Testat: SJ 3000 1 klass och morgonavgång med frukost

Vilken är Sveriges bästa tågprodukt? Man får nog olika svar beroende på vem man frågar och visst finns det flera alternativ. Okej, egen kupé på nattåg är ju fint och MTRX är väl trevligt. Tidigare stod sig också SJ 3000 1 klass bra men har nu blivit omkört av SJ:s nyrenoverade X 2000-tåg.

Jag har åkt SJ 3000 1 klass flera gånger och tycker oftast att skillnaden mot 2 klass är värd priset, trots att SJ sedan hösten 2021 kapat bort ögonstenen ”Tyst avdelning” och ersatt den med 2 klass Lugn (läs mitt test här). Vid flera tillfällen har jag också kunnat planera tågresorna långt i förväg och då fyndat dem för 295:- per enkelresa, vilket är otroligt prisvärt. Med så god framförhållning är det också goda chanser till att välja och vraka bland sittplatserna.

Inlägget uppdaterat i oktober 2024

Vad heter egentligen tåget?

Ska vi först bara klargöra vad tåget faktiskt heter? Många säger ”X 3000”, efter alla år med X 2000, men faktum är att det alltså heter SJ 3000 samt att det ingår i konceptet ”SJ snabbtåg”. Vagnarna är av typen X55, tillverkade av Bombardier, och har en maxhastighet på 200 km/h.

För SJ:s räkning sattes de i trafik 2012 och rullar från Umeå i norr till Malmö i söder. Från Östersund, där mina resor oftast börjar eller slutar, körs de på en morgonavgång mot Stockholm vid 6-tiden med ankomst vid 11 samt en kvällsavgång från Stockholm med avgång kring 17 och ankomst cirka 22.

Vad ingår i SJ 3000 1 klass?

Bokar man SJ 3000 1 klass ingår följande:

  • tillträde till lounge (finns på Stockholm C, Göteborg C och Malmö C)
  • loungen i sig erbjuder tilltugg
  • frukost vid sittplatsen på avgångar innan kl 09:00
  • kaffe, te och frukt
  • gratis wifi
  • eget strömuttag
  • möjlighet att förbeställa dagens rätt på de flesta sträckor.

Resa i 1 klass och tillgång till SJ Lounge

När man reser i 1 klass hos SJ har man tillgång till SJ Lounge som finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. På Centralstationen i Stockholm genomförde de under hösten 2021 en mindre renovering så det är ett helt okej ställe att hänga på. Loungen på Göteborg C är snäppet vassare om ni frågar mig, så där hänger jag gärna.

Det fina med loungetillgången är att man har det både på avgång och ankomst. Man kan alltså ankomma sin slutdestination och därefter sätta sig i loungen. Om den är öppen vill säga (vilket den inte är på lördagar). Håll koll på SJ:s egen sajt så ser ni öppettiderna.

TESTADE LOUNGER | Stockholm C | Göteborg C

Komforten och sittplatsen

I kupén på SJ 3000 1 klass sitter man 2+2, vilket är fallet även i 2 klass. Sätena är breda och det är gott om utrymmen både för armar, rumpa, ben och fötter. Varje plats har armstöd på båda sidor, på stolsryggen framför sitter det en nätficka för magasin, en mugghållare samt ett nedfällbart bord, som dessutom går att dra ut några centimeter. Personen framför kan fälla sitt ryggstöd, utan att vare sig jag eller mitt nedfällda bord berörs. Tacksamt!

Mellan varje säte sitter det också ett dubbelt eluttag per plats. Att jobba under en fem-sex lång tågresa utan att gå batteritorsk på sina prylar är alltså inga som helst problem.

Längst fram i 1 klass finns det en lite mindre kupé (som tidigare var dedikerad Tyst avdelning). Den är nu ”vanlig” kupé för 1 klass-resenärer, utan pratrestriktioner.

Mat och dryck ombord

Om man tar något av morgontågen som avgår innan 09:00 och reser i 1 klass serveras alltid frukost vid ens plats. Som regel är det snabba ryck och på mina resor från Östersund är det nästan regel att den ramlar in efter bara tio-femton minuter. Tillsammans med själva frukostboxen serveras också bröd samt kaffe eller te. Jag har med mig egen termos och de har inga problem att fylla den åt mig, så att jag har varmt kaffe i flera timmar.

Förutom kaffe vid frukosten är det fri tillgång på kaffe, te, vatten, frukt samt sötsaker. De är belägna i en annan del av vagnen med 1 klass. Där är det bara att plocka det man vill ha.

Åter till frukostboxen. I den finns Kullamust Äpple, youghurt, Bregott, ost, skinka, ägg samt en liten förpackning äpple- och kanelmüsli. Müslin smakar helt okej men jag föredrar så klart Marias hemmagjorda granola istället. I övrigt helt okej innehåll i boxen och det mättade bra. Köper man boxen i bistron går den lös på behagliga 65:- och det tycker jag nog att den är värd.

SJ påbörjade under 2022 en liten plastbantning vilket innebar att onödiga plastartiklar försvunnit från frukostlådan. Ost, ägg och grönt ligger nu i en liten pappbox, precis som filen gör. Bra drag där, SJ!

Prisvärde kontra alternativen

Den här resan bokade jag genom att hänga på låset inför biljettsläppet. Med andra ord fick jag bästa möjliga pris vilket för snabbtågen är 295:- för en enkelresa. Jag åkte alltså SJ 3000 1 klass och tyst kupé för under 600 spänn tur och retur Östersund – Stockholm. Otroligt prisvärt, framförallt där frukosten ingick på morgontåget söderut.

Egentligen vill jag inte jämföra med flyget men det känns nästan oundvikligt. Tågresan tog ungefär fem timmar åt vardera håll och det ska då jämföras med flygets ”en” timme samma sträcka. Rent praktiskt tar ju faktiskt flyget betydligt mer tid än så och för en sådan här kort resa är tåget verkligen ett alternativ, inte bara om man hänger på låset och får billiga biljetter. Tänk att kunna jobba effektivt i fem timmar, från centralstation till centralstation, istället för de tjugo minuter som flyget erbjuder under tiden som lampan för säkerhetsbältet är släckt på tiotusen meter.

Allt som allt – så bra är SJ 3000 1 klass

SJ 3000 1 klass står sig fortfarande bra. Visst, tågsätten börjar kännas lite till åren även om jag i grund och botten gillar kupén och sittkomforten. Dock är det en hel del gnissel som jag reagerade på så de är inte helt tysta i den aspekten. Och gnissel tar inte ens mina brusreducerande hörlurar bort, tyvärr. Annars går de stabilt och det är behagligt att se landskapet susa förbi utanför när vi drar fram i 200 km/h (när vi väl gör det).

Personalen är som regel trevlig men jag kan tycka att det är trist att de på sin höjd bara syns till vid stoppen på stationerna. Lite service kring min plats, som att erbjuda mer kaffe eller bara ställa frågan om allt är till belåtenhet, vore inte för mycket begärt. SJ 3000 1 klass är ju ingen direkt stor del av tåget så det vore inte på något sätt särskilt konstigt.

De flesta gånger som jag rest den här sträckan är tågen i tid på sina respektive slutdestinationer. Kaffet smakar bra och jag har fin arbetsro med datorn på bordet. Ibland har jag dessutom tur och får ett ledigt säte bredvid mig under hela resan. Kort och gott en trevlig upplevelse.

Ett sista tips får ni ändå av mig – ha med brusreducerande lurar. När tyst kupé är borta är det fritt fram för pratkvarnarna att härja även i lilla kupén längst fram i tågsättet.

18 KOMMENTARER

  1. Brukar också alltid boka 90 dagar innan när jag har en välplanerad resa.
    För övrigt SÅ många fördelar med tåg, jag gillar inte jämförelsen 5 timmar vs 1 timme pga inte sant. Du säger ju det också, men alltså – hur många timmar tar flyget i anspråk egentligen?
    Mer tåg åt folket!

    • Ja, mer tåg åt folket Lisa. Helt klart. Jag gillar verkligen arbetsmiljön där och den är så ohetsig på något sätt (om man sitter på rätt ställe). City till city ska inte underskattas!

  2. Kul att min hemmagjorda müsli slår Saltå Kvarns variant 🙂 Även min är ekologisk i den mån det går att köpa ekologiska ingredienser och jag kan redovisa exakt vad som är i din müsli.
    I övrigt låter din beskrivning otroligt skön, och ett bra sätt att ta sig mellan Östersund C och Stockholm C. Som du själv är inne på, så tar den där ”enda” timmen med flyget egentligen tre gånger så lång tid, tid som man inte heller kan sitta och jobba på.

    • Men precis Maria, en timme flyg är ju egentligen närmare fyra timmar allt som allt. Bara lyxen att kunna cykla till centralstationen i Östersund. Hur gött? Lika gött som din granola! 🙂

  3. Rätt man på rätt plats Joakim! Tack för påpekandena, det är nu rättat och klart! Tåg kommer jag fortsätta välja när chansen finns, perfekt tid för bloggjobb. 🙂

  4. Det trista är för oss som varken dricker kaffe eller te, då återstår bara vatten av utbudet i dryckesväg. Man kan ju tycka att det borde finnas lite annat att tillgå också, men icke.

    Samtidigt är det fascinerande att de inte insett att mugghållare med invändiga plastflärpar längst upp gör att alla flaskor står stadigt hela tiden, inte bara när tåget står till på station. 😉

    • Det är så sant Stefan, bara vatten och frukt var. Och minimuffins.

      Tja, mugghållare. Jag har vant mig vid flygplanens dåliga diton. Att ha en pappmugg i ”hållaren” på brickan och komma in i turbulens är minst lika illa.

  5. De två gånger jag åkt x3000 från Österund så har jag blivit otroligt besviken på den tysta avdelningen. Dörrarna har inte gått att stänga och ett jäkla spring och tjatter.

    • Ah, har inte råkat ut för det Tobben. Däremot folk som börjat snacka i mobilen. Senast på nedresan här fick jag knacka en person på axeln som dock snabbt försvann ut från kupén.

  6. Kul att läsa detta eftersom att jag de få gånger jag åker tåg oftast åker första klass. Tycker nämligen inte överdrivet mycket om att åka tåg för jag blir ofta åksjuk av X2000, så de gånger jag tar tåget så unnar jag mig gärna en lite bekvämare resa. Plus att jag älskar de där mini-muffinsarna, hehe. Visste dock inte att det fanns en 1 klass lounge?! Good to know.

    Håller med om servicen btw! Eller bristen på den.

    • Ja, jag måste testa loungen. Känns som min skyldighet så nästa gång jag reser med tåg ska det vara på en vardag eller söndag. Om de inte fångat förnuftet och öppnat upp lördagarna.

  7. Jag tror jag hade föredragit flyg för längre sträckor till samma pris som tåg, då kan ni välja utan att titta på prislappen.

    • Fem-sex timmar är gränslandet för när jag är kluven till flyg kontra tåg. Sedan ett tag tillbaka måste ju även flyget bokas i ganska god tid för att få bra priser, i alla fall de avgångar jag har tittat på.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.