Mac är i stan. I alla fall några timmar till och i torsdags morse stack vi ut på vad som skulle visa sig vara en av två helt fantastiska flygturer i ett DA-40. Vi lyfte från Optands flygfält och begav oss österut för en tur mot Kramfors och självfallet Högakustenbron. Vi cirkulerade en stund, testade lite G-krafter, njöt av utsikten med den klarblåa himlen och det öppna Bottenhavet innan vi gjorde en studs-och-gå på Kramfors flygplats (med världens längsta final, i linje en mil innan), för att sedan påbörja resan hem.
Kramfors & Höga Kusten
Skymning och flygfoton över Östersund (med omnejd)
Vad jag nu då trodde var att det var färdigt med flygning för dagen varpå jag i lugn och ro förberedde mig för Italien-Tyskland. Som jag hann se en kvart. Då var det bara att bränna ut till Optand igen och tro mig, det var värt varenda minut. Molnfri skymningshimmel över Östersund och Storsjön i slutet på juni är fantamig svårslaget. Sedan får Balotelli trycka in hur många bollar han vill i krysset. Sorry dude, men de här vyerna och den här turen var ren och skär magi.
Östersund är vackert. Fjällvärlden är vacker. Då hade jag i och för sig inte varit i Trondheim med omnejd än, som avverkades fredag och lördag i andan av St Olavsloppet, men fortfarande. Den här kvällsflygningen var nog en av de bättre. Någonsin.
Det är magiskt man blir nästan religiös
Flyga i skymning (solnedgång eller uppgång) är mycket vackert även om det är lite större plan som jag har flugit med
[…] fått skriva in en del flygplan i CV:t, där A380 är noterad, 787 Dreamliner likaså precis som DA-40 (!) och femtioelva flygningar i SAS slitna gamla 737:or. Jag saknar också en drös med kärror […]