Fönsterplats på flygresan. Det är ju sen gammalt. Och ska en flyga från Newark så finns det ännu större skäl till att vara ute i god tid och se över bokningen av sittplats. Det finns nämligen stor chans att få sig en fantastisk upplevelse av New York från några tusen meters höjd. Då spelar det mindre roll om en faktiskt varit i stan eller bara är på mellanlandning för vidare färd.
Som avslutning på New York-resan valde vi alltså att flyga från Newark. I avgångsterminalen kunde vi skymta Manhattans skyline, som vi tidigare under veckan vandrat runt och fått nackspärr i. Men vyerna skulle bli en aning bättre än de vi hade från stolarna i en annars ganska tråkig terminal.
Lufthansas flight LH409 (A343, D-AIGT) tog luft framåt halv sex på eftermiddagen och efter en snabb västlig u-sväng och i ett perfekt skymningsljus fick vi den underbara avslutningen på New York-resan som jag hoppats på. Frihetsgudinnan, Ellis Island, Hudson River, downtown Manhattan med sina skyskrapor, Brooklyn, Central Park och Bronx (som vi dock aldrig besökte). Allt under våra fötter medan vi tog mer höjd med siktet inställt på andra sidan Atlanten.
Förresten, att flyga från Newark efter ett besök i New York är inga problem. Vi tog tåget NJ Transit från Pennstation på Manhattan och hoppade sonika av på stationen Newark Liberty Int. Airport (se upp så ni inte hoppar av på stationen innan, som heter Newark Penn). En komplett karta över tågnätet finns på NJ Transit.com och enkelbiljetterna kostar $13 för vuxna och $9 om en är barn, över 62 eller har funktionsnedsättning. På flygplatsen finns det sedan Airtrain som stannar i respektive terminal. Enkelt och smidigt.
Men åter till flygningen över Manhattan, den där kvällen i sena oktober. Det här är ett skäl av många till varför fönsterplats kan vara guld värt. Jag hade en av mina absolut bästa flygplansupplevelser någonsin. Grönland, A380, privatflygningen över Östersund – allt inkluderat. Varför? Well…
Wow, vilka fantastiska bilder det blev där! 🙂 Vad gäller mitt ”expertområde” Teneriffa så kan jag ju rekommendera norra flygplatsen fotomässigt, sitter man rätt kan man få häftiga bilder av toppen på Teide där (använder en av de fotona som omslagsbild i fb-gruppen rese- och utlandsbloggar) 🙂 Dock är norra flygplatsen lite ökänd pga den katastrofala olyckan för ett antal år sen och att de även ofta har problem med extrem dimma (vilket för övrigt var åtminstone en delorsak till olyckan i fråga..). Men är man fascinerad av att ta bra bilder från flygplan kan det ju vara värt det ändå… 😉
Ah just det! Den bilden är fin och trevligt att det är Teide. Flög ju själv förbi den på mitt hittills enda besök på Teneriffa i april 2000. Och flygolyckan är väl en av de värsta någonsin om jag minns rätt med nästan 600 omkomna…
Här finns det mer information om katastrofen på Teneriffa. https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygolyckan_p%C3%A5_Teneriffa
Jo, väldigt obehaglig historia..! De är väl mera skärpta och utvecklade vad gäller kommunikation m.m. nu får man anta och hoppas, men tät dimma är något de får rätt ofta, lite beroende på årstid kanske, vilket man ju inte kan göra något åt.. Det är ju främst det jag är orolig för när jag flyger från norr, att det ska bli svår dimma vilket leder till förseningar eller inställda flyg.
Jag är glad om det bara leder till förseningar framför andra otäckheter. Däremot, det har ju lyckligtvis hänt en hel del i flygbranschen på de här 39 åren som gått sedan kraschen. Markradar exempelvis men det är också svårt att komma bort från mänskliga faktorn (som var orsaken till Teneriffa-katastrofen).
[…] har redan en A340-300 noterad hem från New York i höstas, men det räknas inte riktigt. Egentligen inget speciellt med det här planet förutom […]