Lite hade jag det eventuellt på känn när jag bokade Chicago-resan i höstas. Februari och avgång Köpenhamn halvfyra på eftermiddagen med skymning på ingång. Ankomst O’Hare ”tre” timmar senare vid 18-tiden, rimligen efter mörkrets inbrott. Det borde kunna bli fint.
Vad jag däremot gjorde ganska sent, samma dag faktiskt, var att buda på en uppgradering. Den gick hem. Så istället för att sitta på rad 24 i SAS Plus, med vingen utanför fönstret, klev jag vänster vid boardingen och slog mig ner på 2H. Och där vill jag lova var det ingen vinge.
Snarare fick jag uppleva min livs längsta skymning när vi drog ut över Danmark, Norge, nordatlanten, in över Island, Grönland och Kanada innan en skumpig landning på ORD efter nio timmar. Blå timmen har man ju varit med om. Men sju? På rad? Det krävs verkligen optimala förhållanden för det. Som SK943 från Köpenhamn till Chicago i början av februari.
Ja, undrar om inte det här var topp-1 när det kommer till långflygningar. Vi pratar en svårslagbar kombination av rätt plats, rätt tid och rätt väder och nu har jag fått se framförallt Norge, Island och Grönland som jag aldrig sett dem förut.
Wow. Bara wow.
Vilken underbart härlig flygtur!
Det var det verkligen! 😀
Whow Vad underbart! Lyckost!
Ja, det var flygmagi!
[…] tur och retur Arlanda – Chicago via Köpenhamn. Efter den lyckade budgivningen till business på utresan blev det billigaste Go Light på nattflyget tillbaka. Lugnt så sett, planet var väldigt luftigt […]
[…] beroende på vilket flygbolag man väljer. Jag drog med SAS via Arlanda och Köpenhamn och fick en makalöst trevlig flygning, med bonusen att jag budade hem en uppgradering till business några timmar innan […]
[…] om att få Island och Grönland i medljus. Och ja, det var ett bra beslut för jag fick en sju timmar lång solnedgång. Magiskt! Den här platsen väljer jag igen, alla dagar i […]
[…] om att få Island och Grönland i medljus. Och ja, det var ett bra beslut för jag fick en sju timmar lång solnedgång. Magiskt! Den här platsen väljer jag igen, alla dagar i […]