Tolvtimmars flygresa från Mauritius (och konsten att sysselsätta sig)

I fredags tog vi taxi ut till flygplatsen på Mauritius. Hemresa stod på agendan och det skulle inte räcka med de knappt tolv timmarna upp till Amsterdam. Där skulle vi få vänta ett par timmar innan två-och-en-halvtimmesflighten till Stockholm och i slutändan en god natts sömn på Clarion Arlanda. Jag tror nog att många ser sådana här många timmar i luften som pesten i egen hög person. Well, vi kan nog konstatera att vi alla är lite olika. Jag såg fram emot dem.

Väl på MRU, flygplatsen på Mauritius, passade vi på att skriva resans vykort sådär ett par timmar innan avresa. Att dessutom kunna posta dem var ju en liten bonus. Det är inte alla flygplatser som har en brevlåda i terminalen. Tack för det, MRU!

Postbox på flygplatsen

Vi klev tillslut på KLM:s 787-9 Dreamliner och var väldigt nyfikna på om vår tänkta idé, den vi fick vid incheckningen kvällen innan, skulle hålla. Vi såg nämligen två helt lediga rader så vi kryssade i varsin fönsterplats, där jag tog rad 33 och Maria rad 34. Möjligheten fanns alltså att få varsitt helt eget tre-säte och döm om vår förvåning när allt föll på plats! Lyxen i att få sitta själva, med fritt spelrum, under en flygresa på knappt tolv timmar. Hur skönt som helst.

Eget tre-säte

Okej, lite märkligt kändes det ändå att inte sitta bredvid sitt resesällskap men vi är å andra sidan inte särskilt sociala när vi är i luften heller. Och att Maria gång på gång spöar mig i det där eländiga skitspelet Backgammon har jag tröttnat på sedan länge. Länge.

Så. Tolv timmar i ett säte. Vad gör man? Eller snarare, vad gör man inte? För vissa är nog det här rena mardrömmen. För mig är det jordens chans att få komma ifatt på att-göra-listan.

Läs mer: Långflygning – 15 tips för en bättre flygresa

Datorn var preppad med en film som jag planerat att se i ett par år, rubriker på blogginlägg att färdigställa, en vlogg att klippa färdig, flera hundra bilder från resan som skulle gås igenom plus ett långt poddavsnitt att lyssna på medan jag jobbade. Och så klart några pauser för mat, hänga i fönstret, spana ner på avlägsna platser samt sträcka på benen några gånger.

Hejdå MRU
Aldabra - en avlägsen ö i Indiska oceanen
KLM Dreamliner 787-9

Det låter kanske konstigt men de här tolv timmarna gick riktigt fort. Jag sov, som planerat, inte en enda minut utan passade på att jobba undan massa saker istället. På en dagflight ser jag dessutom inte riktigt vitsen med att sova. När vi landade i Amsterdam framåt 19-tiden på kvällen var jag dock hysteriskt trött och när vi taxade ut på flighten mot Stockholm hann vi inte ens i luften innan jag lutat huvudet mot väggen och somnat.

Som i en dimma tog vi oss till Clarion på Arlanda, checkade in på våning 8 och konstaterade att det där med en riktig säng att sova i är grejen. För vi somnade. Snabbt. Och jag tror att jag somnade före Maria till och med. Det hör till ovanligheterna. Men så hade jag haft en ovanligt produktiv dag. På tio-tolvtusen meter och en tolvtimmarsflight.

Jag skulle behöva fler sådana.

Clarion Arlanda

18 KOMMENTARER

  1. Önskar att jag också kunde vara så där produktiv på långflyg. Istället blir jag seg och slö och har svårt att komma mig för med jobb.
    Det bästa för mig är om jag har en riktigt bra bok som räcker hela resan. Det lyckades jag med nu både till Kuba och hem från Mexiko.

  2. Du är bra på att våga släppa kontrollen samt att fånga tillfället. Goda egenskaper för att minska stressnivå. Kram

  3. Haha, känner igen det där ”film jag planerat att se i några år”! Men hur var filmutbudet då? Jag blev lite besviken sist jag flög med Turkish Airlines. Går inte att jämföra med Emirates där. Och jag älskar också när man får en hel rad för sig själv. Orka vara social när man ska tillbringa en hel semester ihop liksom. Jag är det minst sociala flygsällskapet. Kanske för att jag 9 av 10 gånger flyger ensam..

    Ni verkar för övrigt ha det helt fantastiskt där borta! Är ganska avis.

    • Filmutbudet bestod av en enda film. Den på min dator. 😉 Jag kör ett par brusreducerande lurar som jag inte kan koppla in till flygets eget system så jag hade dragit in en film på datorn som jag kollade på. Men utbudet rent generellt, som jag såg när jag bläddrade igenom, var helt okej skulle jag säga. Jag orkar inte sitta med öronsnäckorna som kabinpersonalen delar ut när jag själv äger ett par betydligt bättre.

      Avis? Var inspirerad istället. Mycket roligare. 🙂

  4. Jag har aldrig flugit långt. Lite orolig att jag skulle bli stel i kroppen eller nåt. Men mentalt – jag skulle älska det! Massor av oavbruten tid till massor av saker jag vill göra. Underbart!

  5. Grymt jobbat! Jag har alltid ambitionen att jobba i luften. Det slutar alltid med att jag somnar till en halv-dassig film, typ Die Hard 2 och blir väckt lagom till landning…
    Mauritius har förövrigt sett…jättejobbigt ut. 😀

  6. Jag tycker lika, jag tycker att det är ganska skönt att hänga på flyg, sen är jag också väldigt kort, så har gott om plats i alla säten (haha). Kan jag inte sova dricker jag rödvin tills jag blir trött, brukar bli efter två glas. Reser jag budget och planet inte har någon mediacentral ser jag till att ha mobilen proppas med netflix-nedladdningar. Perfekt. Skrev nyligen ett inlägg om hur man fördriver tid på diverse transportmedel: http://worldbytina.se/2018/january/restips-2.html

    • Bra tips, ska läsa dem direkt! Ja, alltså. Det handlar om att sysselsätta sig och se möjligheterna. Även om det är lite bök och stök med dator, sladdar och försöka äta emellanåt så är det värt det.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.