Egentligen brukar jag inte göra tripreports på kortflygningar och mest sällan på inrikesresor. Ja, om det inte är något speciellt vill säga. Jag har ju rapporterat om den då sprillans nya A320neo från Östersund vid ett tillfälle och jag tänker göra en på BRA:s ATR72-600 nästa gång jag flyger den.
Och så har jag gjort en nu, främst för att det måste ha varit säkert 15 år sedan jag senast flög i en Fokker 50 och minst lika längesedan jag flög från Malöga Airport utanför Trollhättan.
Men så blev det, när jag skulle hem från en jobbresa i Göteborg och där jag spenderat helgen hos familjen i Trollhättan. Sådär jättemycket hade det inte hänt på flygplatsen och inte med planen heller. Den maskinen som jag flög med, SE-LIR, var inte bara gammal. Den var från Kalla Krigets dagar och tillverkad före Berlinmurens fall.
Jag har ett rekord åt ena hållet, där jag flög en A320neo till Manchester, ett plan som var två veckor ungt. Det här måste nog vara rekordet åt andra hållet, i alla fall när det kommer till reguljärflyg. SE-LIR tillverkades i mars 1989, vilket innebär att flygplanet fyller trettio om bara några månader.
Rekordet totalt har nog den Cessna 172F Skyhawk (SE-EAT) som jag flög med över Trollhättan och Vänersborg för ett par år sedan. Det finns så klart en vlogg om det.
Men. Fokker 50 var det. Vlogg var det. Här har ni den. Gilla om ni har tid, prenumerera på kanalen om ni har lust. Om inte annat – se och njut när SE-LIR får luft under vingarna!