För drygt en månad sedan kom jag fram till att det är ganska osmidigt att vara ”kund” på Hälsocentralen på Frösön, vilket jag blev per automagik i och med att jag blev skärgårdsbo i höstas. Eller så här, det var i och med vaccinationen inför Karibien-resan som vi upptäckte vad fantastiskt off stället ligger, i övriga fall är jag eller vi inga direkta storkunder. Typ. Så. Eftersom det står mig fritt att välja så startade jag helt enkelt Projekt Byta-hälsocentral-till-en-som-ligger-lite-mer-centralt.
Jag surfade in på jll.se, fyllde i ett formulär med mina personuppgifter och bekräftade bytet direkt med mobilt bank-ID varpå jag efter en minut fick bekräftelsemail per e-post började leta mig fram till den blankett jag blev tvungen att fylla i för att sedan överlämna öga-mot-öga på hälsocentralen ifråga, då detta var tillvägagångssättet jag blev upplyst om. Sagt och gjort, pappret printades och jag tog hissen upp till plan 6 på Zätagränd. Pappret överlämnades och sedan… hände ingenting.
Häromdagen, när jag funderade kring hur lång tid det egentligen tar då det nu gått en månad, ringde jag för att undersöka saken.
Svaret? Två månader. För lite pappersjobb. Veck-i-pannan-reaktion.
Well. Det här föder ju naturligtvis ett litet (eller ganska stort) intresse på vilka e-tjänster som Jämtlands Läns Landsting, JLL, erbjuder så bara för det så skapade jag ett konto på Mina Vårdkontakter (med hjälp av mobilt bank-ID – jösses i hela Hisingen, den förvåningen!) för att undersöka saken. Tio minuter senare har jag skickat en förfrågan om tidsbokning (axeln känns inte helt hundra sedan en tid tillbaka, så jag hade ändå ett konkret syfte) som i sin tur har en uttalad väntetid.
På fem arbetsdagar. Fortsättning följer…