Att boka biljetterna. Känna pirret i kroppen för den kommande resan. Strosandet på flygplatsen. Att rulla ut på startbanan. Att lyfta. Att få vara bortkopplad tusentals meter upp i luften. Att lyfta från ett klimat och landa i ett annat. Det finns så många aspekter med flygandet som jag gillar. Idag är det International Civil Aviation Day och därför skänker jag en extra tanke till en bransch som 2020 havererat fullständigt.
Förra året spenderade jag mer tid än någonsin i samband med flygresor. Långa resor, korta resor. Och några fler långa resor. Ärligt talat var det bara vid några ytterst få tillfällen som jag enbart ville få resan överstökad och avslutad.
Visst, okej. Säkerhetskontroller, struliga boardingprocedurer och att vänta på incheckat bagage är det minst spännande. Där gör jag mitt bästa för att underlätta både för mig själv och andra. Planera packningen inför säkerhetskontrollen, det snabbar upp för både mig och andra. Lyssna på boardinginstruktionerna och följ dem. Res med enbart handbagage där det är möjligt. Då har man sparat många gråa hårstrån och säkert en och annan minut. Åt sig själv. Åt andra.
Fast ändå. De fantastiska ögonblicken överskuggar alltid de tråkigare momenten. Även när det kommer till flygresor.
BLOGG | Det stora inlägget om (mina) flygplatser
International Civil Aviation Day firas 7 december
Sedan 1994 firas International Civil Aviation Day den 7 december varje år. Det startade som en del av ICAO:s jubileumsaktiviteter när de firade 50 år, samma år som Sverige tog OS-guld i hockey och vann fotbollsbrons i USA.
Var femte år väljs också ett tema för de kommande åren. Förra året och fram till 2023 är det ”Främja innovation för global flygutveckling” som är i fokus. Det är ju helt rimligt med tanke på vad som präglar mycket av debatten, i synnerhet flyget.
Och Östersund är faktiskt en del av den utvecklingen!
Green Flyway – framtidsutveckling i Östersund
Det händer nämlkigen saker kring flygutvecklingen även här hemma i Östersund, som verkligen andas framtid. Green Flyway är ett internationellt utvecklingsprojekt kring elektrifieringen av flyget. Det omfattar flygplan, drönare (inklusive autonoma drönare, UAS), air traffic management (ATM) men också tester av den infrastruktur som krävs i och med elektrifieringen på och kring flygplatserna.
Att Östersund är med i den utvecklingen är superhäftigt och jag hoppas kunna skriva mer om Green Flyway här på bloggen framöver.
Den internationella civila luftfarten har en självklar plats sedan nästan 80 år och givetvis även i framtiden. Vi kommer, post-pandemi, fortsätta att flyga och flyget bidrar till länders sociala och ekonomiska utveckling. Jag tror inte man ska underskatta den betydelsen och man måste därför ha ett bredare perspektiv än att det bara handlar om ”billiga charterresor och slöseri med resurser”.
Bland annat därför lyfter jag fram International Civil Aviation Day just idag.