Jag har bott på hotell igen. Det var faktiskt ett tag sedan sist och det har ju som bekant runnit en hel del vatten under broarna sedan dess. Hur som helst hade jag lite Scandic-poäng som jag ville sätta sprätt på så det var ett ypperligt tillfälle när vi ändå skulle bilresa i Sverige några dagar.
Scandic är Scandic. Man vet ungefär vad man får. Oftast helt okej vistelser med sköna sängar, rimliga rum samt med en storskalig och egentligen ganska omysig frukostupplevelse. Nu tänker man ju, eller i alla fall jag, att kedjan som sådan också skulle ha en gemensam hållning kring det ”nya normala”. Jag menar. Scandic som Scandic.
Men det blev mer same same – but different.
Frukostbuffén är återöppnad
Första natten checkade vi in på Scandic Gävle Väst. Vi fick direkt frågan om vi ville ha frukostbuffé eller en frukostpåse. Sedan slutet på juli har kedjan (verkar det som) återigen öppnat upp för buffén, något jag inte alls såg komma redan nu. Det var också olika sittningar som vi fick välja mellan. Ett klokt steg för att minimera trängseln. Annars så var restaurangen som sådan öppen på ankomstkvällen och det stod handsprit utställt lite här och där. Vi avstod middag och korkade istället upp lite bubbel på rummet.
På morgonen körde vi frukostbuffén, ett val man så klart kan tycka vad man vill om. ”Tänk på avståndet!”-skyltar fanns det gott om men de flesta gästers omdömen var lika bra som på Systembolaget. Ja, obefintligt sunt förnuft alltså.
Natten på hotellet utanför Gävle påminde till mångt och mycket om en helt vanlig hotellvistelse men mest i folks beteende (läs: bufféträngsel). Scandic själva bidrog med mer handsprit och allmänna förhållningsregler, annars inte så mycket annorlunda. Med det i bagaget åkte vi vidare till Scandic Uplandia i Uppsala och förväntade oss en likvärdig upplevelse.
Sak samma men olika
När vi checkade in på Uplandia kvällen efter var lobbyn öde. Vid incheckingen fick vi inte ens frågan om frukostpåse utan det var sonika buffé som gällde. Inga speciella tider för olika sittningar utan det var bara att ramla in när vi ville. Någon middag på hotellets restaurang var också helt uteslutet eftersom den är helt nedstängd. Veckans alla dagar. ”På grund av corona.”. Okej.
Den här vistelsen påminde ännu mer om en helt vanlig hotellnatt, pre-pandemi. Visst, stängd restaurang på kvällen samt handsprit innan frukostbuffén men annars var det ganska mycket som vanligt.
Att flyga då?
När jag ändå är inne på temat nedskalad service. Jag flög häromdagen, för första gången sedan mars (!). Det var en poängresa där jag betalat lika mycket för SAS Plus som en Go-biljett (tack vare mitt betalkort). I normalfallet finns det en hel del fördelar med en sån biljett men på den här gången var det egentligen bara fritt wifi i luften som var den enda fördelen. Annars inget.
Fasttrack på Arlanda var stängt (”På grund av corona!” som Swedavia svarade på frågan). Loungerna var stängda. Prioriterad boarding (som jag förvisso tycker är meningslöst) var också satt ur spel precis som matservice ombord. Frågan är hur de här tjänsterna ser ut när det nya normala landar i våra knän. Kommer de ens att existera? Jag är inte helt övertygad, allra helst om matservicen ombord.
Är corona-förklaringen här för att stanna?
I en podd jag lyssnade på häromveckan var det någon klok person som sa att ”…företagen måste sluta skylla dålig service på corona”. Det ligger något i det och det är säkert flera företag där ute som slimmat ner sig till ett såpass minimum att det precis är hållbart. Eller strax under. De vet att kunderna är medvetna om situationen och att de då kanske accepterar en lägre servicenivå, även om det faktiskt inte varit nödvändigt. Frågan är bara hur länge företagen ska komma undan med corona-förklaringen.
Ett praktexempel är Swedavias nedstängning av Fasttrack på Arlanda. Nu ser ju inte jag bakomliggande faktorer men som vanlig flygresenär ter den sig helt obegriplig. Om nu allt fler väljer att återuppta sitt flygande måste man ju öppna upp, inte tvärtom. Köerna häromdagen var både långa och trånga. Det är ju raka motsatsen till vad som faktiskt borde åstadkommas.
Och slutligen. Varför har inte Scandic gemensamma rutiner på alla sina hotell? Den är jag just nu mest nyfiken på.
Flög LH första gången nu sefan pandemin kom och där serverades sedvanlig europa macka och dryck. Dock bara två val av dryck. Varken åt eller drack pga sov men der fanns där. Även Finnair och swiss kör servering och jag hoppas sas är tillbaks i september senast.
Vad märkligt att SAS kittat ihop det då? Ska jag ana andra anledningar? 😉
Jag är inget fan av Scandic måste jag säga. Det är oftast ganska opersonligt och omysigt. Inget speciellt liksom. Dessutom hade de bara sammansatta enkelsängar sist jag bodde på scandic som gled isär. Väldigt obekvämt när man sover med en partner.
Föredrar Clarion eller Elite. Fast när poäng ger gratis hotellnätter kan det vara nice med frukostbuffén! Om den nu erbjuds ?
PS, du får åka till Malmö för bra service. Har aldrig känt mig så väl bemött av servicefolk som nu!
Nja, det är ju det där med storskaligheter som gör att även jag tycker det är ganska opersonligt. På något sätt får ju Clarion till det där. Hur gör de? Och enkelsängar i dubbelrum. Det är inte okej.
Malmö var ett tag sedan. Fick i och för sig en riktigt fin inflygning till Köpenhamn nu idag, räcker det? 😉