Jag såg en kul tweet i mitt Twitterflöde häromdagen. Det var rese-Youtubern Dennis Bunnik från Australien som postade sina ”livs flygningar”, i olika ändar på skalan. Första flygningen, senaste, kortaste och längsta följt av favoritflygplats och… tja, den flygplats som han gillar minst.
”Kul och nördigt!” tänkte jag och hakade på. Twitter blir ju ganska kortfattat så jag kör en bloggversion istället och slänger in två punkter till. Vill fler haka på den här listan så gör gärna det, lämna en kommentar längst ner sen och länka till ert inlägg!

Första flygningen
THN-ARN, Linjeflyg 1987. Året var 1987 och familjen satte sig på Linjeflygs kärra och flög från Trollhättan till Stockholm Arlanda. Jag minns bara fragment av den trippen (jag var ju sju) men Arlanda kan jag säga utifrån två fakta. Min bror (då 10) råkade kliva av på Terminal 5, till föräldrarnas skräckslagna blickar. Linjeflyg slutade också att köra Bromma några år tidigare.
Flygplansmodell? Troligen Fokker F28, då Linjeflyg vid tiden bara flög dessa och några specialanpassade DC-9:or. Det svider lite att inte ha koll men jag jobbar på att ta reda på sanningen…
Kortaste flygningen
ARN-VBY, SK85 2016. På pappret en 222 kilometer kort flygning i en av SAS ATR72:or, från Arlanda till Visby. Vi hade en underbart höstig helg på Gotland!
Längsta flygningen
SEA-IST, TK204, 2024. Den 9756 kilometer långa flygningen Seattle Tacoma till Istanbul är min hittills längsta. Den tog drygt 11 timmar och var faktiskt riktigt trevlig, trots brist på fönsterplats och ett högljutt sällskap några rader bakom oss. Det var också första gången jag flög långt med Turkish och det blev på en av deras A350-900.
YOUTUBE | Vlogg om SEA-IST
Äldsta flygplanet
THN-BMA, TF815 2018. Jag räknar bort det Cessna 172F Skyhawk jag gjorde en privatflygning i 2016, trots att kärran är från 1965. I kommersiella sammanhang är det SE-LIR som har rekordet. Fokker 50-maskinen tillverkades i mars 1989 och tog mig tryggt och högljutt från Trollhättan till Bromma.
Nyaste flygplanet
ARN-MAN, SK2549 2016. Ett två veckor ungt Airbus A320neo från SAS tog mig till från Arlanda till Manchester för fotbollsmatch och nyårsfirande. Det här var dessutom min första neo-upplevelse. En härlig känsla att kliva på ett flygplan som doftar nytt!

”Ta gärna slut!”-flygresorna
ADD-ARN, ET714 2015. Jag har två riktigt jobbiga flygresor i rese-CV:t, båda gångerna på grund av trasig mage. Första gången var med en begynnande turistmage hem från Zanzibar 2015. På nattflygningen ADD-ARN gjorde jag ett toabesök som än idag står sig som mitt längsta någonsin på en flygresa.
ARN-BKK, TG961 2019. Den absolut värsta flygningen var ARN-BKK 2019, där jag ett knappt dygn innan avresa åkte på en vedervärdig matförgiftning hemma i Östersund. Den gör jag helst inte om.
”Ta aldrig slut!”-flygresorna
SIN-DOH-ARN, QR947/QR171 2019. Jag vet inte om jag måste säga så mycket mer än Qatar Airways Qsuite. Hemresa från Singapore till Arlanda via Doha. Två flygresor och totalt 14 timmars världsklass. Jag hade kunnat flyga det dubbla utan att klaga.
BLOGG | Lyxen i Qsuite på 40000 fot

Mest lockande flygresa
SIN-EWR, SQ22. Självklart står världens just nu längsta flygresa på att-göra-listan. Den drygt 18 timmar långa resan från Singapore till New York flygs med en specialanpassad A350-900ULR.
Sedan finns det ju en rad andra alternativ. AKL-DOH tar nästan lika lång tid eller oceanflygningen LAX-SYD. Flygresorna till Lukla Airport anses vara världens mest riskabla och så går det ju numera flyg till den avlägsna ön Saint Helena, i södra Atlanten. Jag står inte direkt utan idéer på roliga resor.
Favoritflygplats
CPH, Köpenhamn. Utanför Skandinavien är det ju utan tvekan Singapore Changi, som jag besökt alldeles för få gånger. Favoriten på nära håll blir Kastrup utanför Köpenhamn. Den har en härlig atmosfär som gör gärna inhalerar i väntan på nästa flight och betyder som regel utresor till något roligt. Den andas också något skandinaviskt internationellt och den står sig bra år efter år. Jag gillar. Mycket!
Not-so-much-favoritflygplats
ADD, Addis Abeba. Nedlagda och avskyvärda Tegel i Berlin hann jag lyckligtvis bara besöka två gånger, en solklar förstaplats. Bland lufthamnarna som fortfarande är i drift så är fyra besök på Addis fyra gånger för mycket.
Hur ser er lista ut?
Haka gärna på temat och droppa antingen länk eller lista i en kommentar här nere!