Kryssningar trendar hårt sedan några år och det är ju inte så konstigt. Det verkar dessutom som att många myter tillslut kastats över bord. Som att det skulle krylla av bleka blåhåriga brittiska tanter på båtarna (de har dock inte kastats överbord hoppas jag) och kanske framförallt att det inte kostar en årslön att kasta loss i de klarblåa vattnen i Västindien. Så. Vad kostar en kryssning? Tja. Hur långt är ett rep? Det är en likvärdig fråga men jag ska ändå försöka reda ut begreppen en sväng här.
Nu gjordes min egen kryssning förvisso 2014 och det har ju hänt lite på marknaden sedan dess. Kryssningspriserna har stigit men å andra sidan går det att fynda både på båten och även på flygresorna till och från kryssningen. Det gör att slutsumman inte behöver variera särskilt mycket nu jämfört med då.
Så – vad kostar en kryssning?
Vi bokade allt separat (kryssning, flyg, hotell) istället för ett färdigt paket, för att kunna ro ihop anslutningar och annat precis som vi ville ha det. Det här är vad vi kom fram till när allt räknades ihop efteråt. Priserna som anges är per person.
Kryssningen, 5300:-
Celebrity Reflection åkte vi med. Sju nätter med insideshytt på däck 9, all mat inkluderad. Det som kostade sattes upp på hytten och betalades när kryssningen avslutades, för vår del blev det ett gymkort och lite alkohol till maten. Vi prioriterade bort balkonghytt för en extra tusenlapp, det ångrar vi inte i efterhand. Vi ville vara ute på båten och inte sitta i hytten.
Flyg, 7000:- (Östersund-Miami, T&R)
Vi ville ha få byten till Miami och fick därför en högre prislapp, kontra att spara en femhundring med en-ett par extra byten med lågprisbolag. Förutom SAS till och från Östersund för 800:- så blev det Air France från Arlanda till Miami via Paris för 6200:-.
Det som har hänt sedan 2014 är att inrikesflyget har ökat i pris, det är svårt att hitta enkelbiljetter för under 600:-. Alternativet är så klart att ta tåget, där går det verkligen att fynda. Jag har själv åkt Östersund till Arlanda för 600 spänn – tur och retur i första klass.
På långresan går det att prispressa och även titta på närliggande flygplatser. Norwegian flyger exempelvis vill Fort Lauderdale, om vi ska spinna vidare på Miami-exemplet.
Hotell två nätter, 1000:-
En natt på Rest&Fly Arlanda på utresan samt en natt i Miami då vi landade där dagen innan båten kastade loss. Här var som vanligt Hotels.com och Booking.com till stor hjälp och hotellet vi hittade i Miami låg på SoBe, två kvarter från stranden. Bra läge och överkomligt pris och så fick vi lite exotiska palm-vibbar på köpet.
Vaccination, 1200:-
Bör göras men det här känns också mer som en engångsgrej, de sprutor vi tog täcker upp det mesta såvida vi inte ska till djupaste Afrika eller Borneos regnskog. Därmed en utgift som kan slås ut på de trettio år som vaccinen är verksamma.
Träningskort på båten, 700:-
En perfekt start på dagen med ett ordentligt träningspass varje sjödag. Fyra svettiga tillfällen bodysculpt med instruktör blev det och vi hittade det här när vi väl börjat bekanta oss med fartyget. Gymmet i sig var gratis och där fanns alla maskiner och vikter man kan tänkas behöva.
Dykning på St. Thomas, 700:-
Vi bokade den här aktiviteten hemma innan vi åkte och vi fick en heldag på turistbefriade Hull Bay, skjuts till och från båten inkluderat. Lägg på att vi även fick låna utrustning för att snorkla också så blev det här riktigt lyxigt och oerhört prisvärt. Tripadvisor-research när den är som allra bäst!
Jetski på Saint Martin, 350:-
Vi hann knappt sätta foten på strandpromenaden innan en inkastare var på oss. Vår plan var jetski och han fick oss tillslut in på några som hyrde ut. $50 för en halvtimme var fullt tillräckligt och det här behöver man inte boka innan egentligen, det finns en uppsjö av liknande uthyrare, mer eller mindre (o)trevliga.
Summan för kalaset: 16250:-
Så. Vad kostar en kryssning? Visst, i det här exemplet kom vi i hamn sexton-sjutton lax-ish fattigare. Det rullar ju även lite stålar redan innan man ens kommit iväg. Men. Man får också se till vad man får för pengarna. En tiodagars semester varav sju i Karibien med i princip allt inkluderat. På själva båten rullar det ju inte så mycket pengar alls.
Sedan finns det ju saker som kostar allt efter som. Måltider före och efter kryssningen samt i land på öarna, aktiviteter om man är sugen på det och inte bokat innan, taxiresorna från båten till Maho Beach på Saint Martin för hela $4 (T&R!) och lite andra mer eller mindre nödvändiga detaljer.
Priserna har stigit men fynden finns
Sedan den här kryssningen gjordes 2014 så har priserna på kryssningar stigit en aning men det går så klart att fynda ändå. Ofta är sista-minuten-kryssningar ett alternativ och ibland kan det finnas erbjudanden med gratis dryckspaket eller fritt wifi.
Det bästa är så klart att jämföra på olika sajter och skillnaderna kan vara stora. De klassiska resebyråerna Resia, Ticket och Ving säljer alla kryssningspaket. Dessutom finns det ett knippe sökmotorer som också kan hjälpa till. Kryssningar.se är en av söksajterna och de köper in sina paket från andra marknader än den svenska. Deras priser kan alltså var bättre än hos rederierna själva. Det beror på att rederierna för oss svenska besökare visar svenska marknadspriser.
Vill man själv försöka komma runt priserna så kan ju en VPN-tjänst till datorn eller mobilen vara ett alternativ. Då kan man surfa in och låta rederiernas sajter tro att man kommer från USA, Tyskland eller Storbritannien. Värt ett försök!
Det absolut bästa i sammanhanget är att göra bra research och jämföra de olika alternativen. Det är precis som när det kommer till flygresor, hyrbilar och boenden.
Har du kryssat – vad kostade det?
Jag vet flera i min närhet som kryssat och då är frågan – hur tänkte ni? Jagade ni de bästa priserna eller lät ni de kosta vad det ville? Berätta gärna i kommentarsfältet!
Vi kollade också på det för ett par år sedan och blev överraskade, det är ju bra priser i förhållande till alla platser man får se. Tack för ett detaljerat inlägg!
Ja, det är ju det. Jag var också förvånad när jag såg priset första gången jag faktiskt kollade. 🙂
Att resa har helt klart gått upp mycket i pris senare år, speciellt för oss svenskar med en svag krona.
En dollar gått upp 50% och tack vare högkonjunkturen i USA har många destinationer gått upp 50% vilket gör att en resa kan lätt kosta minst dubbelt så mycket nu jämfört med 5-10 år sedan. Det finnas även destinationer i USA som gått upp en bra bit över 100% i pris på 10 år.
Intressant med kryssning, när vi åkte med Carnival i våras kostade kryssningen mindre per dag än vi betalde per dag för 4* hotell i Fort Lauderdale. När vi bodde på hotellet hade vi även en hyrbil, parkering, mat och andra utgifter. En kombination är såklart det bästa, men om man nu åker man till (dyra) Florida så är det nästan dåligt värde att inte åka på kryssning 🙂
Tack för inputen Joel! Ja, det är ju lite det som är grejen med kryssningar. Blir ju som en lyxig version av båtluffande där man kan stänga av alla ansträngningar och bara njuta. 🙂
Har kryssa många ggr..kanske 8.Tycker det är ett mkt prisvärt sätt att resa, fortfarande.Bokar när jag får ett bra erbjudande, ibland fr rederiet, ibland fr ngn agent. Närmast blir det en 10 dagars x fr Maimi i januari
Oj, det var många kryssningar! Har bara en långkryssning (Celebrity i Karibien) och tror väl knappast att dygnskryssning till Åland räknas va? Nästan så jag hellre räknar Skärgårdskryssning i Göteborg faktiskt. 😉 Hoppas att det blir en fin kryssning i januari. Jag är sugen på att göra om det, men då bortåt Sydostasien.
Kan jag åka på klassresa med 23 pers på en kryssning för ca 45 000? Hur många nätter skulle det vara?
Hej R, har svårt att se att den budgeten går ihop om du menar en kryssning som jag beskriver i det här inlägget.