Provkörning: Tesla Model 3 Standard Range (2021)

De senaste månaderna har vi haft ett litet byta-bil-projekt på rull. Vi köper inte bil i onödan och om man nu ska göra en av sina livs sämsta affärer (det vill säga köpa bil) så är det ju fint om man gjort sin researchläxa innan. Förutom att omvärldsbevaka, läsa recensioner och kolla Youtube-filmer på temat så ingår också provkörning av tänkbara objekt. Ja, det går åt några timmar. Det gör det.

När ett av våra hetaste alternativ plötsligt fanns på begagnatmarknaden i stan så tog vi chansen. Vi bokade därför in oss på ett dygn med en Tesla Model 3, som vi sedan körde runt i på vägarna i och kring Östersund.

Efter att förra sommaren ha hyrt en Model 3 på Amalfikusten, plus provkört ett par vänners Model Y, var vi redan ganska bekanta med konceptet. För ja, att hoppa in i en Tesla är en något annorlunda upplevelse kontra andra elbilar som Polestar 2, VW id.4 eller Kia EV6 (vilka är andra märken och modeller vi testat).

Tesla Model 3 Standard Range 2021

Det här är Tesla Model 3

Tesla som företag behöver nog ingen närmare beskrivning. Det går att tycka ganska många olika saker om dem (och folk är inte sena att göra det). Personligen så… eller nej, vi tar det en annan gång.

Model 3 är sedanmodellen i deras utbud och rullade ut på marknaden 2017. Den finns i några olika utföranden så som Standard Range, Long Range och Performance. De enda egentliga skillnaderna ligger i bak- eller fyrhjulsdrift, räckvidd och hästkrafter. I utrustningsväg är de likadana allihop.

På 2024-modellerna peakar räckvidden på imponerande 702 km (WLTP) om man väljer en Long Range med bakhjulsdrift, en kombination som dock inte finns på tidigare årsmodeller. De fyrhjulsdrivna modellerna ligger sedan några år tillbaka kring 600 km men något kortare på Performance-versionen.

Sedan första utrullningen har det skett en hel del uppgraderingar av Model 3, både synliga och under plåten. Det rör allt från aerodynamik, räckvidd och finlir av smådetaljer till interiöra förändringar av olika slag. Mjukvarumässigt skickar Tesla också ut programvaruuppdateringar OTA (Over The Air). Det betyder att man som ägare med jämna mellanrum får förbättrad mjukvara och fler funktioner utan att behöva uppsöka verkstad eller vara tekniknörd.

Tesla Model 3 vid en Supercharger i Neapel

Vår provkörning av Tesla Model 3

Provkörningen hemma i Östersund handlade om en vit Tesla Model 3 Standard Range, årsmodell 2021. Det är den bakhjulsdrivna 325 hk-varianten men förutom det samt den något kortare räckvidden, kring 500 km (WLTP), är det inget som skiljer den från en Long Range av samma årsmodell.

Vi fick som sagt låna bilen ett dygn och hann med både stadskörning och några timmar på landsväg när vi spontankörde bort mot Åre-hållet. Jag kastar också in lite intryck och bilder från vår bilhyra på Amalfikusten, som handlade om en läckert blå Long Range (årsmodell 2022).

LÄS MER | Provkörning Polestar 2

Tesla Model 3 Standard Range 2021

Model 3 exteriört

Exteriört är det inte så mycket att orda om. Slimmad design, lite bulliga former, infällda dörrhandtag och ett läckert glastak som sträcker sig från framrutan hela vägen bak. Ganska sportig i profil. Fronten är däremot ganska snäll och inte alls lika ”rå” som säg Polestar 2.

Den avskalade interiören

Det är ju på insidan som Tesla blir intressant på riktigt. Eller tvärtom, beroende på hur man ser på sin förarmiljö. Jag är lite kluven för samtidigt som jag gillar ”cockpitkänslan” med lättillgängliga funktioner och reglage så gillar jag också när det är avskalat. Och Teslan är avskalad. Till max.

Förutom ratten och spakarna för blinkers och växlar så är det den 15,4″ stora skärmen man har att förhålla sig till. Där finns allt man behöver och det här här som hastigheten visas precis som navigation, musik, klimatanläggning med mera. Mittkonsolen består av lättåtkomliga mugghållare, förvaringsfack och trådlös laddare för mobilen.

That’s it. Inga andra knappar eller spakar.

Förarmiljön och framsäten på Tesla Model 3

Skärmen – där allt händer

Gränssnittet på skärmen är superintuitivt. Det är som regel busenkelt att hitta funktioner och reglage redan out of the box. Visst får man leta lite i början men efter en liten stund så sitter det. Och det finns mängder med funktioner. Många av dem direkt från början men ytterligare fler när man köper Teslan, prenumererar på Premium Connectivity plus uppdateringarna som installeras med jämna mellanrum.

Det tråkiga med skärmen är att man tappar precis all haptik. Jag menar, med knappar och reglage kan jag ändå känna mig fram till funktionsknappen jag söker utan att släppa blicken från vägen. Visst, Teslan kan lösa det med röststyrning så delar av det där löser man med vana. Men ändå.

Förarmiljön som helhet, ja den gillar jag som fan. Avskalat är grejen. Och att kvällsköra en Model 3 är ett rent nöje med mörkret både ute i naturen och med skärmens mörka tema som automatiskt slår om i skymningen.

Körning och komfort

Vi var från början lite tveksamma till komforten då vi kommer från Volvo, som ändå får anses vara lite av kungar på området. Efter ett par timmars landsvägskörning hade vi ändrat uppfattning. Man sitter lågt och skönt och bilen går oväntat tyst även på jämtländska landsvägarna. I stan är den så klart inte helt knäpptyst (däckljud får man oavsett) men jösses vad bekvämt det är när motorljud och annat inte längre existerar.

Som passagerare sitter man också riktigt fint, både fram och bak. Benutrymme och takhöjd bak är utmärkt, även om vi inte är längst i klassen. Mellan sätena där fram finns det stora fack där man riskerar att förvara massa onödig skit och det finns två USB-C-kontakter fram och ytterligare två för baksätet. Ja, plus den redan nämnda trådlösa laddaren under skärmen där fram.

Från 0-100 och 80 till…

Det som många pratar om med elbilar är accelerationen. Och jodå, jag kan meddela att 325 hästar Tesla Model 3 flyttar på sig. Att göra noll till hundra är en sak, behovet är väl inte skriande direkt. Att däremot trycka plattan i 80, och susa om en lastbil i en snabb och säker omkörning, är något helt annat. Det är ordentligt klös och då kan man ju bara klura på hur den fyrhjulsdrivna 440-hästarsversionen presterar. Vi gillar!

Åt andra hållet är ”one pedal drive” det bästa sen skivat bröd. Gudomlig funktion som gör att bilen bromsar och återgenererar energi så fort man släpper gasen. Den är inte Tesla-specifik utan återfinns även hos andra märken.

Utrymmen i Model 3

Vi passade också på att utföra vårt mer eller mindre obligatoriska test med golfbagar. I vår Volvo V60 ryms både vagnar och bagar utan att sätena behöver fällas. Det blir så klart inte riktigt så rymligt i en Model 3. Allt ryms men vi får kompromissa. Antingen fällda säten eller att plocka ur varenda klubba. Inget annat att förvänta sig när man skyfflar in grejerna i en sedanmodell. Den får sonika godkänt.

I bagaget har man också ett utrymme under mattan, som till vardags sväljer laddkablarna. Frunken, det vill säga utrymmet under ”motorhuven”, är inte jättestort men en en bag med kläder kan man alltid trycka ner. Det man kan sakna i Model 3 är skidfacket, alltså luckan man kan öppna i mittensätet bak. Den finns helt enkelt inte överhuvudtaget.

Testa av golfutrustning i Tesla Model 3

Tesla Model 3 – ett dygn senare

Det finns många saker man kan säga om Tesla och det känns som att det finns flera olika läger. Om elbilar generellt, om Tesla som företag och så givetvis om deras bilar som sådana.

Hur. Som. Helst. Model 3 gjorde oss klart imponerade och det kändes även som att det var en helt ny typ av bil vi körde. Ett annat koncept och en annan känsla. Tesla må kanske inte vara bäst på allt (långt därifrån) och att gå från knappar och reglage till skärm är en omställning. Vi tycker ändå att Model 3:an gav oss lätt mersmak men då är vi nog också inne på en Long Range. Det är sonika värt att betala lite extra för räckvidden man får ”på köpet”.

Vintern är dock en liten farhåga med framförallt snö och is. Hur lirar fönsterrutorna, som åker ner en bit när man öppnar dörrarna? Eller de infällda dörrhandtagen? Eller den något sladdriga laddluckan? Å andra sidan. Med tanke på hur många Teslor det rullar i Norge så känns det som ett redan väl beprövat koncept.

Beslut? Vi suger på den här, researchar några timmar till och så återkommer jag i frågan. Det finns ju fler märken och elbilar.

Kör ni Tesla och vad tycker ni? Eller tvärtom? Lämna gärna en kommentar och berätta!

Tesla Model 3 Long Range

6 KOMMENTARER

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.