Ibland kan det vara bra att ta reda på vilken flygplanstyp som en ska flyga med, allra helst på längre flygresor. Det kan handla om att kunna paxa de bästa platserna (eller undvika de sämsta) eller se vilken säteskonfiguration som det är/blir. Det kan även vara avgörande för vilken rutt eller vilket bolag som i slutändan väljs. En del jagar kanske specifika flygplansmodeller och andra kan vara på jakt efter en så klimatvänlig flygresa som möjligt, och därför vill komma åt nyare och mer bränsleeffektiva flygplan.
Hur som helst. Det finns flera sätt att ta reda på vilken flygplanstyp som flygs på en aktuell rutt och det är dessutom väldigt enkelt!
Börja alltid på SeatGuru.com
Det allra enklaste är att börja direkt på SeatGuru.com. Där kan man söka på flygbolag, datum och även flightnumret om man har det. Där listas vilken flygplanstyp som gäller plus att man får en seatmap med markeringar för bra, mindre bra samt dåliga platser.
SeatGuru tillhandahåller också allmän information om kabinen med vilka klasser som finns (ekonomi, business, first), wifi-tillgång, underhållningssystemet, strömuttag och även användarrecensioner. Ett riktigt guldkorn på nätet!
Flygbolagen visar vilken flygplanstyp det är
Hos de flesta flygbolag framgår det redan i sökresultatet vilken flygplanstyp som flygs. Många skyltar mer än gärna med sina produkter. Allra helst när de nyaste planen i flottan stoltserar med låg bränsleförbrukning och bättre komfort.
I exemplen nedan (Singapore Airlines, Emirates och SAS) har jag ringat in modellerna. Så här kan det se ut hos några av bolagen som trafikerar svenska flygplatser.
Varierande hos sökmotorerna
Många börjar säkert på någon av flygsökarsajterna för att få indikation om priser, rutter och flygbolag. Här varierar resultaten men både Flygresor.se, Momondo och Google Flights gör sitt bästa för att visa vilken flygplanstyp som kör (Avionero gör det dock inte än, jag väntar på dem!). Informationen finns oftast under ”Info” eller ”Detaljerad information”.
Ibland står det dock ”Ospecifierat flygplan” eller så står det inget alls. Då får man antingen hitta flighten på SeatGuru.com (via flightnummer) eller hitta avgången hos det flygbolag som listas som operatör. Ibland hjälper inte ens det, men det finns så klart en lösning även här.
Trixa sig runt codeshare
Många gånger (men inte alltid) när flygplansmodellen inte listas på sökmotorerna är det en codeshare som ställer till det. Codeshare innebär att flera flygbolag (ofta inom samma allians) får sälja biljetter till en flight under egen flagg, trots att annat bolag faktiskt flyger sträckan. Det finns många fördelar med det här och det går att läsa mer om codeshare på Wikipedia.
Nästa gång ni flyger, kolla skärmarna vid gaten. Då ser ni att det inte bara är ordinarie flightnummer som listas utan även andra bolag. På en SAS-flygning kan både Lufthansa och Ethiopian Airlines dyka upp, även om det är en flygning mellan Kiruna och Stockholm.
Det går så klart att ta reda på om det är en codeshare, vilket bolag som faktiskt flyger och då även vilken flygplansmodell som körs. Personligen föredrar jag en sajt som heter Flightmapper.net för det här ändamålet. Tjänsten är enkel och ger mig nästan alltid svar, om det inte är en specialflight eller chartrat plan vill säga.
Exempel på codeshare
Jag söker resa från Dubai till Brisbane och Flygresor.se listar Qantas flight 8434 som alternativ. Dock får jag ”Ospecifierat flygplan” i sökresultatet så jag kör en sökning på Flightmapper. Mycket riktigt, det rör sig om en codeshare och det är i praktiken Emirates flight 434 som trafikerar sträckan med en Airbus A380. Sedan är det raka vägen in på SeatGuru för att botanisera bland seatmaps och annat.
Tripreports på Youtube
Jag är ju en av många som både söker och lägger upp egna tripreports på Youtube. Även om SeatGuru är bra så är det ju alltid en bonus att få se kabinen i praktiken. Testa därför att på Youtube söka på flightnummer eller flygbolag och flygplansmodell när du nu tillslut har fått reda på det.
Hur gör ni?
Det är med andra ord inte särskilt svårt att ta reda på vilken flygplansmodell som gäller för ens kommande långresa. Hur viktigt är det här för dig och brukar du ägna tid åt efterforskningar? Har jag missat något sätt eller har du en enklare lösning? Lämna gärna en kommentar och berätta!
Aha! – her lærte jeg noe nytt – nemlig dette med codeshare.
Fløy med Emirates fra Oslo til Dubai nå i desember, hadde bestilt billetter direkte fra flybolaget, og visste at vi skulle fly med en Boeing 777. Men vel framme ved gaten på Gardermoen så vi at det også sto et annet flybolag ved samme flight, googlet og fant at det var et australsk bolag. Ganske så logisk nå når jeg har lest ditt blogginnlegg. 🙂
Det låter väl inte orimligt att det kanske var Qantas som stod som flygbolag där då. Kul att du lärt dig något nytt – ta en kaffe, luta dig tillbaka och njut resten av dagen! 😉
Det var Qantas, ja. ? Aldri for sent å lære seg noe nytt – feiret min 70-årsdag med Afternoon tea i AtMosphere i Burj Khalifa, men etter råd fra deg tok vi 148. Etasje i tillegg en annnen dag. Skal det være så skal det være! ?
Og jeg luter meg tilbake og njuter – i min saccosekk – dog uten kaffe, det har jeg ikke begynt med ennå. Får vente til jeg blir ordentlig voksen . . . ?
Haha, vad härligt! 😀 Grattis i efterskott och helt rätt – ska det vara så ska det vara ordentligt! 😉
De enda gångerna jag lagt ner lite tid på att leta reda på flygplanstyp och kollat vilka som är de bästa sätena är när jag flugit till USA på tjänsteresor. Det har blivit riktigt bra alla gånger förutom när jag vart ombokat på hemresan och fick åka med ett annat flygbolag.
Ja, det är ju nästan bara långresorna som det är värt att titta på. 🙂
Flygplanstyp är viktigt, räknade in min första 747:a FRA-ORD förra året. Den valde jag uteslutande för att åka med The Queen…
Tack för intressant läsning.
Tack själv Tomas! Ja, jag valde 747:an för två år sedan av samma anledning! Nu ska jag dock försöka klämma in en 747-8 också, den står kvar (tillsammans med A340-600. 🙂