Det var några år sedan sist men när vi tog en sväng runt Öresund i höstas blev det ett kärt litet återbesök. Jag pratar så klart om 25-minutersfärjan som tar resenärerna från danska Helsingör över till Helsingborg (ja, eller tvärtom då). Den här korta rutten har jag åkt ett antal gånger både på väg ut på roadtrips i Europa och även hem igen.
Trots färjornas nätta storlek går gott och väl att roa sig (nåväl) den knappa halvtimmen till havs, oavsett om man promenerar ombord (som vi gjorde den här gången) eller om man har bil. Restaurang, ett café, ett ta-själv-café och givetvis en shop med mer eller mindre humana priser. För egen del står jag gärna uppe på däck och inhalerar havet och njuter av utsikten.
Att ta en tura
Det finns ett uttryck specifikt för den här rutten, ”att ta en tura”. Det innebär att man löser en speciell Tura-biljett. Sedan kliver man på i Helsingborg och i Helsingör stannar man kvar ombord och åker med tillbaka (det går dock inte att påbörja resan i Helsingör). Beroende på vad man är ute efter finns det lite olika varianter på ”Tura”. Det går att nöja sig med allt från en kortare tur-och-retur till en trippelresa över sundet. Det finns till och med ett årskort där man kan tura varje dag i ett helt år.
ForSea kör delvis batteridrivet
Det som också har hänt sedan sist gång jag åkte här är att två av ForSeas färjor nu är helt batteridrivna. Hamlet, som vi åkte med är dock inte det. En spännande utveckling och vill ni se hur de dockas och laddas i hamn kan jag rekommendera den här filmen.
Se filmen på Youtube
Ja, det finns så klart en film om den här resan där jag visar boarding och hur halvtimmen ombord kan se ut. Antingen spelar du den direkt här under eller så surfar du in på min Youtube-kanal och tittar där. Prenumererar du redan på kanalen så tackar jag så mycket för det. Om inte så är det hög tid. Följ bara länken här under så kommer du rätt.
YOUTUBE | Klicka & prenumerera!
Det kan vara lite mysigt att tura och äta gott. Visserligen otroligt länge sedan vi har gjort det och kanske det har ändrat sig. Minns speciellt en gång när färjan Tycho Brahe (1991)var ny och vi hade, som tur var lämnat bilen i Helsingborg för att fortsätta med tåget från Helsingör till Köpenhamn. Färjan kommer in innanför vågbrytarna i Helsingör och istället för att bromsa, ökar farten och färjan dundrar in i kajen med hög fart. Vi satt längst bak och såg hur vågbrytarna passerades och någon skrek i högtalarna på danska. Svårt att uppfatta Vad men vi gjorde som andra, kastade oss på golvet och klamrade oss fast i pelarna. Eftersom båten var ny, höll hantverkarna fortfarande på att sätta upp hyllor och glasdörrar osv. Vilken smäll och kalabalik det blev, glas plåtar for omkring och folk ramlade i trapporna ner till bildäck. Och sedan kom den totala tystnade, för att sedan avlösas med skrik. Ingen trevlig upplevelse trots att vi klarade oss utan en skråma och vi var tacksamma att bilen inte var med. För på bildäck var det lite rörigt.
Men oj, den här kommentaren hade jag helt missat!
Vilken berättelse men också vilken himla tur att allt gick bra tillslut. Kände inte till kraschen alls.