BEGAGNAD ELBIL. Under andra halvan av det här året har vi haft ett litet bilbytarprojekt på rull. Ni som hängt med vet ju att vi provkört både det ena och det andra. Eftersom vi haft vare sig kris eller hets så har det fått ta den tid det tar och vi har ägnat tiden åt ordentlig research, kalkyler och lägeskoll hos en rad olika bilhandlare. För ja, det var ju inte bara en ny (begagnad) bil som skulle in, vi hade ju en V60 att sälja också.
Idag blir det därför ett djupdyk ner i bilhandlarträsket, en intressant resa för oss som inte byter bil ens var tredje eller var fjärde år.
Så här tänkte vi
”Ska vi byta bil så ska vi byta ordentligt!” blev vår slogan. Från Volvo-diesel till el. Inget trams med att ”landa mjukt” och köpa hybrid. Ska det vara så ska det vara.
Att lindra en dålig affär
Nu är det ju sen gammalt att bilköp är ens livs sämsta affär, köp man dessutom tenderar att göra flera gånger under ens livstid. Med det sagt så kan man ju i alla fall försöka att göra den ekonomiska smärtan något lindrigare. På bordet låg snart därför kalkyler, research, fakta, laddinfrastruktur, räckvidd, vad man ska tänka vid köp av begagnad elbil, för- och nackdelar plus tänkbara märken, modeller och prisklass.
Men absolut el. Att byta till annan fossil fanns inte på kartan för då kunde vi lika gärna behålla vår prickfria V60.
Men, vågar man köpa begagnad elbil?
Ja.
Var ska man köpa begagnad elbil?
Det finns egentligen ingen anledning att snäva in sig på stan man bor i. Allra helst för oss i Östersund. Utbudet här i stan var, och är, högst begränsat. Dessutom jobbar många firmor nationellt med både hemkörning och hämtning. Sedan är det ju så klart en fördel om det finns ett fysiskt objekt att känna på, så är det ju.
Facit? Sex firmor hade vi mer seriös kontakt med: Bilbolaget (Volvo), Berners (VAG) och Riddermarks i Östersund plus Polestar i Umeå, Niemi i Luleå och Carla i Stockholm.
Skojarna
Jag skickade iväg flera värderingsförfrågningar till en radda olika handlare. En av dem återkom med ett riktigt skambud, alltså på den nivån att jag kastade mejlet. Ja men jag borde ha anat det när firman heter ”Bilsmidigt”.
Snabbast på bollen
Efter att ha fyllt i värderingsformuläret hos Niemi Bil tog det ungefär två timmar innan de ringde upp. De var dessutom tillbakalutat proffsiga och gav ett seriöst intryck. Klar kandidat men ett något snävt utbud.
Carla var också duktigt snabba på återkoppling och med ett betydligt större utbud låg de onekligen bra till. Letar man begagnad elbil är chansen stor att man hamnar just hos Carla, de säljer på sin höjd hybridbilar men fossila bilar har de inga alls.
Ugglorna i mossen
Vi hade hört lite si och så om Riddermarks men som stans (och landets) största begagnathandlare gav vi dem en chans. De tog faktiskt upp en bil från Strängnäs som vi fick provköra (till vårt försvar ska tilläggas att den var listad i Östersund).
Ghostarna
Efter att vi provkört hos Riddermarks blev vi lovade värdering av Volvon. Fyra veckor och tre påminnelser senare verkade intresset i att göra affär med oss obefintlig. Inte bara hos säljaren utan även platschefen. Vi släppte dem och gick vidare…
Syndaren som vaknade sent
…men sex veckor senare hörde säljaren av sig med ett motbud. Vi ghostade tillbaka. I slutändan rätt val. Inte bara har vi flera bekanta som haft problem med dem, de verkar också ha satt i system att sälja bilar med allvarliga fel och trixa även med mätarställningar. Klåpare.
Säljarna
Att ta bilsäljare med en nypa salt är något man borde lära sig i årskurs 1, strax efter första mattelektionen och strax före man lär sig bokstaven ”a”.
Piggast
Jag får nog ändå ge Polestar i Umeå priset för piggaste IRL-upplevelsen. Vi bokade en tid online när vi ändå hade ärenden i stan och tog oss en timmeslång tur i en av deras värstingar. Helt klart ett märke och en bil i vår smak. Provkörningen följdes upp av ett par telefonsamtal från deras säljare. Plus i kanten för bra bemötande och snyggt showroom. Polestar har dessutom en lager med så kallade ”certifierade pre-owned”-bilar, alltså som begagnad elbil.
Tröttast
Två av Östersunds gamla jättar, det vill säga Volvo- och VAG-handlarna, lever uppenbarligen kvar på 00-talet. Efter att ha begärt värdering av vår befintliga bil genom formulär på deras egna sajter så blev det dödstyst. Efter att ha ringt Bilbolaget och efterfrågat värderingen frågade de ”vad det var för formulär vi fyllt i och på vilken sajt”.
Jodå. Ert formulär. På er sajt.
Seal the deal – affären i hamn!
Det blev tillslut Carla som vi gjorde affär med. De hade en bil vi ville köpa och mötte upp med både snabb respons och det bästa inbytespriset för Volvon. Att göra hela affären på samma ställe kändes dessutom enklast. Bonusen var att de i priset både körde upp vår nya bil och hämtade Volvon på samma gång.
Men visst. Att köpa bil online, okörd och bara sedd på bilder, var ju en ny upplevelse.
Icke-korrekturläsarna
Carla var bra på många saker men korrekturläsning var väl inte deras bästa gren. Vi räknade till fem regelrätta felskrivningar i både avtal, mejlkorrespondens och bilannons. Utan att gå in på summor så blev de här misstagen ganska kostsamma för dem.
Eftersläntrarna
Jag vet faktiskt inte hur många köp- och säljsamtal jag hade från Riddermarks i över en månad efter att vi gjort klart affären med Carla. Ett dussintal. Minst.
Vad hände med Volvon?
Vi är ju av den nyfikna typen så vi höll givetvis koll på var vår kära V60 tog vägen. Eftersom Carla i sig inte säljer fossilbilar så låter de istället andra bilfirmor lägga bud på bilarna de tar in. Därför kan de hamna lite här och där. I vårt fall dök Volvon upp hos Niemi i Uppsala, vilket ändå kändes bra, och den blev såld på mindre än tre dagar.
Men, vad blev det för ny bil?
Jag håller lite på vad vi hittade för begagnad elbil och så berättar jag det i ett kommande inlägg. Men om jag saknar att åka till en mack och tanka diesel eller bensin? Inte ett dugg.
Det ska bli intressant att se bilen framöver! På vinterhalvåret är vi miljövänliga och åker kommunalt eller elcyklar. (Mest för att vi tycker att vi klarar oss utan bil.) På sommarhalvåret blir det däremot husbil, och det dröjer innan de kan köras på el. (Tekniskt möjligt att utveckla förvisso, men de blir för tunga för rådande regelverk så det kommer behövas stora förändringar i hela Europa om det ska ske.)
Ja husbil på el hade ju varit något. Ingen koll på regelverket men kan ju ana att det blir svårigheter med räckvidd, vikt och prislapp därefter. Husbilen vi körde i Kanada i somras sörplade i sig två liter milen…