De är heta, omtalade, älskade och hatade. Under mina två-tre veckor i Göteborg nu i sommar såg jag dem överallt, både där de låg och drällde och där folk körde dem. Egentligen var det ju bara ett att göra. Så, en kväll för någon vecka sedan valde jag att hyra elscooter i Göteborg för att ta mig från Vasagatan upp till Masthugget.
Ett smidigt transportmedel från punkt A till punkt B, utan att behöva passa kollektivtrafikens tider. Ett enkelt sätt för att kryssa mellan gator och kvarter där bussar, tunnelbanor och spårvagnar inte går. Men också ett otyg som dräller i varenda gathörn. Och folk som helt eller delvis skiter i trafikregler och allmänt folkvett, vilket så klart inte är elscootrarnas fel.
Vad är en elscooter egentligen?
Det här är en elektrifierad sparkcykel kan man säga, inte konstigare än så. Man låser upp den med en app i mobilen, sedan ger man den en skjuts genom en enkel spark och så drar elmotorn igång och gör att cykeln rullar ”själv”. Gasar och bromsar gör man med reglagen på styret. Svårare än så är det inte.
Maxhastigheten är satt till 20km/h, vilket är fullt tillräckligt. Man är ganska oskyddad, men å andra sidan inte värre än om man cyklar eller åker moped. De här går ju dessutom långsammare än vad många elcyklar gör. Den gyllene regeln heter, som i så många andra fall, ”sunt förnuft”. Vissa har det, andra inte.
Den största fördelen är att de är lättkörda. Sparka igång scootern och få lite fart, sedan är det bara att susa iväg. Det krävs inte mer än ett normalt funtat balanssinne (vilket alla som kan cykla har) och ett kort att betala med.
Hyra elscooter i Göteborg – så gör du
Det är väldigt enkelt att komma igång om du ska hyra elscooter i Göteborg. Om du står bredvid en elscooter, kolla vilket företag det är och ladda hem just den appen. När du genomfört registreringen får du sedan fram en karta som visar var du befinner dig, vilka scootrar som finns i närheten, om de är lediga och även deras batteristatus.
I mitt fall blev det en elscooter av märket Tier (det finns fler märken i Göteborg). Man låser upp elscootern genom att i Tier-appen scanna QR-koden som finns på elscootern. Då får man veta om den är ledig och om så är fallet är man redo att köra.
När man är klar så avslutar man hyrsessionen i appen och parkerar elscootern på ett så säkert sätt som går.
Vad kostar det att hyra elscooter?
I det här fallet, Tier alltså, betalade jag tio kronor i startavgift och sedan 1,90:- per minut (augusti 2019). För min tur från Vasagatan till Masthugget, via en liten omväg för att få testa ordentligt, betalade jag 34:-. Hade jag minimerat vägen hade det kanske stannat på 27-30 spänn.
Det behöver alltså inte bli dyrare än kollektivtrafiken om man ska kortare sträckor. Men det är klart, ska man en längre sträcka är nog fortfarande kollektivtrafiken att föredra. En enkelbiljett med Västtrafik kostar 28 spänn och då kan man åka obehindrat i Göteborg i en och en halv timme. Avvägningen får man sonika göra på egen hand och från fall till fall.
Hyra elscooter – hiss eller diss?
Det här är ett supersmidigt sätt att ta sig fram i stan. Med sina 20 kilometer i timmen går de dessutom ganska snabbt, för att ta sig ett dussin kvarter eller så. Det gäller ju som vanligt att ha uppsikt och följa regler, men det tar jag som en självklarhet. Jag kommer förmodligen att hyra elscooter i Göteborg fler gånger, även i Stockholm i höst när jag ska dit och jobba.
Har jag någon läsare som hyrt elscooter eller äger en egen? Lämna gärna tips och idéer på märken och uthyrare.
Älskar scootrarna! Har hyrt när jag var i CPH i våras och sprang maran – perfekt att åka till starten och från starten med. Sedan senaste helgen i Sthlm och lite då och då. Fick en scooter som inte startade en dag (gick cirka i en minut), reklamerade och dagen efter hade jag credits på mitt account. Smidigt även det. Jag och kollektivtrafik är inte kompisar så väljer scoutern alla gånger.
Coolt! Kanske måste testa det i Sydney då i höst. Till och från starten till maran. Och kanske i Stockholm i höst till jobbet i Solna. 🙂
Älskar också dem! Så himla smidigt och kul, men mindre populärt bland de övriga trafikanterna har jag märkt.., samt för de synskadade har de fått mycket kritik då folk ställer dem överallt! Provat i Göteborg och Malmö, mest blivit med märket Lime 🙂
Ja, supersmidiga om man ska mellan platser där det inte går lokaltrafik. Tänk bara om folk kunde hantera de, då hade de inte varit så utskällda. 🙂