Förra veckans 5 – gräsklipparsnören och cancelkultur

Kort bara, om vad som snurrade runt förra veckan.

#4. Cancelkultur

Det här med cancelkultur, som veckan präglats av både på nationell och lokal nivå… rimmar inte det väldigt dåligt i det demokratiska samtalet? Jag trodde det var sunt och värdigt ett land som vårt att respektera varandras åsikter. Men tydligen är ”Vi gillar olika” i praktiken bara en trasig klyscha man kan svinga med när det passar.

#3. Inbjudan

Jag fick en inbjudan häromdagen. Till en reunion. På en fotbollsplan i Dalsland. Nu är jag tyvärr inte i krokarna aktuell dag och jag hade nog inte heller riskerat mitt nya fina rehabade korsband för en jippomatch. Jaja, vad är en bal på slottet? Hjärnan la hur som helst in en extra växel och processade nostalgin. Den efterföljande natten drömde jag nämligen att jag spelade fotboll igen. Med gamla Brålanda-vänner plus Ronaldinho som nån typ av… special guest i motståndarlaget? Jag hade den äran att få dribbla av honom i alla fall en gång.

#2. Till salu

På tal om fotboll. Jag säljer mina Copa Mundial, det sista paret fotbollsskor jag använde innan jag behövde lägga ner verksamheten. De är kanske purfärska men de är nyputsade och hela. Och det näst bästa paret skor jag haft på fötterna, efter Adidas-dojjorna när spelade i när jag var tio (de har jag inte kvar dock).

#2. Tokyo

Det närmar sig. Eller ja, det är en hel sommar kvar. Men igår lyckades vi faktiskt boka boende för den kommande Tokyo-resan. Ovanligt tidigt för det är sånt vi annars brukar vänta med till ungefär någon vecka eller ett par dagar innan avgång. Vi kan väl tacka helgens dubbelpoängskampanj på vårt SAS-kopplade Mastercard för det.

Halvkilometern från Shimbashi Station, vad tror ni om det ni som har koll på stan?

#1. Dragsnöret

När jag vaknade i tisdags morse hade jag ingen aning om hur man byter dragsnöre på en gräsklippare. Men så gick just den detaljen på husets maskin av när jag skulle starta den och… ja, men det var ju bara att ta tjuren vid hornen. Sju minuter Youtube, inköp av en ett nytt snöre och tjugo minuter med klipparen i källaren – sedan var den good to go. Kan man tänka sig, det var ju inte så himla svårt att mecka ihop det där. Inte ens för en med tummen mitt i handen. Men lite lite lite önskar jag mig nog ändå en robot som får tugga gräset åt oss.

Där har vi det och därmed gör vi entré i juni månad. Hoppas att er helg var lika fin som vår!

2 KOMMENTARER

  1. Tänk hur olika man är. Jag är lite av ett planerings- och kontrollfreak så bara tanken att vänta med att boka hotell tills det är någon vecka kvar till resan ger mig hjärtklappning. Jag har till och med alla hotell klara inför min Nepalresa- i november.
    Jag bodde i Shinjuku när jag var i Tokyo men jag tyckte att det viktiga var att ha hyfsat nära en metro-station, i och med att sevärdheterna låg ganska utspritt.
    Av nyfikenhet, planerar ni att besöka fler platser i Japan än Tokyo? Eller ni kanske inte har tänkt så långt i och med att ni verkar vara betydligt lugnare när det kommer till planering än vad jag är.

    • Hehe, ja men vi gillar nog att ha lite planer ändå. Google Maps är ju som regel fullmatat men vi är lite slappare med boende framförallt. Och det har ju fungerat ganska bra hittills måste jag säga. Som Toscana. Lågsäsong och bil så vi kunde vara flexibla. Då kör vi lite på känn. Men att preppa Nepal-resa… ja men det hade nog vi också gjort i god tid innan.

      Just nu är det nog bara Tokyo som finns med på kartan men vi har en vag fundering på att ta tåget åt något väderstreck, mest för att testa. Men du är helt klart inne på ett spår där – vi har inte planerat så långt än. 🤷‍♂️😁

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.