Nu ska ni få en tanke att suga på en stund. I Sverige har vi knappt fyrtio flygplatser som är i drift och har passagerartrafik (i skrivande stund 10 Swedavia-ägda och 28 regionala/privatägda). Vår största flygplats är givetvis Stockholm Arlanda, strax norr om vår huvudstad. Min ”egen” är Åre Östersund Airport, på Frösön där jag också bor. Där hade jag förresten en egen fotoutställning i höstas!
Senaste tillskottet i Sverige ligger strax väster om Sälen. Scandinavian Mountains Airport öppnade några dagar innan julafton 2019 och hela projektet har så klart kritiserats hårt. Hur i hela fridens namn kan man slå upp en ny flygplats mitt i brinnande klimatkris? I fjällen, som dessutom riskerar att vara snöfritt inom ett par-tre månader (eller decennier, beroende på vem man frågar).
I övrigt sker det också utveckling av flygplatserna. Bromma har till exempel lyfts ordentligt de senaste åren med ny ankomsthall och en hel del annat. Då lever den lufthamnen också under konstant nedläggningshot. Vad gäller Arlanda är det en ny start- och landningsbana som är hetaste potatisen och där lär nog inte sista ordet vara sagt heller. Arlanda som sådant växer ju så det knakar. Har man inte varit där på ett halvår känner man knappt igen sig. Spetsat kanske, men lite så känns det.
25% av all global flygtrafik om 15 år
Det är ingen rasande takt i Sverige på utvecklingen av flygplatser. I alla fall inte om man börjar jämföra med hur andra länder bygger och utvecklar flyget. Kina ni vet. De planerar att bygga några nya flygplatser. 216 stycken till och med. De kommande 15 åren.
216 nya flygplatser på 15 år. Redan idag har landet 230+ civila flygplatser i drift.
Kina räknar med att man går om USA i antal passagerare inom bara några få år och att landet kring 2035 ensamt står för 25% av all global flygtrafik. 2018 hanterade kinesiska flygplatser 1,2 miljarder passagerare. Ska vi göra matten så förstår vi snart att flygandet i Kina troligtvis inte kommer att minska framöver (såvida ett visst virus inte fortsätter att härja).
Vi kan leverera ledande lösningar – igen
Var vill jag då komma med det här? Ingenstans egentligen. Men det är en fin tankebubbla ändå, att vi i Sverige är ganska små i väldigt många sammanhang. Som i flyget, där Arlanda som största flygplats inte ens hade 26 miljoner passagerare 2019.
Vi är däremot väldigt stora i samma sammanhang. För. Om vi har kunnat leverera världsledande lösningar i alla möjliga branscher tidigare genom åren så kommer vi att kunna göra det även framöver. Tänk på att flyget står inför en gigantisk utmaning i att minska sina utsläpp. Bli därför inte förvånade om det ligger svensk teknisk utveckling bakom en sådan framtid, när vi 2035 blickar tillbaka ett decennium.
Däremot tror jag inte att en skatt på plastpåsar är en hållbar väg dit. Ännu mindre på att en svensk flygskatt ska bekosta ett höjt RUT-avdrag. Allra minst på tror jag på politiker som försöker göra klimatfrågorna till en kassako, just genom förslag som dessa. Det är inte så vi minskar utsläppen. Det är genom snarare genom teknik och innovation.
Källor
Transportstyrelsens flygplatsstatistik | China to build 216 new airports by 2035 | Beijing is building hundreds of airports as millions of Chinese take to the skies