I höstas fick jag testa ett nytt flygbolag igen, när jag skulle flyga med Thai Air till Bangkok. Thai har kört Arlanda så länge jag kan minnas och bolagets 747:a var länge ett frekvent inslag på flygplatsen (och numera kär nostalgi hos fligthspotters på ARN). Ska du flyga med Thai nu för tiden är det antingen 777:or eller A350 som gäller. Thai är förövrigt medlem i Star Alliance, vilket kan vara ett bra val för den som skramlar poäng i SAS Eurobonus, åka på awardresa eller på andra sätt vill dra nytta av alliansens fördelar.
Nog om det. Den här resan gjordes i mitten av oktober och det var ett disigt Arlanda jag lämnade för ett varmare klimat. Så här såg rutten ut, tur och retur Stockholm Arlanda – Bangkok.
Flygplanen – två Boeing 777-300
Både resan till Bangkok och resan hem igen gjordes med två olika Boeing 777-300ER. Den ena kärran drygt fyra år gammal och den andra drygt sex år. Ska jag vara lite petig kan jag tycka att de kändes aningens äldre än så men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad. Eller så är det 777:orna som rent generellt som ger det intrycket med färska A350-resor i minnet.
Lite synd tajming på mina två resor med Thai Air, eftersom de körde just A350 flera gånger på rutten ARN-BKK senare under hösten. Där har jag en att-göra-resa, helt enkelt.
Kabinen
Thai Airs version av Boeing 777-300ER har två klasser. Dels 42 säten längst fram i deras business, Royal Silk. Där har vi en 1-2-1-konfiguration. I ekonomiklass hittar vi de resterande 306 sätena med 3-3-3-konfig.
Den enda doften av business jag fick känna på de här två resorna var vid boarding, när jag passerade den delen av kabinen på väg bak till boskapsvagnen. Ser absolut helt okej ut och jag har sett mindre intressanta businesskabiner på flygresorna jag gjort.
I övrigt inga större konstigheter. En ganska alldaglig trippelsjua helt enkelt, vare sig mer eller mindre.
LÄS MER | Thai Air Boeing 777-300ER hos SeatGuru.
Att resa i ekonomiklass
I ekonomiklass satt jag bra under båda resorna. Benutrymmena var inga som helst problem. På utresan hade jag gångplats och kunde av den anledningen sträcka ut riktigt bra. På hemresan hade jag fönsterplats och där var mittensätet lyckligtvis ledigt. Perfekt att kunna skuffa undan ryggsäcken under sätet där i mitten och få mer plats för benen. Det bidrog helt klart till att jag sov mycket på nattflygningen hem från Bangkok.
Vid varje säte finns det en 10,6″-skärm och ett underhållningssystem. Det innehåller mängder med filmer, spel och annat. Jag brukar inte nyttja utbudet särskilt ofta, men brukar alltid bläddra igenom det för att se vad som finns. Rätt som det är snubblar jag över någon dokumentär på någon timme, som blir tidsfördriv medan jag äter.
Man styr skärmen antingen med fjärrkontrollen som finns eller också genom att trycka sig fram med fingrarna. De här tryckkänsliga skärmarna är ingen höjdare (oavsett flygbolag), både vad gäller färgåtergivning eller tryckkänslighet. Jag föredrar helt klart touchskärmar, likt de som finns på mobiler och surfplattor.
Varje säte har en egen USB-port för att ladda prylar och det finns även vanligt strömuttag, för att ladda sin dator. Av det jag såg så delar tre säten på två sådana uttag.
Maten ombord (plus korven då)
Middag och frukost ingår men på utresan åt jag ingenting, på grund av den matförgiftning jag åkte på dagen innan avresa. På hemresan serverades det mat redan efter en timme i luften. Perfekt, för då kunde man sopa rent på brickan och sedan sova. Måste ändå säga att maten höll bättre kvalle jag trodde och jag svepte ner det utan några som helst problem. En av alla fördelar med att vara allätare också, så klart.
Sedan ställer jag frågan som jag alltid ställer mig, till alla flygbolag – vad fan är det med korv till frukost? Kan inte precis alla bolag bara sluta med det? Inte ens en allätande labrador pallar med korv klockan 6 på morgonen. Det är i klass med att ta en öl vid samma tidpunkt. Avgå!
Enkelt att flyga med Thai till Bangkok
I det stora hela så var det inga banbrytande upplevelser när jag äntligen fick flyga med Thai till Bangkok. Det var två behagliga resor med god service och helt okej mat. Tajming i serveringen tycker jag var bra, framförallt på hemresan så att kabinen släcktes ner ganska tidigt. Ombordpersonalen bjöd på leenden och allt fungerade helt enkelt bara bra.
Men det var heller ingen direkt edge på upplevelsen.
Att flyga med Thai till Bangkok är ju i slutändan ändå det absolut enklaste sättet att ta sig till just Bangkok (no shit, Sherlock). Dock inte billigaste. Men, med ett snitt på tio timmar utan stökiga mellanlandningar så kan jag absolut tänka mig att flyga med dem igen. Men snälla, då vill jag också ha en sprillans ny, tyst och bränslesnål A350. Pretty please?
Fler som flugit med Thai och vad tyckte ni?
Åkte med dem år 2005…fr Göteborg med planbyte i Köpenhamm. Var helt nöjd med det mesta. Nattflyg..så jag sov?
Skönt att du kunde sova på nattflyget! 🙂
Åkte med dem i nov. 2019 Väldigt högt ljud på planet, maten var si så där, planet på kändes gammalt.
Föredrar Emirates och Qatar med mellanlandning så man får sträcka på benen
Om det var en 777:a då åkte med så var det nog betydligt högre ljudnivå än på en A350 (om vi ska jämföra).
Kan man fortfarande köpa kudden du använder i sista bilden?
Hej! Japp, det är en Ovaer och den finns nu dessutom i en ny version. Du hittar den på https://ovaer.com/ 🙂
Vore tacksam om man kunde få något annat än dessa, för mig, trista crossanter!
Korven behövs inte heller.
Ja, jag håller med helt och hållet. Vad är det för fel på granola och fil?
Flyg med quatar över doa då får du åka A380
Ja, det är sant och jag har tittat på alternativet inför andra tillfällen. Tack för tipset!