Inför resan till Neapel och Amalfikusten så funderade vi på hur vi skulle ta oss runt mellan platserna vi ville besöka. Det enklaste, mest praktiska och troligen också billigaste är förmodligen att ha en bil. Alternativet att boka separata bussturer till såväl sevärdheter kring Neapel som Amalfi kändes redan på pappret både omständigt, dyrt och tidskrävande. Vi började spana runt och bestämde oss tillslut för att hyra en Tesla, som stod sig riktigt bra i pris kontra andra bilar plus det faktum att vi aldrig hyrt en elbil förut, eller ens kört Tesla.
Vi slog till och bokade via DiscoverCars.com, som hade en bra deal inklusive de heltäckande försäkringar vi helst vill ha. De är lite som de stora hotellsajterna, som söker av flera uthyrare på destinationen man väljer. Alternativen som listas går givetvis att filtrera och bokningsprocessen var snabb och enkel. Vi hämtade och lämnade Teslan på Hertz vid flygplatsen i Neapel, en kort promenad från ankomstterminalen.
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
Väl på plats hos Hertz stod så en vackert blå Tesla Model 3 Long Range Dual Motor och väntade på oss. Long Range betyder det något kraftfullare batteriet och när vi hoppade in i den fulladdade bilen hade vi 570 km tillgodo. Fullt tillräckligt för att klara hela hyrperioden. Dual Motor är Teslas variant av fyrhjulsdrift.
När vi efter en stund i framsätena bekantat oss med teknikmonstret rullade vi tyst och stilla ut från parkeringen och påbörjade vår roadtrip genom Neapels förorter och bort mot vårt första stopp, Vesuvius.
![Vi valde att hyra en Tesla](https://www.upplevelsebloggen.se/wp-content/uploads/2023/09/dryden-tesla-model-3-768x1024.jpg)
![Rolig bilkörning på väg upp mot Vesuvius](https://www.upplevelsebloggen.se/wp-content/uploads/2023/09/tesla-vesuvius-roadtrip-731x1024.jpg)
![Tesla parkerad vid Vesuvius](https://www.upplevelsebloggen.se/wp-content/uploads/2023/09/tesla-parking-vesuvius.jpg)
Tyst som i kyrkan & regenerativ bromsning
Den första noteringen vi gjorde var tystnaden. Inte bara när vi rullade ut från parkeringen i 20 km/h utan även när vi kom ut på de större vägarna och i hastigheter uppemot 100-120. Jag har kört och åkt i andra elbilar men inte upplevt dem som lika tysta men det kan ju även ha andra samband, som typ av vägunderlag, däck och dylikt.
En annan notering var den regenerativa bromsningen, Regenerative Braking System (RBS). Det innebär kortfattat och utan några större utsvävningar att man sonika släpper gasen och låter bilen ”motorbromsa” istället för att använda bromspedalen. Energin återvinns då till batteriet vilket gör att man dels kan öka räckvidden en aning (10% under goda omständigheter) men också förlänga livslängden på bromssystemet.
Vår Tesla bromsade på bra och i de kurviga vägarna upp på Vesuvius precis som längs Amalfikusten var det inte jättemånga gånger som jag faktiskt använde bromspedalen. Efter några timmars körning kändes det dessutom helt naturligt. Jag lånade nyligen en Volvo XC40 Recharge och aktiverade samma inställning där, ”One Pedal drive”.
Klöset!
Klöset – hugget! – var kanske det mest påtagliga med att hyra en Tesla. Inte bara från 0-50 km/h utan även från 100 och uppåt som vi testade några gånger på motorvägarna. Ett lätt tramp på gasen och Teslan svarade direkt. Fantastiskt underhållande!
Vi undvek vägtullarna kring Neapel
Kring Neapel finns det ett gäng motorvägar som är belagda med vägtullar. Det är inga jättesummor det handlar om och motorvägarna är i sig riktigt fina. Men, det kan vara lite stökigt och kännas lätt stressande om man inte är van vid dem. Det finns många fördelar med att undvika betalvägar, förutom att man slipper betala avgifterna. Man får se charmiga gator, gränder och kvarter som man annars missat vilket var det främsta skälet till att vi klickade i ”Undvik vägtullar” i navigeringen när vi skulle ta oss mellan olika platser.
Det måste nödvändigtvis inte ta så mycket längre tid att köra småvägarna heller, vilket vi upptäckte vid ett par tillfällen. När vi skulle ta oss från Stadio Diego Armando Maradona i Neapels västra delar till Teslas suercharger norr om flygplatsen skulle betalvägarna ta oss 27 minuter. Småvägarna utan vägtullar 34 minuter. Enkelt val när man inte har tider att passa.
Amalfikusten är roliga gratisvägar
Längs Amalfikusten finns det inga vägtullar alls. Å andra sidan inga motorvägar heller utan här glider man runt på slingriga kostigar med branta bergssluttningar på ena sidan och en glittrande Golfo di Napoli (Neapelbukten) på andra. Vägarna på halvöns norra sida bjuder på fantastiska vyer med Vesuvius som främsta landmärke.
Det är ju på de här småvägarna som Teslan i mitt tycke gör sig som bäst. Eller så är det rent allmänt att jag gillar att köra med lite utmaning och där det händer saker.
![Roliga vägar i bergen](https://www.upplevelsebloggen.se/wp-content/uploads/2023/09/amalfi-coast-italy-roadtrip-tesla-768x1024.jpg)
![Vespa längs Amalfikusten](https://www.upplevelsebloggen.se/wp-content/uploads/2023/09/vespa-italien-768x1024.jpg)
![Småvägar istället för motorvägar](https://www.upplevelsebloggen.se/wp-content/uploads/2023/09/neapel-small-street-768x1024.jpg)
![Maria vid Stadoi Diego Armando Maradona](https://www.upplevelsebloggen.se/wp-content/uploads/2023/09/maria-tesla-stadio-diego-armando-maradona-768x1024.jpg)
![Skymning över Neapel och Amalfikusten](https://www.upplevelsebloggen.se/wp-content/uploads/2023/09/neapel-skymning.jpg)
Annat tekniskt mumbojumbo
Att köra eller hyra en Tesla är i mina ögon en något annorlunda upplevelse kontra andra bilar, i alla fall inledningsvis och om man inte kört en liknande bil tidigare. Färre fysiska reglage att ha koll på och med tiden blir körningen ganska enkel men tröskeln till vissa funktioner kan vara lite onödigt hög. Jag hittade till exempel aldrig farthållaren, vilken jag i efterhand förstått sitter i växelspaken (som i sin tur sitter vid ratten).
Jag saknar även haptiken när allt styrs via skärmen. Det finns inga fysiska knappar att leta sig fram till för klimatanläggning, musikkontroller och så vidare. Tanken är nog att man ska röststyra många funktioner men om man som vi väljer att hyra en Tesla en kortare period så orkar man nog inte koppla på sådana finesser vilket gör allt lite mer omständigt.
Parkeringssensorerna är däremot älskvärda. Istället för att mäta avståndet i fyra-fem steg (som på vår Volvo V60) så mäter Teslan i centimeter. Hur bra? Snacka om att kunna precisionsparkera! Lägg där på kameror lite här och där så har man oftast full koll på omgivningen även om titten över axeln givetvis ska användas precis som vanligt.
Sedan gillar jag ju den stora skärmen. Det gör jag. Navigeringen blir enklare, gränssnittet är användarvänligt och går så klart att få på svenska om man föredrar det.
Andra saker på pluskontot är komforten som jag upplevde som god, sportläget att köra i, trådlösa mobilladdaren (och ett praktiskt ställe att förvara mobilerna på!) och så klart tystnaden (återigen).
Att ladda Teslan
Efter runt 30 mil på drygt tre dagar var det dags att ladda och återlämna bilen. Vi körde till Neapels just nu enda Tesla Supercharger, beläget viid Afragola nordost om flygplatsen, och väl där hade vi kring 20% batteri kvar. Att smacka upp till 100% tog oss på pricken en timme och då passade vi på att strosa i ett par butiker på köpcentrat, göra toalettbesök och njuta lite kvällssol.
Priset för laddningen stannade på drygt 300 kronor, vilket debiterades vår bilhyra. Troligen inte det billigaste sättet men det var smidigt och då fick det vara så.
Nog för att jag inte lider av någon räckviddsångest men det är ju jäkla skönt med ett batteri som räcker längre än en påse lösgodis. Det är befriande att obehindrat kunna köra runt och veta att laddningen pallar hela hyrperioden, allra helst när laddstationerna inte duggar tätt i den här delen av Italien, vilket tydligt framgick både i Tesla-appen och A Better Route Planner.
![Ladda en Tesla](https://www.upplevelsebloggen.se/wp-content/uploads/2023/09/tesla-laddning.jpg)
![Tesla Supercharger utanför Neapel](https://www.upplevelsebloggen.se/wp-content/uploads/2023/09/tesla-supercharger-neapel.jpg)
Fem saker vi noterade längs vägarna
- Vi möte väldigt få elbilar, Teslor som andra märken, både i Neapel och längs Amalfikustens slingriga vägar.
- Det var glest med elbilsladdare kring Neapel. Tesla har en supercharger vid Afragola nordost om stan med 8 Superchargers på upp till 250 kW.
- Ska du hyra en Tesla så se till att den är fulladdad när du återlämnar bilen, precis som med fossilbilar. Den ska så klart vara fulladdad även när du hämtar den.
- Vi upplevde inga speciella förmåner med att köra just elbil, så som gratis parkeringar eller dylikt.
- Det är inga större avstånd kring Neapels sevärdheter och Amalfikusten. Vi körde knappt 30 mil under våra dagar och behöver inte ladda mer än inför återlämnandet.
Kommer vi hyra en Tesla igen?
Ja, vi kommer lätt hyra en Tesla igen. Otroligt rolig att köra i Neapels utmanande klimat både vad gäller stadstrafiken och småvägarna i bergen. Visst var den lite dyrare än de absolut billigaste alternativen men tittar man på bilar i motsvarande klass och storlek var det i det närmaste ingen skillnad alls.
Lite förvånad är jag ändå att det inte körde runt fler elbilar här nere men jämfört med oss i Sverige så verkar Italien ligga aningens efter. Det tar jag med mig för nästa bilhyra – en Long Range och lite planering så kommer det att gå alldeles utmärkt även om det är glest med laddare.
Kort och gott – en roadtrip att minnas!
Hyrbilen var ett personligt erbjudande från DiscoverCars. Som vanligt är all text, alla bilder och alla åsikter mina egna och inlägget har ej granskats av tredje part innan publicering.
![Dryden & Maria framför Teslan och Vesuvius](https://www.upplevelsebloggen.se/wp-content/uploads/2023/09/dryden-maria-tesla.jpg)
Skön artikel! Roligt att ni nämnde det här med bristen på superchargers. Neapel har en, sätt det mot lilla Ljusdal som har hela 4 st… 😂
Haha, ja Sverige känns något mer utbyggt än Italien i det sammanhanget.
Jag åkte Tesla för första gången häromveckan när jag övertalade min chef att han skulle ta med mig på en provrunda i sin nyinköpta bil. Just därför har jag konstigt nog koll på var farthållaren sitter eftersom han demonstrerade den för mig. 🙂 Tyckte det var en riktigt trevlig upplevelse att åka Tesla och just det där ”klöset” när han trampade på gasen var ju fantastiskt. Nu återstår bara att någon gång själv prova på att köra en också.
Äh, jag måste göra bättre research med såna grejer helt enkelt. Men tips är ju att titta på elbilsalternativet nästa gång du hyr. Priset behöver ju inte skilja så fasligt mycket.
[…] några härliga dagar runtomkring Neapel med Vesuvius, Pompeji och Amalfikustens underbara landskap valde vi att avsluta vår Italien-tripp med en heldag inne i själva stan. Det är också utifrån […]
[…] och Neapel bokade vi i princip ingenting på förhand. Inga aktiviteter, inga boenden. Det var bara vår hyrda Tesla som vi säkrat upp några veckor innan avresa. Oftast öppnar sånt här upp fina möjligheter till […]
[…] att förra sommaren ha hyrt en Model 3 på Amalfikusten, plus provkört ett par vänners Model Y, var vi redan ganska bekanta med konceptet. För ja, att […]