Sträckan där du alltid ska välja tåget!

Jag gillar att flyga. Det vet ni förmodligen. Visst har även jag mina samvetskval emellanåt, fast jag försöker verkligen ha ett bredare perspektiv än att flyget är roten till allt ont, vilket ligger högst upp på godhetsknarkarnas agenda att framhäva. Vi måste så klart alla bidra till att värna om miljön och jag tänker att alla steg är bra steg, små som stora.

Inlägget är uppdaterat i mars 2021!

Ändå finns det tillfällen då även jag tycker att folk som flyger borde rannsaka sig själva och fundera på varför de väljer färdsätt som de gör. Jag tänker både på de många onödiga tjänsteresor som görs men allra mest är det en specifik rutt som jag har i åtanke. Det finns garanterat fler liknande, men just en som får agera exempel här.

Det är nämligen bortom mitt förstånd att folk som reser från Stockholm city till Göteborg city väljer flyget. Det är orimligt, ineffektivt, ofta dyrare och dessutom både ett nedköp rent komfortabelt och självfallet ett klimatmässigt feltramp. Och det spelar faktiskt ingen roll vad ni säger, för det är en helt omotiverad flygresa.

Låt mig ta några konkreta exempel. Jag ska resa från Stockholm en tisdag. Det är arbetsmöten som ska avklaras så jag vill vara i centrala Göteborg på morgonen. Jag har tittat tre-fyra veckor framåt i kalendern, vilket känns rimligt när jobbmöten ska bokas.

Flyg mot tåg – tider och priser

Jag väljer avgången med SAS klockan 07:00. Man bör då ta flygbussen från Cityterminalen klockan 05:00 som är framme 05:44 (eller 06:00-06:45 om man vågar chansa). Då landar man på Landvetter 08:00. Man kommer inte att hinna med flygbussen klockan 08:00 utan får vänta på 09:30-bussen. Då är man på Göteborg C 10:00. Det går att ta taxi och då kan man vara i city vid 08:45.

Enkelbiljett ARN-GOT kostar från 659:- med SAS, som är de enda som våren 2021 flyger sträckan. Lägg där till flygbuss till Arlanda och från Landvetter på totalt 238:-. Om Arlanda Express väljs kortas tiden med cirka 20 minuter men priset blir 181:- dyrare. Väljer man taxi från Landvetter kan vi lägga på ytterligare 200:- (det går att åka fast pris till city från 335:-)

FLYGET | Från 897:- och restid på minst 3:45 timmar

Första tåget går från Stockholm C klockan 06:20 och det är SJ:s snabbtåg X 2000 som kör. Man ankommer Göteborg C klockan 09:35. Med tre veckors varsel går det hitta biljetter för 195:- i andra klass.

Vill man lyxa till det så löser man en förstaklassbiljett (i tyst kupé) för 365:-. Då ingår frukost eftersom det är ett morgontåg samt fri tillgång till kaffe, frukt och enklare sötsaker. I övrigt tillkommer inga fler kostnader eller transfers på den här resan. Istället kan man sitta och jobba (eller sova) utan avbrott under större delen av resan.

TÅGET | Från 195:- (1 klass 365:-) och restid på 3:15 timmar

1 Klass, vagn 1, plats 12 SJ 3000.
1 klass på snabbtåget SJ 3000.

Argument för argument

Så, vad har då folk för argument till att ta flyget på den här sträckan?

  • ”Att flyga tar ju bara en timme!” är fel. Det är ju bara att titta på mina exempel ovan för att den här myten ska falla högt och hårt.
  • ”Man tar ju Arlanda Express ut, då sparar man tid!” duger knappt det heller. Visst, en sparar 20 minuters restid men 295 spänn per enkelresa är 50% mer än vad en enkelresa med tåg hela vägen till Göteborg kostar. Dessutom är det bara till/från Arlanda som tiden kan sparas, i Göteborg är det buss eller taxi som gäller.
  • ”Att flyga är billigare!” är fel, vilket jag också visar i mina exempel. Visst, själva flygbiljetterna kan i vissa fall faktiskt kosta mindre än tåget men då tillkommer fortfarande transferkostnader till och från flygplatsen. Om man nu har bokat i såpass god tid så har även tågbiljetterna varit billiga. Tittar man riktigt noga kan man dessutom hitta förstaklassbiljetter på tåget som är billigare än andra klass.
  • ”Äh, firman betalar!” är ett konstigt argument och diskvalificeras direkt.
  • ”Flyget är alltid i tid!” är fel. Dels är flygen inte alls alltid i tid och dessutom, om man börjar titta på statistik, så har de olika färdmedlen också olika sätt att räkna förseningar. Flygbolagen har en kvart i felmarginal innan det räknas som försenat medan tåget har fem minuter. Nu finns det ju fler tågoperatörer än SJ men just deras punktlighet ligger närmare 90%, där blott en tiondel av dessa beror på bolaget självt (trasiga tåg exempelvis).
  • ”Det är smidigare att flyga!” är fel. Ta sig till flygplats, säkerhetskontroll, köpa något hutlöst dyrt att äta, vänta på avgång, boarding, landa, ta sig från flygplats. Kliver du på tåget så sitter du där du sitter under resten av resan. Vik upp laptopen och börja jobba, njut av landskapet som passerar utanför eller sov bort några timmar.
SJ 3000

Är jag en hycklare?

Då är ju frågan varför jag själv så ofta tar flyget. Det är väl hyckleri på högsta nivå att skriva ett sånt här inlägg samtidig som jag själv flyger högt och lågt? Ja, så kan det ju kännas. Jag har dock aldrig tagit flyget i exemplet ovan, däremot har jag ju flugit mellan Stockholm och Göteborg massor av gånger, i anslutning till en längre resa med fler etapper.

TESTAT | 1 klass med SJ Snabbtåg

Ingen diskussion – tåget vinner!

För mig är det inte ens någon diskussion kring det här. Tåget vinner alla dagar i veckan på sträckan Stockholm till Göteborg och liknande sträckor. Personligen älskar jag att slå mig ner i ett brett säte i en tyst kupé och njuta av en god frukost medan våra svenska landskap susar förbi utanför. Jag hinner jobba och blogga en sväng, dricka lite kaffe och komma fram förhållandevis utvilad.

Hur tänker ni?

Källor: SJ.se, flygresor.se, flygbra.se, MTRExpress.se, SAS.se

10 KOMMENTARER

  1. Jag gillar också att åka tåg och hade tågen gått i tid hade jag absolut inte haft några problem att åka just tåg. 9/10 avgångar har jag blivit försenad med tåget. Inte bara en halvtimma utan de gånger jag rest till Gbg/Jönköping från Mälardalen (extremt många) har jag glömt hur många söndagsnätter jag spenderat i Falköping att vänta på taxisar som inte finns för sista tåget missades, Göteborgståget som är ständigt överfullt och försenat när man ska till Sthlm på en söndagskväll, spendera tidiga mornar på en iskall perrong i vätterntrakten. Suttit i skogarna i Tiveden. Sommartid senaste tre åren när det tar över 2 timmar att åka Sthlm-västerås pga banarbete. Fyra timmarsresa från Örebro till Sthlm. Har gett upp tåget för längesedan och åker bara tåg i Sverige i nödfall. Fast jag gillar åka tåg. Bra plats och man kan jobba bra samtidigt. Om det rullade enl. tidtabell.

    • Dålig trackrecord på dina tågresor vad det verkar. Jag har tvärtom, senaste åren har alla mina tåg varit i tid. Åker i och för sig inte jätteofta tåg så jag lär nog missa massa försenade avgångar (no pun intended). Tråkigt att vi har hamnat där vi är, med kassa tågförbindelser.

  2. Bra jämförelseexempel där, gillar konkreta fakta! Jadu, tåg vs flyg är en ständigt pågående och högst aktuell diskussion. Jag älskar att åka tåg när det fungerar och är nu väldigt pepp på en tågluff i Europa (efter att ha intervjuat Underbara Clara i podden). Vet dock inte om min man är lika övertygad…

  3. Jag och min man är nyligen hemkommen från den årliga träningsresan till Fuerteventura och Playitas. Flyget gick från Arlanda 09:00 den 30/9 och vi var åter den 8/10 vid 21:20. Bollade hit och dit med olika anslutningsalternativ. Vägde hit och dit. Vi bestämde oss för nattåget t/r Östersund och lyxade till det med sovkupé i 1:a klass. Priset blev ändå billigare än flyg och skrubb på Rest n fly. Tåget var absolut till belåtenhet och enligt tidtabell. Tycker också att många flygresor verkar obefogade och att möten och ”stök” skulle kunna använda sig av digitala alternativ, mera på distans. Sen har vi de som har hakat upp sig på att kött är det värsta som finns för miljön, men som gladeligen åker till Thailand en eller flera gånger varje år. Känns aningen motsägelsefullt.

    • Ja Lena, det är det där hyckleriet som jag har väldigt svårt för. Stöter på det ganska ofta där folk gärna står med pekpinnar och talar om för oss andra hur vi ska leva (och resa) utan att själv lägga många kilo energi på att göra det samma. Kör också tåg till och från Arlanda när avgångstider är de rätta (tillsammans med pris). Vid rätt läge får man ju väldigt mycket tåg för pengarna (allra helst när man får en förstaklassbiljett för en tredjedel av flyget).

  4. Lite sen på bollen här, men klickade mig vidare till detta i lägget nu. Håller med; en självklarhet att åka tåg mellan Sthlm och Gbg. På mitt jobb är det förbjudet att flyga både till Gbg och Sundsvall, så gissar samma räkneövning är applicerbar där.

    • Ja, fler borde förbjuda enskilda resor med flyg just den vägen. Det är även så att jag många gånger överväger tåg framför flyg om jag ska Östersund – Stockholm, just för att det i slutändan ändå inte skiljer så mycket i tid (och så får man mer arbetstid på tåg och slipper alla start/stopp med säkerhetskontroller, start/landning osv).

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.