Hyrbil på Island – upptäckarlust från framsätet

Även om vi hade få planer inför resan så hade vi i alla fall en sak klar för oss. Att hyrbil på Island förmodligen är det bästa transportmedlet. Även om det inte är någon jättestor ö så tar det ändå tid att ta sig runt mellan de olika platserna. Att då sikta på kollektivtrafik vågade vi inte chansa på och utan tvekan är det ju så att bil ger maximal frihet. Sagt och gjort, så fort vi landade på Keflavik rullade vi vidare på ön i vår lilla Kia.

Jag kan passa på att döda en myt också. Det behövs inte fyrhjulsdrift för att ta sig runt på Islands bättre vägar, även om det så klart ser betydligt ballare ut att rulla runt i en kärra som den till höger kontra den till vänster. Ska en dock ut i bergen så bör man se över valet av bil, eller vid årstider med nyckfyllt väder. Vår hyrbilsleverantör hade en karta där vissa vägar var markerade som ”ej farbara” med annat än fyrhjulsdrivna bilar.

Annars är Road.is en bra sajt att dra in på för att se över väderförhållandena innan en far ut på vägarna.

Olika bussar på Island

En liten Kia Rio

Vår hyrbil på Island blev en liten Kia Rio. Manuellt sexväxlad låda, AC (inte klimatanläggning alltså), framhjulsdrift och en motor tillräckligt stark för att ta oss upp och ner även på några av grusvägarna vi drog fram på. Särskilt mycket diesel drog den inte heller och vi tankade bara drygt en full tank på de 118 milen som vi körde under våra tre dagar.

Vi hade inga problem med att rymmas heller. Vår stora resväska, min ryggsäck och Marias axelremsväska gick lätt in i bagaget och hade man pressat hade nog ytterligare en mindre väska kunna tryckas in. Fast fyra personer med varsin resväska är nog bara att glömma och jag är innerligt tacksam, förvisso rent generellt, att jag och Maria båda två är lättpackade.

Hyrbil på Island

Ringvägen i fantastiskt bra skick

En förhandstanke som jag hade var att vägarna på Island skulle vara i sämre skick än vad jag vanligtvis är van vid. Och då jämför jag ändå med de potthålsrisiga vägarna vi har i Jämtland. Ibland är jag glad att ha fel. Ringvägen, väg 1, som vi körde från Reykjavik till Akureyri tur och retur är i fantastiskt bra skick, och många andra vägar byggs ut och asfalteras allt eftersom. Och det finns gott om vägar att köra. Bara ringvägen i sig är nästan 140 mil lång.

Tänk också på att det som på kartan kan verka vara ett kort avstånd i verkligheten är något helt annat. Till exempel, där du från väg 1 svänger av mot Ísafjörður via väg 68 är det 14 mil fågelvägen. Bilvägen? 33 mil. Så kan det vara att köra bil i ett landskap med fjordar och berg. Fråga Norge, de har också viss kännedom om det.

Isländsk natur

Något högre bränslepriser

Jag hävdar, utan att tveka, att Island är topp tre av de länder som jag har kört bil i. Då har jag rullat tusentals mil i stora delar av västra Europa, USA, Kanada och så klart även i Sverige. Tyskland och Schweiz är strået vassare men den här ön alltså. För en roadtripälskare är det här rena smekmånaden! Det här är ju så klart ytterligare ett skäl till att ordna med hyrbil på Island. Må så vara att bränslepriserna är något högre än här hemma och att mackarna ligger glest fast planerar man körningen är det oftast inget problem.

De två bilderna nedan är från väg 550, som vi delvis körde för att ta oss från Gullfoss till Akureyri. Enligt Google Maps och StreetView är det här en grusväg men från Thingvellir Tourist Information Centre, där vägen börjar, till korsningen där man kan ta in på väg 52, är den i det här skicket.

Väg på Island
Väg på Island

Ta en vägkarta!

Island levererar så klart även mindre vägar, det som jag tror många förknippar ön med. Vissa av dem går att köra med en vanlig bil, andra kräver fyrhjulsdrift och ett antal extremfall är omöjliga att köra såvida det inte är en specialbil som rullar. För den som undrar kan jag stilla meddela att det går att få upplevelser från framsätet även i en vanlig bil.

Ett tips är att lägga beslag på en vägkarta som visar vart en kan köra och med vilken typ av bil. Så länge vägen inte är markerad på något konstigt sätt så är det bara att rulla på. Det är heller inte ovanligt att rulla på en väg som den här i fem mil, fullt körbar men inte i mer än 60-70 kilometer i timmen, ibland långsammare, aldrig snabbare.

Ja, för att sedan komma till en bro som bara rymmer en bil i bredd. Plus att den är tillräckligt hög för att från vardera brofäste dölja om man får mötande trafik eller inte. Jag hoppade ur bilen, gick före upp på bron och gjorde kusten klar, innan Maria körde upp. Bron på bilden nedan är på väg 53, nordost om Borgarnes och några kilometer från väg 1 (ringvägen).

Väg på Island
Dimmig väg på Island
Smal bro på Island

Upptäcka Island med bil

Man behöver inte fjällvandra eller dyka mellan kontinentalplattorna för att upptäcka Island, även om det så klart är det ultimata sättet (typ). Det går utmärkt att roadtripa sig genom landet och se vidderna från bilfönstret. Vägarna drar genom helt magiska landskap. Berg ovanför våra huvuden. Milsvida karga vidder framför ögonen. Och fjordar nedanför våra fötter. Det är ju egentligen bara att stanna bilen och njuta en stund, för det finns gott om parkeringsfickor och fikaplatser med utsikt.

Svårare än så behöver det inte vara och det finns inga rätt eller fel i att upptäcka en plats. Det blir vad man gör det till. Jag som ändå uppskattar att ta en tur i vandringskängorna och härdas i snålblåsiga förhållanden myste gott i framsätet på Kian. För mig är det givet att ta en hyrbil på Island även nästa gång.

Fast då ska jag lägga på ytterligare ett par dagar. För att simma mellan kontinenter. För att göra någon dagstur på fjället. Och köra hela vägen runt ön.

Har du också kört hyrbil på Island

Det var en fröjd att köra hyrbil på Island och det kan jag absolut göra om igen. Allra helst när halva sträckan finns kvar att upptäcka. Har ni kört hyrbil på ön och vad har ni för tips och erfarenheter? Lämna gärna en kommentar här under och berätta!

Parkeringsplats med utsikt på Island
Väg utanför Akureyri
Roadtrip på Island
Platser att åka till på Island

Andra som bloggat om Island

9 KOMMENTARER

  1. SÅ fint! Och jag ska dit igen, för att rulla runt på vägarna. Helt klart måste det bli så. Jag tycker för övrigt också att Kroatien stundtals hade riktigt, riktigt fina vägar att köra på – särskilt uppe i norra delarna. (Tack för länk förresten!)

    • Ja, de korta sträckor (typ tio mil totalt kanske?) som vi körde i Kroatien var riktigt bra men inte Island-klass. Bosnien var också bra rent hur jädra vackert det var men inte heller det Island-klass. Island är… Island. Så ja, tillbaka. Vi har redan börjat prata om det.

  2. Att köra bil på Island är lätt och härligt med de fantastiska vyer en har och oftast bra med bra vägar. Om en jämför mot exempelvis Malta som var så hålig asfalt och smala vägar att vi ibland inte ens visste om vägarna vi körde på var till fordon?….

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.