8 månader med elbil – hiss & diss av vår Tesla Model 3

Efter några månaders research, provkörningar och kalkylerande så slog vi tillslut till och köpte oss en begagnad elbil i höstas. Att göra en bilaffär innebär ju en hel del pengar och som regel är det ju alltid en förlustaffär. Vi kände ändå att tiden var rätt och när vi hittade ett objekt vi blev sugna på och samtidigt fick ett bra inbyte på Volvon vi kört i nästan åtta år så slog vi till.

Hur har då senaste halvåret varit? Omställningen till livet med elbil? Vad gillar vi generellt? Vad gillar vi med Teslan? Vad gillar vi inte? Vad har överträffat förväntningarna och vad har strulat? Och vad saknar vi från Volvon och livet med fossilbil? Det tänker jag reda ut i det här inlägget.

Valet av elbil

Istället för att gå ”snällvägen” och acklimatisera oss via någon slags laddhybrid så kastade vi oss rakt över en bil med sladd (hehe). Vi provkörde lite olika varianter men landade tillslut i att Tesla var det som var högst upp på önskelistan. Efter att ha hyrt en Model 3 i Neapel och kört Amalfikustens slingriga vägar, plus några mil i våra vänners Y så blev vi bara än mer övertygade. Polestar 2:an vi provkörde var också fin men det blev lite för mycket Volvo över den kände vi. Ska vi byta så ska vi byta ordentligt.

Med det sagt. På uppfarten står sedan i höstas en Tesla Model 3 Long Range, årsmodell 2022.

Tesla Model 3 vid en Supercharger

Vad saknar vi från fossilbilen?

Alltså förlåt, men redan efter ett par veckor konstaterade vi att vi saknade Volvon oförskämt lite. Efter ytterligare ett halvår saknar vi den ungefär inte alls. Om vi ska peta i någon detalj så är det väl bagageutrymmet. En kombi som V60 är ju något smidigare att packa i kontra en Model 3, men det är väl ungefär det.

Tanka, känna diesellukten, höra motorljud, känna växellådan ryck, fippla med kupévärmaren… nej men käre barn.

Räckvidd och laddning

Den vanligaste frågan, främst från folk som inte själva kör elbil, är hur (kort) räckvidden är. På vår Long Range, med stora batteriet, tar vi oss runt 55 mil. Under den gångna vintern har vi fått dra av kanske 20% av det, när vi kört våra 20 mil till Funäsdalen i sig -20°C. Inga konstigheter känner vi, då vi inför långkörningar alltid lämnar hemmet med 100%, plus att det finns gott om laddare längs vägen.

I sommar blir det ett större test när vi ska rulla både genom Sverige och Europa, men vi har som mål att enbart köra på Tesla SuperCharger. Jag säger som Greger, den galne musikläraren i Populärmusik från Vittulla – ”Kan gå!”. Laddinfrastruktur verkar i alla fall inte vara något att direkt oroa sig för.

Elbil på vintern

Antal gånger vi skrapat rutorna under vår första vinter? En tror jag. Två kanske. Då har vi glömt starta den eller har behövt dra iväg med fem minuters framförhållning.

Annars är det helt otroligt skönt att komma ut till en avfrostad, tinad och uppvärmd bil som vi startat med Tesla-appen 5-15 minuter innan avfärd, beroende på hur kallt det är. Den är helt brutalt snabb på att komma upp i temperatur också, även om vi mot förmodan skulle glömt dra igång klimatanläggningen.

Köra elbil på vintern

10 saker vi är mycket nöjda med

Det finns mängder av stora och små detaljer som vi är nöjda med och här är ett litet plock.

  • MILJÖN. Förarmiljön alltså. Avskalat, det gillar vi! Förutom spakarna vid ratten så är det fritt från knappar och annat krimskrams. Man vänjer sig snabbt vid att att bara ha den stora skärmen att titta på.
  • KÖRGLÄDJEN. Noll till hundra på drygt fyra sekunder är väl en sak men jag gillar kanske 70-120 mer, som gör omkörningar till en dröm. Helheten är att den är sportig, snygg och förbannat rolig att köra.
  • TESLA SUPERCHARGER. Exakt precis hur smidigt som helst. Parkera, tryck in laddaren, ladda, vänta tio-femton minuter, åk vidare. Ingen speciell app, inga kortterminaler, inget stök. Stanna, ladda, kör. Det är precis så här det ska fungera.
  • EKONOMI. Tesla Model 3 är erkänt energisnål. Vid långkörningar, 10+ mil, har 115-125 Wh/100 km varit normalt. Det är givetvis något högre i lite mer sträng vinterkyla. Med merparten billig hemmaladdning blir kostnaderna därefter. Vi kör sedan ett halvår väldigt billigt, värdeminskning ej inräknad.
  • KOMFORT. I stadsmiljö är den så tyst det går och utan växellåda är körningen mjuk och behaglig. Ja men en jäkla dröm för stadskörning! På landsväg och med högre hastigheter är det så klart svårt att bli av med vägsuset. Annars är vi överraskade av komforten, då kom vi ändå från en världsklass-Volvo. I sommar blir det test på riktigt när vi ska köra hundratals mil neråt i Europa.
  • NAVIGERINGEN. Vi drar alltid igång navigeringen, även om vi redan kan sträckan som ska köras. Man får då nämligen färddata som fartkameror, batteriprocent på ankomst, väder på destinationen, förkonditionering av batteriet om man ska snabbladda längs vägen, med mera.
  • LADDINFRASTRUKTUR. Vi har kört en del i Jämtland men även spanat längs vägar vi kommer köra mycket framöver. Det dräller av laddare. Och fler tillkommer med jämna mellanrum.
  • AVFROST & UPPVÄRMNING. Det är en fröjd att hoppa in i bilen när det är -20°C ute, efter att man en kort stund tidigare startat uppvärmningen i Tesla-appen. Den smälter även snö om vi vill men för att slippa få smältvatten som fryser på diverse ställen så sopar vi av bilen efter en större snödump. Vi hade inte behövt det om vi varit riktigt lata.
  • RYMLIGHET. Den sväljer oväntat mycket last, trots sedanmodell. Dels tack vare utrymmet i bagagets ”källare” men också ett antal liter i frunken.

5 saker med förbättringspotential

Ja men ingen bil är perfekt, inte heller Tesla Model 3. Här är några av de småsaker som vi noterat under vintern som gått.

  • NAVIGERINGEN. Vid några tillfällen har den fått för sig att ta oss på omvägar så man gör gott i att kika på rutten innan man kör iväg. Jag kan även sakna tydligare körfältshänvisning i stadsmiljö och på motorvägar, likt det som finns i andra navigationssystem.
  • LADDLUCKAN. Plastig och ganska ranglig. När man laddar i snöfall så landar det också snö på den, som sedan fryser och gör luckan svåröppnad. Vi köpte en laddstrumpa för ett par hundra kronor som fäster med magnet mot karossen, så att luckan är skyddad mod snö och regn under laddning.
  • LYKTORNA. De har en förmåga att frosta igen på vintern, en liten tunn hinna, vilket gör att man får torka av dem manuellt. Att spruta rent lyktorna som framrutan går inte heller, vilket är trist.
  • KÖR- & LADDHISTORIK. Datan finns garanterat och vi som gillar statistik hade så klart gillat en körjournal. Det finns sappar för det här men vi har hittills dragit oss för att dela Tesla-kontot med tredjepartsutvecklare. Dessutom saknar jag en mer gedigen laddhistorik. Bilen vet ju var, när och hur mycket man trycker i och vad det kostar – men var kan jag se det på mer än kontoutdraget?

3 saker som strulat

  • LADDNING. Vid ett tillfälle i Funäsdalen tog bilen plötsligt inte laddning. Det blev kontakt med Tesla-supporten och en rejäl omstart av bilen innan det tickade igång. Felet? Troligen inget fel alls på bilen utan snarare att jag lyckades pricka in två helt trasiga laddare i Funäsdalen. De var fortsatt ur drift i flera månader.
  • LADDLUCKAN. Ja, den har frusit några gånger.
  • SPÖKBROMSNINGAR. Autopiloten är inte helt hundra alla gånger och vid något tillfälle har den försökt agera utan att det varit någon större fara. Det var faktiskt ett tag sedan nu, så nya programuppdateringar verkar ha kommit tillrätta med det här.

Kör du elbil?

Det finns mycket mer att skriva både om elbil i allmänhet och Tesla i synnerhet. Har du några funderingar? Lämna en kommentar så svarar jag på det jag kan. Kör du elbil? Hur är dina upplevelser? Lämna gärna en kommentar och berätta!

8 KOMMENTARER

  1. Tesla, kommer aldrig köpa annat än el-bil. Fördelarna är så enorma. Du beskriver dem bra.
    Har även andrabilen i el pga once you go el you don’t go back. BMW samt Peugot. Har elbilarnas fördel men ingen kan mäta sig i Teslans liksom ”seamless”-het. Mycket skav i appar och funktioner.

    Synd på galen musk. Och har några andra grejer jag ej älskar med vår (X). Sneglar Volvo när vi hyfsat snart ska byta.
    Men först precis som ni en lång tur i Europa i sommar, ser verkligen fram emot roadtrip med denna pga komfort och körglädje och allt!

    • Precis så som du säger – once you go el så går man inte gärna tillbaka. Vi har kört en del andra elbilar men ingen kommer i närheten av Teslans användarvänlighet. Lite som Apple en gång blev när man kom med iPhonen.

      Musk går att diskutera. Drevet är ju helt galet och började ju redan innan hans fina hälsning, det var som att man väntade på att han skulle göra ett ordentligt snedsteg. Men, ska vi börja sålla bort produkter och tjänster baserat på galna ägare/grundare så har vi inte jättemånga alternativ kvar. Tyvärr.

      • Å ena sidan, men jag tycker nästan drevet är mindre än hans persona och handlingar. Menmen.
        Det är väl en annan fråga – gillar att konsumentmakt finns samtidigt som företag är ”mer” än sin grundare.
        Känner mig dock lite tesla-mätt, men samtidigt så finns få andra alternativ som faktiskt känns lika bra. Så well, vi får väl se.

        haha, tänkte göra jämförelsen iPhone vs andra, men sen tänkte jag att du ju länge förespråkade annat så det inte skulle landa rätt kanske. Men precis så känns det ju (hälsar jag från numera behöva-använda-PC-i-jobbet-och-aaavskyyyyyr)

        • Är helt enig, alternativen? Ja men jag vet inte. Vi körde en liten röd MG i Italien nyligen men går man till botten med det märket så framstår man ju inte särskilt mycket bättre. 😉 Fast främst var det en en högst sömnig upplevelse.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.