Jag tänker eventuellt dra på en inrikesresa i januari och som vanligt ser jag över vilka alternativ jag har vad gäller färdmedel. Egentligen borde det bara finnas ett. Egentligen är tåg det självklara valet.
Resultatet? Ganska nedslående. Framförallt ur miljöhänsyn. Är det verkligen rimligt, så här i miljökonferenstider, att flyget ska vara lika dyrt (eller billigt, beroende på hur en ser det) som tåget? Jag menar, det är inte direkt motiverat att sätta sig på rälsbussen i 22 timmar tur och retur över en långhelgsvistelse med familjen från torsdag till söndag, när flyget för samma pris tar knappt nio. Från dörr till dörr.
Det finns ju för- och nackdelar med allt. Den absolut största fördelen med tåget är ju dess miljöaspekt så klart, det är ju sedan gammalt. En annan stor fördel är den ofta behagliga tillvaron där jag i lugn och ro kan sitta mina timmar och jobba, blogga, läsa nyheter, slösurfa och dylikt. Med en varm kaffe i muggen bredvid sätet. Och en kanelbulle. Eller middag. Eller… ja, ett samtal med grannen bredvid (som om det skulle hända, Mvh Lagom Introvert). Då blir elva timmar åt vardera håll en ganska trevlig stund av egentid där jag förhoppningsvis får massor av saker gjorda.
Det är ju också tid, tid som det inte finns en möjlighet till på två 45-minutersflygningar varav hälften av den tiden är start och landning med dator nedpackad och bälte runt midjan. Flyget är ju betydligt hetsigare så sett med superviktiga människor som trängs i terminalerna, säkerhetskontroller och korta stopp som i princip gör det omöjligt att få någon som helst kontinuitet i det jag vill göra. Arbetsro? Noll.
Men. Så tycker jag ju att det är ganska kul att flyga (okej, inrikesflighterna är väl nu för tiden sådär lagom spännande) och det är ju ändå win på att nå destinationen så fort som bara går. Jag åker inte iväg för att jobba, blogga eller läsa ifatt bloggflödena. Jag åker iväg för att träffa familj och vänner.
”Men tåget är ju ofta försenat!” säger ju då någon. Ja, och det kan flyget också bli. Därmed inget argument att ta direkt hänsyn till om ni frågar mig.
Nu kanske ni tycker att jag gör en onödig jävla grej av det här och dit jag vill komma har jag knappt berört alls. Kort och konkret. 1400 spänn för tåget eller 1400 spänn för flyget. Det är frågan, som egentligen inte borde vara en fråga. För egentligen är tåg det självklara valet.
Synd bara att det måste dit ett ”egentligen” i den meningen.
Ja det skulle behövas mera ”nudging” för tåg så att det skulle vara (ännu mer) lockande att välja det alternativet… Dessutom är det ju rätt svårt att boka tåg enkelt och billigt om man ska åka utomlands. Ser fram emot (eller hoppas i alla fall på…) sajter liknande flygresor.se m.fl. men där man kan jämföra tåg istället för flyg…
Jag vet inte riktigt vad tåget kan göra mer för att locka resenärer mer än att förändra prisbilderna. Det är ju emellanåt väldigt konstig prissättning kan jag tycka (och fler med mig, det är ju sen gammalt det också). För lokala resor är det ännu sämre, det kostar mer att åka Norrtåg från Östersund till Sundsvall än att ta bilen för två personer, plus att bilen har kortare restid. Helt galet.
Couldn´t agree more..Det ”men-et” är ju det som gör att man tyvärr väljer flyget i 80% av fallen eller kanske mer.
Det är svårt att harmonisera internationellt då det här med tåg då järnvägen alltid varit viktig nationell militär infrastruktur på en orolig kontinent. Se hur få gränsövergångar det finns mellan Tyskland och Frankrike…
Det är också en aspekt, barabrittiskt och som tyvärr verkar spela roll även långt efter de stora krigen förra seklet.
Vi får hoppas att det där ”Men” inte ens finns att i åtanke för nästa generation…
Ja, jag hoppas framförallt att tågresandet underlättar när vi och framtiden ska utanför Sveriges gränser. Så att alternativen finns.