Efter att vi helt fastnat i det här med privatleasing av bil så har vi både vänt upp-och-ner på diverse kalkyler, jämfört dagens bilkostnader med framtidens tänkta och även sett över vad nästa bil ska vara för något och hur den ska utrustas. Jag menar, vi pratar roadtrips som ska bli trevliga upplevelser både från så väl förarplats som passagerarplatserna och för plånboken.
Vi har idag en Volkswagen Passat, gigantisk rent utrymmesmässigt både vad gäller förar- och passagerarmiljö men också lastmässigt. Plus att vi dessutom packar smart, inklusive golfbagar. När vi ser tillbaka på det senaste årets användande, som förmodligen ger en liten hint om framtiden, har vi kommit fram till att just den storleken är lite overkill för oss. Därför har vi öppnat ögonen för lite mindre bilar, både kombi- som halvkombimodeller och till och med klurat på om en BMW1:a skulle vara något. Utifrån det här har vi sedan valt några märken och modeller att provköra men mer om det i senare inlägg.
Sedan handlar det ju också om vad bilen bör innehålla, både när det kommer till motor, växellåda, tekniskt lull-lull och annat som är mer eller mindre tillval idag beroende på märke och modell. Själv är jag ju också mån om interiören och förarmiljön. Där lackar ju Passaten en aning kan jag tycka och av de bilar jag ägt håller jag fortfarande min gamla SAAB 9-3SE (2000) högst på listan, även om den idag så klart känns en aning förlegad.
Hur som helst. Med inspiration från Ewenson, som går i liknande tankar, så har vi tänkt ungefär så här kring byggandet av nästa bil.
Krav, mer eller mindre
- Samma månadskostnad som idag, eller lägre
- Vettig motor som är både stark och bränslesnål
- Automatisk klimatanläggning
- Handsfree och bluetooth-anslutning
- Parkeringssensor bak, helst även fram
- Motor- och kupévärmare
Visst, vi får ut en ny bil och då skulle vi kunna leva med en högre månadskostnad. Så är det. Men vi siktar ändå på att sänka bilkostnaderna och så ser vi vart vi landar. När det kommer till motoralternativen så har vi idag en 2.0TDI med 170hk-motorn på Passaten och något sämre vill vi inte ha. Nästa bil ska vara rapp i omkörningarna och dricka om möjligt ännu mindre soppa. Om det sedan är diesel eller bensin är skit sak samma. Klimatanläggning är lika självklart som att den kommer med ratt och fyra hjul. Att ha handsfree är en självklarhet både för att enkelt kunna hantera samtal utan att fippla med mobilen men också för att strömma ljud. Av de vi provkört hittills har alla haft just det här men ljud- och samtalskvaliteten har varierat en del.
P-sensor är grymt bra och bak är ett krav, fram är lite mer nice-to-have. Sedan har vi ju det där med att komma ut till en varm bil när det är -20°C en bitande januarimorgon. Vid mina tidigare bilar stod jag och skrapade rutorna men när Maria tillslut övertygade mig om att motor- och kupévärmare är bra skit så finns det inget annat alternativ. Om det är via diesel/bensinvärmare eller elstolpe spelar mindre roll men inbyggt är ju onekligen trevligt de gånger det inte finns någon stolpe att tillgå.
Nice-to-have
- Automatlåda
- Sportstolar
- Tonade/insynsskyddade bakrutor
- Adaptiv farthållare & lane assist
- Elmanövrerad bagagelucka
Jag har kört automatlåda sedan 2008 och kan inte förstå grejen med att år 2016 behöva sitta och rycka i en spak samtidigt som jag trampar ner en tredje pedal med vänsterfoten. Det är både opraktiskt, obekvämt och ger försämrad körupplevelse överallt, framförallt i stadskörning. Det är även dags att vi dödar myter som att automat dricker mer soppa än manuell och att de oftare går sönder, det är teorier baserade på teknik från förra seklet!
Sportstolar är ju för jädra skönt och en sitter som en president i dem, men kanske inget vi är beredda att betala hutlösa summor för heller. Men visst, får vi en bra deal så överväger vi det. Insynsskyddade rutor må vara ytligt, men det är snyggt och något som vi faktiskt övervägt ordna på Passaten men tillslut struntat i. Men på en egenbyggd bil står det med på önskelistan mot en rimlig summa.
Farthållare är ju mer eller minder standard idag men adaptiv, som håller koll på framförvarande fordon, är fortfarande tillval precis som körfältsvarnare. Trevligt att ha, men inget som vi står och faller med.
Elbaklucka då? Om det är något jag är trött på så är det folk som drar igen dörrar och bagageluckor som om det inte finns någon morgondag. Vad är det för fel med att bara putta igen dörren lite försiktigt eller ta ner bagageluckan och släppa den ett par decimeter från kanten? Här gör ju en elmanövrerad susen men kanske inte något vi vill lägga en förmögenhet på. I brist på annat får jag väl tjata hål i huvudet på folk och ha en kurs i hur man stänger dörrar och luckor på en modern bil. Det är inte 1982 längre!
Det här kvittar
- Dragkrok
- GPS-navigation
- Elmanövrerade stolar
- Backkamera
- Fälgarna, egentligen.
- Skinnklädsel
- Berners i Östersund
Alltså. Dragkrok. Det var med på vår måste-lista först men så började vi fundera på när vi senast använde den. I vintras, när vi hjälpte några andra att flytta, och så var det nog tidig sommar förra året när vi körde ett par cyklar. Att välja till en dyr dragkrok, som dessutom är ful, för att någon annan vill nyttja den emellanåt finns inte på kartan. Ful är den också! Ful!
Vem väljer navigation idag när mobilerna har uppdaterade och fräscha alternativ som dessutom oftast är gratis? Elmanövrerade stolar då, vi stod hos en handlare och funderade över om vi faktiskt har elmanövrerat i Passaten idag. Vi kunde inte bekräfta det förrän vi faktiskt satt i bilen. Jag och Maria är typ lika långa och ändrar aldrig sätet så… att betala extra känns helt fantastiskt onödigt! Backkamera känns lite likadant, inget som någon av oss vill lägga pengar på.
Skrev jag att dragkrok är fult?
Fälgarna då? Om det innebär en merkostnad så kvittar det. Om vi dessutom ”tvingas” ha ett par i vårt tycke ganska fula 16″-fälgar mot att bilen blir skattebefriad så är ju valet enkelt.
Och så en liten helomvändning. Jag har alltid varit förespråkare av skinnklädsel men jag börjar nog backa lite där. Tygklädsel av olika slag skiljer sig förvisso åt beroende på märke och modell men ofta ger det helt klart en mer ombonad känsla än skinn. Dessutom snyggt i många fall. Ja, nej. Skinn är verkligen inget krav och inget vi betalar extra för. Längre.
Sist då, Berners. Audi/Volkswagen/Passat-handlaren här i Östersund. De står högst upp på min shit-list vad gäller bilhandlare men vet ni, det får faktiskt bli ett helt eget inlägg.
Det här var dagens utlägg om att bygga nästa bil och hur vi ser på saken. På det stora hela är vi överens även om jag kanske lägger mer fokus på automatlåda och tekniska detaljer som handsfree medan Maria vill ha sköna säten (och en röd BMW…). En av de bättre sakerna med privatleasing är ju att vi dessutom inte behöver bry oss om vad som eventuellt höjer andrahandsvärdet (typ dragkrok). Det överlåter vi med varma händer till bilhandlaren.
Har jag fler som resonerar kring privatleasing, nästa bil och att bygga själv?
Elstolar med minne skulle vara ganska guld värt, allra helst om jag slapp betala för det. Mellan mig och min fru skiljer det en halv skollinjal och att för mig försöka krypa in bakom ratten efter att hon kört, det är inte helt enkelt om hon glömt skjuta tillbaka stolen…
Skulle vara trevligt i nästa bil, bara inte till vilket pris som helst!
Jag kan förstå att det är mycket tillval och för vår del känns det bra. Då värdesätter vi saker mer och verkligen fungerar på hur vi vill använda bilen. Det där med dragkroken var ju en bra ögonöppnare exempelvis.
Jag veeeet, varför drämmer fölk igen bildörrarna? Det gör ont i själen!
Dragkrok är fult men är oxå ett bra skydd när fölk inte kan parkera som folk. Har jag upptäckt…
Går oxå i leasingtankar, men det blir nog på firman då. Och när jag raggat upp en till kund. Men jag är sugen på v40 eller v60 (som finns med eldrift). Har absolut inte researchat ännu men hjärtat vill volvo. Så får jag samla efterrationaliseringsargument as I go along.
Vi spanade lite lätt på elbilar men kom på att det på sin höjd var hybrid som gäller, men de drog iväg så i pris. Kändes inte riktigt moget än.
…och folk som inte kan parkera, eller som inte ens lämnar en lapp om de nu ändå försökt men misslyckats, borde nypas i öronen och få sig en redig ordsalva rakt in i huvudet. Usch!
[…] inne på det där med privatleasing ett tag och jag har redan skrivit om nästa bilägande samt nice-to-have och not-so-nice-to-have-inlägg. Det har ju även förekommit provkörning av ett gäng bilar och jag tänkte här dra igenom den […]
[…] Den här helgen, två turistfria dagar på Gotland, får vi aldrig riktigt kräma ur bilen och eftersom det är taskigt väglag tar vi oss lugnt runt på ön. Bilen går bra men någon omkörning fick vi aldrig göra och att kräma ur den ordentligt avstod vi helt. Fast med 80-hästarsmotorn vet jag inte riktigt hur mycket det finns att faktiskt kräma ur. För ändamålet, att rulla runt på ön, fungerade den men som bruksbil för vår del? Tveksamt. Framförallt landar den ganska långtifrån vår kravlista. […]