – Karlstad som har första uppehåll i just Trollhättan..! 😉
Ja, det är sant men det finns ju tåg utan förstaklass. Det bästa där är ju att det framgår redan vid bokningen. Vad som (inte) ingår i SAS Plus framgår ju inte direkt när man bokar.
[…] beroende på flygresans längd. Mellan Trondheim och Oslo fick vi en knäckemacka och juice (vilket jag vloggat om här), väldigt ovärt men också bara 35 minuters flygtid, medan vi mellan Oslo och Longyearbyen fick […]