7 saker om bagageband och lagerlogistik

Relevator

Vi har väl alla stått vid bagagebandet på en flygplats och väntat på väskor. Som aldrig kommer. Ja, det är bland annat därför jag så långt det går försöker resa med enbart handbagage för ja, jag har fått väskor på villovägar mer än en gång. Oftast får jag till det. Ibland inte. Emellanåt blir jag bekväm och vill ha luftiga väskor istället för att maxa axelväskan så dragkedjan spricker (det har hänt). Och ja, jag har fått väskor på villovägar mer än en gång.

Jag fascineras av transporter och logistik, kanske mest kring all den automation som sker bakom kulisserna och som vi slutkunder aldrig märker av. Ett flöde som bara måste fungera, i en värld där kunden förväntar sig att det man beställt också levereras till bestämd plats på utsatt tid.

Just bagagebandet på flygplatser ett av de tydligaste exemplen på automation men det vi ser där är bara toppen av isberget. Bakom kulisserna på världens flygplatser rullar ett avancerat system av transportband, sorteringsmaskiner och styrsystem – och det påminner väldigt mycket om hur lager fungerar.

Transportband på flygplats

#1. Transportbandet är ryggraden

Kalla det bagageband på flygplatsen eller transportband i ett lager – det handlar om samma princip. Effektiva band flyttar gods eller bagage till rätt plats utan att någon behöver bära, dra eller köra manuellt. Det sparar både tid och ryggar.

#2. Det börjar med en scanning

När du ska checka in bagage printar du en bagagetagg med streckkoder som du fäster på väskan. Jag brukar även sätta de små klisterlapparna på olika sidor av väskan, för att maximera chansen att streckkoderna blir avlästa. När du sedan står vid bagdropen och scannar streckoden registreras den igen och blir spårbar. Samma sak händer i lager – där varje vara märks, läses av och skickas rätt väg. Inget flyttar sig utan att först bli identifierat.

Jag brukar också lägga ner en Apple AirTag i resväskan, för att på så sätt kunna spåra den på egen hand direkt i telefonen. Det kan vara till hjälp den gången då bagaget kommer på villovägar och flygbolaget envisas med att säga att väskan är på gång.

Apple AirTag i resväskan

#3. Sortering beroende på var väskan ska

När bagaget sedan är på bandet sker all scanning i realtid, oftast med hjälp av sensorer, mjukvara och automationslösningar som tänker själva. Beroende på om väskan ska raka vägen till ett flygplan eller om den ska förvaras ett antal timmar så åker den oftast olika vägar. Detta är så klart olika mellan flygplatserna. Det finns ingen långtidsförvaring på OSD eller KLR, för att ta ett par svenska exempel.

#4. Små fel får stora konsekvenser

Alla som någon gång fått väskan försenad vet vad ett litet etikettfel kan ställa till med. Det skapar inte irritation hos oss resenärer utan även extrahantering och kostnader för både flygbolag och flygplats. Väskan ska hittas, transporteras till den rätta destinationen och oftast också skickas ut till kunden med taxi eller transportbolag. Troligen kommer resenären även begära ersättning för förseningen så man behöver inte vara något mattesnille för att inse att flygbolagen så långt det går vill automatisera och effektivisera logistiken.

#5. Tiden är alltid en faktor

Flygplan väntar (oftast) inte. Mer än en gång har jag funderat på hur sjutton väskorna hinner lastas om när det är tajt mellan anslutningarna. Vid ett tillfälle var jag helt tvärsäker på att mitt incheckade bagage skulle bli kvar i Köpenhamn. Vi var sena från Arlanda och fick jogga till gaten mitt flyg till Färöarna stod och väntade. Väl på FAE var jag redan på väg till servicedisken när jag såg väskan komma ut på bagagebandet.

Flygplatsen på Färöarna

#6. Ytan ska maximeras

Felparkerade kollin kostar yta som i sin tur kostar pengar, vilket är ytterligare ett skäl till att automationen i ett sånt här exempel bara måste fungera. Samma sak i ett lager – varje kvadratmeter räknas. Smarta lösningar som paternosterverk eller vertikala lagerautomater  frigör golvyta och gör mer av mindre.

#7. Det måste bara funka

Jodå, trasiga bagageband har också hänt (och händer) vilket kan lamslå en hel terminal. Ett stillastående transportband i ett lager kan få orderflöden att stanna. Tillförlitligheten måste vara ett hundra procent och därför är det viktigt med pålitliga lösningar.

Här kommer dagens samarbetspartner Relevator in, som är Sveriges ledande marknadsplats för begagnad lagerautomation. Hos dem hittar du funktionella transportband, hissautomater och annan utrustning som fått nytt liv.

Bonus: Manchesters flygplats

Det finns många skäl till att gilla Manchester. Lika många skäl, om inte fler, finns det att ogilla stans flygplats. Vid en nyårsresa till stan för några år sedan slarvades våra incheckade festkläder bort. Efter ett dygn landade de på flygplatsen utanför stan. So far, so good.

De ville dock inte bemöda sig med att köra ut väskan till oss (på grund av helg) utan tyckte att vi skulle hämta dem tre dagar senare – när vi ändå skulle ut till flygplatsen för att resa hem.

Om jag brann? Lite. Det slutade med att bagaget stod på hotellet morgonen därpå. Och nu fick jag plötsligt en längtan tillbaka. Till stan alltså.

Old Trafford

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.