Ålands Sjöfartsmuseum & Pommerns långresor till Australien

När jag var och firade Åland 100 år för ett par helger sedan fick jag hänga med in på Ålands Sjöfartsmuseum i Mariehamn. Muséet ligger bara ett stenkast från färjeterminalen där vi klev av Baltic Princess en stund tidigare. Här skulle vi sedan få ta del av riktigt fin storytelling på det gamla fyrmastade fartyget Pommern, plus att vi så klart fick tid över för själva sjöfartsmuséet.

Och tänk, trots att blotta åsynen av ordet museum fortfarande framkallar vibbar från ”gå runt och titta på gamla grejer”-eran (läs: när man var ett ointresserat barn) så blir jag lika förvånad nästan varje gång man kliver in i en ny och modern utställning. Ibland får man bara utmana sig själv och ta sig ro att utforska sånt här lite närmare.

Jag är nog inte ensam om att kliva rakt igenom entrén och direkt ut till det så iögonfallande skeppet som ligger nere vid kajen.

Det här är Pommern

Byggd i Skottland 1903, och efter några ägare i Tyskland, köptes Pommern 1923 av Gustaf Eriksson. Han var en åländsk skeppsredare och under hans ägo seglade Pommern fram till 1939. Merparten av resorna gick för att lasta vete i Australien som sedan såldes i Europa. Sedan 1953 är hon ett museifartyg, detta efter att ha donerats av Erikssons barn till Mariehamns stad. Idag sköts hon av Ålands Sjöfartsmuseum som både underhåller skeppet men också roddar utställningar ombord.

Trots sin storlek och sina långa resor klarade sig Pommern med en besättning på bara 26 personer. Förklaringen ligger i att det här för sin tid var ett modernt segelfartyg. En ångmaskin stod till exempel för driften av länspumpen och ankarspelet.

Följ med på resan med hörlurar

Som besökare kan man med hörlurar följa med i en aktiv berättelse om livet ombord. Man går från olika punkter på skeppet där varje del av fartyget har sin beskärda del av den här storytellingen. Rekommenderas varmt för den som vill ha lite röstskådespeleri och få lite inlevelse.

Fartyget är för övrigt väldigt välbevarat och är idag den enda fyrmastade barken på hela planeten som bevarats i sitt ursprungliga skick.

Under däck på Pommern

De nedre däcken på Pommern är så klart givna om man nu ändå gått ombord. Det är svårt att utifrån se alla utrymmen och jag blev mäkta förvånad när jag kom ner på lastdäcket. Vilket svängrum! Det var som en mindre konsertarena och genom glasgolv kunde man se hela vägen ner i fartygets botten. Som sagt, den här känslan får man bara om man själv kliver ner under däck och tittar. Utifrån räcker inte.

På väderdäcket finns det hytter och annat att titta in i, inklusive kaptenens salong och badrum. Kabyssen var ju inte det största köket jag sett, förmodligen ganska dragigt större delen av tiden. Sedan är det ju alltid fascinerande att tänka att det här skeppet har dragit jorden runt massa gånger. Kontrasterna till dagens ministäder som ”seglar” omkring på haven är ju total. Och tänk, Pommern sjönk inte en enda gång…

Själva Ålands Sjöfartsmuseum då?

Även om Pommern i sig är fängslande så ska själva Ålands Sjöfartsmuseum också äras med en stunds besök. Muséet återöppnade 2012 efter en tre år lång renovering och har idag rum för galjonsfigurer, fantastiska fartygsmodeller och inredningsdetaljer i original. Plus ett och annat skelett från havet och ni får själva gissa vad inläggets sista bild föreställer. Nej, det är ingen gigantisk krabbklo…

Visste ni att…

  • …Pommern har tre däck? Väderdäck, mellandäck och lastrum.
  • …Pommern har två ankare på vardera 2,5 ton och 150 meter ankarkätting?
  • …Pommerns stormast är 48 meter hög?
  • …det på Åland, av självlärda skeppsbyggmästare, byggdes kring 300 skepp under 1800- och 1900-talen?

BOKAKöp entrébiljetter och läs mer

LÄS MER | Fler museum på Åland

Besöket på Ålands Sjöfartsmuseum gjordes under pressresa arrangerad av Visit Åland. Text, bilder, synpunkter och åsikter är alltid mitt eget material. Rätt svar på bildfrågan är en valpenis.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.