Så hade det blivit dags för den andra A380-flygningen för min del och den här gången blev det Air France AF84 som flög oss från Paris till San Francisco. Eftersom biljetterna jag köpt dessutom var kopiöst billiga så slog jag till på en extratjänst som flygbolaget har – duo-säten på upper deck. Värt sina pengar? Vi får väl se.
Airbus A380 har som bekant två våningar över hela kroppen. Allra längst bak på upper deck, de tre-fyra sista raderna, har Air France konfigurationen 2-4-2. Det är de enda ekonomisätena på upper deck men dessa specifika platser tar de extra betalt för. Varför? Duo-säten.
Runt 400 SEK extra per biljett ville de ha för kalaset och det kändes lätt värt för vår del med tanke på biljetternas låga pris redan från början. Att sitta två personer istället för tre gör ju att man slipper trängas onödigt mycket med okända personer för sådana enkla saker som toabesök eller bara att sträcka på benen och göra lite tåhävningar i trappan ner till lower deck. Absolut värt de ynka extrakronorna, även om det inte ger vare sig mer benutrymme, skönare säten eller bättre mat. Det är ju fortfarande ekonomiklass.
Att Air France inte har uppgraderat sina A380-maskiner med nya BEST-kabinen visste jag sedan tidigare. BEST är verkligen en fröjd även i ekonomiklass, vilket jag fick erfara på pressvisningen på Charles de Gaulle i våras. I den här maskinen, A380-861 F-HPJC från 2009, är det dock den gamla interiören. Ja, den känns en aning utdaterad jämfört både med den A380 jag flög med till New York förra året (Lufthansa) och även med helt andra maskiner hos andra bolag.
Däremot vill jag ge ett fint pluspoäng för maten. Jag valde en Chicken Suprême som första måltid och den här gräddiga ris-med-kyckling-rätten var helt okej. Dessutom gillar jag servicen ombord, det är naturligt trevligt utan att verka sådär övertrevligt och krystat som jag ibland kan uppleva på vissa ställen.
Överlag en trevlig flygning som tog 10 timmar och 41 minuter. Det var ganska skumpigt bitvis och när vi flög in över brittiska öarna skakade det rejält, så pass att kaptenen tände bälteslampan. Att sitta i en A380 och se vingarna nästan flaxa var en ny ”spännande” upplevelse. Sedan var det tyvärr lite mulet över Grönland men när vi flög in över Kanada och sista biten över USA hade vi massor av vackra bergstoppar under oss. Riktigt fint!
Sista minnesvärda saken var nog ändå landningen. En av de hårdaste jag varit med om (all time) och det var nästan så jag trodde att våra medpassagerarna en våning ner skulle få besök av oss på upper deck. Det syns om inte annat väldigt tydligt i min Youtube-film jag lagt in här nedan. Spana in den och prenumerera gärna på min Youtube-kanal om du inte redan gör det.
Har du flugit A380 och vilket flygbolag föredrar du?
Har bara gott att säga om Air France som flygbolag med, min tripp med A330 till New York för två år sedan ligger tveklöst högst på listan över bra flygupplevelser. God mat, god dryck och rent allmänt service på toppnivå! 🙂
A380 ligger dock alltjämt på min bucket-list! Så småningom kanske! 😉
Joakim, om man bara ska över Atlanten så är det ganska enkelt att tajma in A380 har jag märkt. Behövde knappt tänka några omvägar alls kring den här flighten. Likadant med NY förra hösten. Med tanke på ditt intresse så borde du dra över bara därför. 😉
Jag gillar Air France. Såklart är en stor anledning till det faktumet att de pratar franska, oftast. Hehe. Förutom deras jäkla strejker har jag alltid haft bra erfarenheter med dem. Däremot tycker jag att det är lite dåligt att man inte kan köpa enkelbiljetter (eller snarare att de kostar en förmögenhet), och så är alltid Norwegian billigare så senaste gångerna när jag flugit till Paris så har jag kört på dem. Terminalerna på CDG är ju inte superkul heller. Låt oss hoppas att du aldrig behöver flyga från T2G… 😉
Jag ska antagligen snart flyga långt och funderar på Swizzair, KLM, Lufthansa, Air France, Turkish Airlines eller Emirates. Vill helst få poäng med Eurobonus men så känns KLM väldigt säkert. AF är mest för att få en sniff på Paris, men så är jag lite rädd för de där strejkerna, och terrorattackerna.. Vad rekommenderar du?
Christine. Ja, det är ju det där med enkelbiljetter. Har bara sökt dem få gånger eftersom jag alltid har en planerad hemresa när jag åker ut. Hittills i alla fall.
Jag har ingen erfarenhet av Turkish eller Swizzair, däremot Lufthansa några gånger och har det har fungerat bra (förutom att deras blöta omelett som serveras till frukost i ekonomi smakar som en gammal skosula). Eurobonus är fint, jag hade nog tittat på Turkish i så fall, bara för att jag aldrig flugit med dem. Jag är nyfiken på vad du har i görningen också… 😉
Älsk på 380n. Helt klart bästa flygplanet. Åker det så ofta jag kan. Har åkt med AF, EK, Thai, LH och Quantas. LH C-klass är helt klart favvisen. Längst fram i econ är också rätt nice. När jag åkte till MRU gjorde de en go-around, det var coolt!
Pilla, jag skulle gärna testa LH C-klass. Sparkontot jobbar frenetiskt. 😉 Har dock inte känt att det är jättevärt de där extrapengarna än. Går än så länge efter devisen ”många budgetresor”. 🙂
Med tanke på hur roligt jag tycker det är att flyga så tänker jag inte titta på din video – sorry! Jag är helt värdelös på flygplansbetäckningar, men någon gång har jag flugit med ”övervåning”, har dock inte suttit där själv. Senaste långflygningen var med Qatar Airways, absolut ett prisvärt alternativ, och var så lyckligt lottad att jag fick tre säten för mig själv. En av de där stunderna då jag verkligen njuter av att inte mäta sådär enormt många centimeter över havet 😉
Det där med att inte vara två meter lång har sina fördelar. Hade samma ”lyx” på väg hem från Zanzibar i julas. Då kunde vi båda två sträcka ut oss på varsitt 3-säte och sova oss genom natten över Afrika. 🙂 Qatar står på att-flyga-med-listan. Har hört mycket gott om dem, förutom deras…ehum ”personalpolitik”, för att uttrycka sig milt.
Så kul att du var nöjd med maten. Jag brukar välja bort Air France just pga maten :-). Jag bor i Singapore och flyger mest Singapore-Copenhagen med Singapore Airline, mitt favvo flygbolag!
Sara, intressant. Smaksak uppenbarligen. Själv är jag ganska trött på Lufthansa efter fyra long-haul-flighter det senaste året. Singapore står också kvar på att-flyga-med-listan. 🙂