Vi är ju sedan en tid tillbaka inne på det där med privatleasing. Egentligen hade vi inte tänkt att provköra så många fler bilar men så stack vi till Gotland och tog en hyrbil. På parkeringen stod en Ford Fiesta och väntade, ett märke och en modell som vi tidigt i diskussionerna ratat av olika skäl. Men, eftersom vi inte är dem som är dem utan kan tänka oss att provköra innan vi ger en dom så rullade vi ut från Visby Flygplats i den här lilla fårrden.
Som vanligt tänker jag utelämna de där supertekniska detaljerna kring framliggande hjullager, stötdämpade rattsensorer, framgaffelvinklar samt bakaxeldrivning på kardanremmen. Jag är ingen bilskribent och lär förmodligen, efter den här hösten, inte bli det heller. Ja, såvida inget drastiskt händer och jag plötsligt blir headhuntad som huvudkrönikör hos Vi Bilägare.
Ford Fiesta (2014)
Från en frysbox till en annan. Från frysbox som Ford varit i till Gotlands dito. De svinkalla Östersjövindarna blåste denna kväll hela vägen in i märgen då vi hämtade ut vår hyrbil på Gotland, en Ford Fiesta årsmodell 2014. Under huven sitter här en 80-hästars bensinmotor, klenast av alla vi hittills provkört. Enligt pappret ska den dricka 0,38l/mil vid landsvägskörning, 0,46 vid blandad och 0,58 vid stadskörning.
Alltså, en ganska törstig bil för dess storlek kan jag tycka. Dessutom känns den som mer gjord för stadskörning än landsvägskörning så det hade varit roligare om siffrorna var de omvända.
Utrustning och komfort
Hyrbilar i den här prisklassen brukar sällan vara topputrustade och det är ett medvetet val från vår sida, att inte slå till på dyrast tänkbara. Vi kan anta att det här är någon typ av basicutrustning och då får vi en manuell växellåda, en bil utan parkeringssensorer men med bluetoothanslutning och en färddator som man gott och väl klarar sig med. Inte jättespännande rent utrustningsmässigt med andra ord.
Att det är en bil i det lägre prissegmentet skvallrar framförallt kupékomforten om. Det är ganska högt vägljud, må så vara att det sitter dubbdäck på, men ändå såpass att vi båda reagerar. Stolarna är helt okej men inte något som sticker ut. Inte i klass med vare sig Volvo eller BMW men bättre än den Mazda vi provkörde tidigare i höstas.
Förarmiljön är i mitt tycke ganska tråkig. Ja, jag lider av någon konstig åkomma när det kommer till det här med interiörer och det finns verkligen få bilmärken som fångat mitt hjärta. Här känns det som om man slängt ut knappar hejsan svejsan på instrumentpanelen och jag får ingen symmetri i helheten. Det är inte glasklart vilka knappar som gör vad för att göra val på skärmen exempelvis och knapparna blir lätt små och plottriga om man ska försöka sköta dem under körning. En annan lite udda och märklig detalj som framkom var att skärmen i mitten blänker i den platta plastytan framför. Detta får den tråkiga konsekvensen att blänket i plasten reflekteras upp i framrutan vid mörkerkörning. Lika oväntat som beklagligt.
Ford Fiesta och 80 hästar
Den här helgen, två turistfria dagar på Gotland, får vi aldrig riktigt kräma ur bilen och eftersom det är taskigt väglag tar vi oss lugnt runt på ön. Bilen går bra men någon omkörning fick vi aldrig göra och att kräma ur den ordentligt avstod vi helt. Fast med 80-hästarsmotorn vet jag inte riktigt hur mycket det finns att faktiskt kräma ur. För ändamålet, att rulla runt på ön, fungerade den men som bruksbil för vår del? Tveksamt. Framförallt landar den ganska långtifrån vår kravlista.
Eftersom vi inte hade med oss någon golfutrustning till Gotland så uteblev det obligatoriska testet med bagen i bagaget. Ändå tror jag nog att den hade fått plats, även om det inte skulle vara med många centimeter till godo. Bagen fick ju exempelvis plats i den lilla Mazda 3 Vision vi körde i höstas och det här känns som ungefär samma storlek.
Ford Fiesta och privatleasing
Jag surfade in på Ford.se igen för att uppdatera mig kring privatleasingen. Inte heller den här gången blev jag så mycket klokare och när deras bilbyggarsida ser ut som ett mindre helvete (testat både i Chrome och Safari) så stänger jag snabbt ner fönstret. Att en webb tillhörande ett sådant här företag får se ut så här 2016 är rentav bedrövligt. Alltså. BEDRÖVLIGT!
Ford Fiesta – allt som allt
En summering då. Ford som helhet? Nja. Ford Fiesta som storlek? Tveksamt. Ford Fiesta som bruksbil under ett privatleasingavtal? Skeptisk. Visst, ska inte dra för stora växlar av den här hyrbilen men jag blev inte direkt jättesugen på att köra någon annan Ford heller. Orättvist eller inte, det är omdömet efter helgen. En liten hiss- och disslista ska jag få med också, som sig bör. Så här.
+ Tycker ändå att den bruna färgen passar på den här modellen.
+ Bacongrillen (a.k.a sätesvärme) helt sjukt effektiv. Det fräser i baken!
+ Ändå rätt okej kvalitetskänsla.
– Hög ljudnivå i kupén.
– Interiören och alla tusentals knappar.
– Bränsleekonomin, en smula hög va?
– Fords bilbyggarsida…
Det är bra imponerande att få en så liten motor i en så liten bil att dra så pass mycket..! 😮
Ja men lite så! Förstår inte varför de här småbilarna ofta dricker lika mycket/lite som de större modellerna. Förklara för mig, jag vill veta!