Hjälp, vi har köpt en begagnad elbil!

Så har det tillslut hänt. Vi har efter lite om, men och massa research blivit med begagnad elbil! Efter att våra första seriösa bilbytartankar ploppade upp där under fjolårets försommar gick vår byta-bil-resa från kalkyler, research och provkörningar till att jaga fram ett bra pris på vår befintliga bil och framförallt hitta en ersättare vi verkligen trodde på.

Grundkravet var egentligen ganska enkelt. Elbil. Att byta fossil till annan fossil var aldrig aktuellt av en hel radda anledningar som jag inte tänker gå närmare in på här.

I september hände det! Vår befintliga trotjänare sedan nästan åtta år, en härlig Volvo V60, hämtades upp av Carla och backades ut från parkeringen här hemma för sista gången. Vi sa hejdå till livet med stinkande kallstarter och dieselpumpar. Samtidigt sa vi hej och hallå till familjens nya tillskott som i samma veva rullade in på gården.

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

Vi blev med Tesla!

I mitten av september blev det action. Vi hittade bilen vi ville ha och fick samtidigt en bra deal på Volvon. En vecka senare körde Carla upp bilen från Stockholm. In på gården rullade en Tesla Model 3 Long Range Dual Motor årsmodell 2022 med drygt fyratusen mil på mätaren. En liten grej för mänskligheten och de som byter bil vartannat år. En ganska stor grej för oss.

Varför? Därför!

Vi var ju aningens bekanta med Teslas koncept sedan tidigare och med Model 3 kunde vi kryssa för de flesta av våra önskemål. Renodlad elbil, sportig & snygg, bra räckvidd, rolig att köra, avskalad interiör och Teslas supercharger-nätverk.

Farhågor? Elbil, vinter och räckviddsångest skulle man ju kunna tro men vi kände (och känner) oss faktiskt väldigt obrydda med det där, främst tack vare gedigen research. Däremot blev de infällda dörrhandtagen och att rutorna åker ner när man öppnar dörrarna de mest forskade punkterna i hela inköpsprocessen.

Tre månader senare är det dock några helt andra detaljer vi hängt upp oss på, men det återkommer jag till i ett annat inlägg.

Begagnad elbil några månader senare

För ja. Jag ska sätta ihop en mer omfattande genomgång, typ ”Tesla-köpet några månader senare”. Den korta storyn är dock att vi hittills är otroligt nöjda. Vi saknar Volvon oförskämt lite. Däremot gillar vi eldrift i allmänhet och Teslan som bil i synnerhet. Den har ett friskt klös, är rolig att köra, räckvidden är utmärkt och den har en hel del fina finesser som vi inte visste att vi saknat.

Visst finns det små inslag av irritationsmoment men det mesta kan vi leva med eftersom den perfekta bilen fortfarande inte existerar. Lite trist dock att det var dubbfria vinterdäck som följde med. Hade de inte varit så jäkla fräscha så hade vi nog bytt ut dem direkt. Jaja, vad är en bal på slottet och så vidare.

Som sagt. Vi är fortfarande relativt nyblivna och mycket nöjda elbilsägare med allt som följer. Jag kommer framöver att dyka djupare ner i elbilsträsket. Men det tar vi då.

Fram tills dess – kör lugnt, planera er körning och krama varandra i trafiken!

6 KOMMENTARER

  1. Och Teslan ser väldigt bra ut framför lägenheten i Funäs. Vore kul framöver också att höra mer om den ekonomiska kalkylen i bytet mellan fossil till el. Är det forttfarande gratis att ladda på Teslas egna stationer eller vad kostar en full laddning? Alla dubbisar undrar också hur dubbfritt fungerade den 13 januari i Ösund? Är det så illa på is som vissa säger?

    • Hej Sven-Arne, tack. Nej, det är inte gratis att ladda på Teslas egna laddare. Det gällde bara Model S/X köpta fram till 2017/18. Kilowattpriset på Teslas Supercharger ligger från cirka 4,60 till 5,80 beroende på var du laddar och tid på dygnet. Och ja, igår morse var Östersunds gator bedrövliga. Saknade dubben lite lite bara… bara lite.

      Kanske återkommer om kalkylen. 😉

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.