Hyra elbil i Italien – 8 tips innan du rullar ut på vägarna

Att själva kunna sätta rutt och tempo är en fin frihet som vi gärna använder oss av när vi är ute och reser. Framförallt när platserna vi vill besöka ligger bortanför citykärnornas tågstationer eller där tajta bussbyten mest blir ett stressmoment. Istället väljer vi att hyra bil och har gjort så mängder med gånger både i Europa, Nordamerika och Australien.

Inklusive Italien.

Landet där nere har varit välbesökt av oss de senaste åren och på två av resorna har vi valt att hyra elbil för att ta oss runt. Lite för att testa hur det fungerar med elbil i andra länder men också för att vi nu för tiden själva kör sån en sådan bil hemma. Dessutom var prisskillnaden mot en bensinare i princip noll och då känns ju valet givet.

Hur smidigt är det då att köra runt med elbil i Italien och vad har vi lärt oss efter två hundra elektriska mil längs de italienska vägarna? Well, listan här under kanske reder ut ett och annat frågetecken för er som går i funderingarna.

Men vi börjar med en liten avrådan vi fick senaste gången.

Vi fick en tydlig avrådan

När vi skulle hämta ut vår senaste hyrbil, på flygplatsen i Venedig, frågade mannen bakom disken om vi verkligen visste att vi bokat elbil. Jodå, det var ju ett medvetet val från vår sida. Han tyckte dock att det var en dum idé och ville istället skicka på oss en bensinare, med argumentet ”…det inte finns så många laddare i Italien”.

Jodå. Det finns det visst.

Och med det sagt hoppar vi in på listan med våra åtta bästa tips på tema elbil i Italien.

#1. Appar att ladda hem till telefonen

Att preppa telefonen med ett par-tre elbilsappar är en bra idé innan man beger sig ut. Med apparna ser man var laddarna finns, vilken typ av laddare det är, hur man betalar, vägbeskrivningar och i vissa fall också om de är tillgängliga.

Vi använder primärt A Better Route Planner när vi hyr elbil. Appen EVDC fick vi tips om just inför Italien och med den fick vi rabatt på EWIVA:s snabbladdare. PlugShare finns också, men den har vi inte testat skarpt. Och givetvis ska man hålla utkik efter Teslas SuperCharger-nätverk, som vi uteslutande använder oss av när vi kör vår egen bil såväl i Sverige som i Europa.

#2. Lägg en preliminär rutt

Elbil är enkelt. Som regel. Kör man dock på nya platser och kanske inte har kört elbil förut så rekommenderar vi att man tar en kik på kartan innan man ger sig ut. Laddstationer finns det gott om även i Italien men precis som i många andra länder är de inte alltid belägna där man kanske tror eller förväntar sig (som vid bensinmackar). Användarvänligheten kan i ärlighetens namn också vara ganska bristfällig på sina håll.

Var finns laddarna där vi tänker köra? Vilka typer av laddare finns och krävs det en app med registrering/konto eller betalar man med sitt befintliga betalkort? Det underlättar att ha sånt på plats när man väl kommer fram till laddaren.

#3. Fördelen med snabbladdare (minst 150 kW)

Att göra snabba laddstopp är guld värt om man är på väg och bara vill komma vidare. Allra helst på tråkiga laddplatser längs motorvägarna. I apparna som nämns ovan kan man filtrera så att man bara ser snabbladdare på 150 kW och uppåt, en bra funktion när man är på rull.

#4. Fördelen med långsamma laddare (runt 50 kW)

Ibland finns det faktiskt en stor fördel med långsamma laddare, som tar ett par-tre-fyra timmar på sig att ladda fullt. Säg att man stannar i en mysig stad som man vill passa på att upptäcka, då passar 22-50 kW-laddare alldeles utmärkt så att man faktiskt hinner med ett restaurangbesök eller en upptäcksfärd i omgivningarna innan bilen står på hundra procent.

#5. Ladda 100%

När man hyr elbil kan man bortse från ”80%-regeln”. Den gäller bara hemma på ens egen elbil och främst för att batterierna (de flesta) inte mår bra av att stå oanvända med maxad laddning. Med hyrbilen behöver man inte bry sig om sånt eftersom man ändå ska rulla vidare så fort man ryckt loss laddkabeln. Finns tiden att ladda upp till 100% så gör man det.

Tesla Supercharger utanför Neapel

#6. Straffavgifter

Straffavgifter på laddplatser är mer regel än undantag och gäller framförallt om bilen står kvar inkopplad efter att den laddat klart. Och med ”laddat klart” avses den laddgräns som bilen är inställd på. Har man satt satt gränsen på 80% så kommer ”trängselavgiften” börja ticka på så fort laddaren slutat mata ström. Det kan handla om flera euro per minut, vilket givetvis ska undvikas.

#7. Kör som vanligt!

Många menar att ”elbilsförare kör långsammare för att spara el”. Ja, det är väl ungefär som att köra långsammare för att spara bensin och diesel också. Vi kör på som vi alltid gjort, el eller inte, och det gör vi oavsett vi hyr en elbil eller kör vår egen. Det finns liksom ingen anledning till något annat körsätt.

#8. Återlämna fulladdad eller inte?

Vissa bolag kräver att man återlämnar bilen hyfsat fulladdad. Andra inte. Det är lägligt att ta reda på vad som gäller innan man rullar iväg från hyrfirman. Våra erfarenheter har varit lite olika de gånger vi hyrt elbil i Italien. Teslan i Neapel skulle återlämnas med minst 90% medan firman på Milano Malpensa ryckte på axlarna när vi kom tillbaka med 14%. ”Äh, lugt. Det är ju elbil. Kila iväg till flyget nu!”.

Kontentan av inlägget? Det är kul att köra elbil och laddinfrastrukturen finns även i Italien, även om den kanske inte påminner om norra Europas välbyggda nätverk. Men det tar sig för varje år och är man bara hyfsat påläst och preppad med appar så är det inga som helst problem. Vi kommer absolut sikta på elektriskt även nästa gång vi ska hyra bil, oavsett det är Italien eller någon annanstans.

Har ni hyrt elbil i Italien (eller något annat land) och vilka erfarenheter har ni?

Kör som vanligt när man hyr elbil

2 KOMMENTARER

  1. Trevlig läsning. Jag är glad över vår egen hybrid. Jag tillhör ju inte den flinkaste app användaren DÅ är hybrid bra. Ha det gott o forts ta hand om dig/er

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.