Hösten 2021 släppte SJ sin nya biljettyp 2 klass Lugn på sina snabbtåg. I och med införandet försvann också Tyst kupé (eller Tyst avdelning) vilket fanns både i 1 klass och 2 klass. Frågorna har varit många med allt från prissättning till vad som ingår men framförallt vad som menas med ”lugn”. Meningarna har varit delade, vilket inte minst har märkts bland kommentarerna i de blogginlägg jag skrivit om saken. Nu har jag äntligen fått tillfälle att testa 2 klass Lugn på egen hand.
Lyssna som poddavsnitt
Det här inlägget går även att lyssna på som poddavsnitt. Du kan antingen starta spelaren här under eller använda poddappar som Apple Podcasts, Google Podcasts, Podbean, TuneIn med flera.
Samma pris som 1 klass (ibland)
Jag tog SJ 3000 och 06:04-avgången från Östersund och åkte hela vägen ner till Stockholm. Jag bokade ett par veckor innan och betalade 745:- för en enkelbiljett i 2 klass Lugn. Priset var vid tillfället exakt det samma som 1 klass och en knapp hundring dyrare än 2 klass. Inte helt ovanligt har jag märkt när jag tittat runt på olika datum.
Med 2 Klass Lugn får man förutom en något tystare kupé även frukost på avgångarna innan klockan 9. Den hämtas i bistron. Det man tappar mot 1 klass är bredare säten, en större frukost vid sitt säte och tillgång till SJ Lounge både vid avgång och ankomst. Loungerna finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Klart och tydligt – det är 2 klass Lugn
SJ har gjort sitt bästa för att tydliggöra var det är man sitter. I 2 klass Lugn går färgerna i blått, jämfört med grönt som i de resterande delarna av tåget. Nackskydden är också klädda i blått med en hyschande symbol. I vagnens ändar sitter det skyltar som också berättar att man ska ha mobilen på ljudlös, hörlurar på låg volym och att samtalsnivån ska vara lågmäld.
Vem som bedömer vad som är ”lågmält samtal” vet jag inte. På den här avgången var det ganska tomt i kupén (men däremot väldigt fullt i vanliga 2 klass) och det var bara ett äldre par som pratade lite emellanåt och en jeppe som tio minuter innan Stockholm spelade upp något på sin mobil. Jag har gjort flera andra resor i 2 klass Lugn som varit av varierande kvalitet. Några gånger har jag fått knacka folk på axeln medan det vid andra tillfällen varit tyst som i kyrkan från start till mål.
Sedan sitter jag även med mina brusreducerande lurar på huvudet så redan där har jag filtrerat bort det mesta suset. Reser man mycket kan jag verkligen rekommendera ett par.
Inte så mycket spring
2 klass Lugn är belägen så att 1 klass-passagerare måste gå igenom Lugn för att komma till bistron. Det har varit en av mina farhågor men så himla mycket spring har det inte varit på mina Lugn-avgångar. Det hjälper nog lite att det finns kaffe och te på plats i 1 klass, vilket förmodligen eliminerar en hel del av springet.
Frukosten i 2 klass Lugn
På morgonavgångarna fram till klockan 9 ingår en mindre frukost. Till skillnad från 1 klass, där man får frukosten serverad vid sin plats, får man i 2 klass Lugn hämta den i bistron. Jag knatade iväg och kom tillbaka med en liten box innehållandes en ostmacka och en juice. Till detta fick jag välja kaffe, te eller choklad vilket man också har fri tillgång till under hela resan. Det är bara att hämta i bistron mot uppvisande av biljett.
Mackan var helt okej, juicen lika så. Inte i närheten av frukostboxen i 1 klass men jag tänker också att det måste skilja något mellan klasserna. För mig är det en helt okej lösning. Märkligare blir det kanske när biljetten ibland är dyrare än 1 klass. Då betalar man verkligen bara för lugn avdelning.
Komfort och värde
2 klass Lugn är ju egentligen inget mer än en vanlig 2 klass-kupé men med andra färger och förhållningssätt. Här ska man kunna sitta i lugn och ro och njuta av tågresan. Och sitter bra gör man. Sätena är i en 2-2-konfiguration både på SJ 3000 och X 2000 och jag har redan skapat mig ett favoritsäte (som jag inte avslöjar här).
Benutrymmet är bra och bordsbrickan rymmer utan problem en bärbar dator (eller mat, om man nu hellre har det). Mugghållare och eluttag finns det också. Mellan min fönsterplats och själva fönstret finns en liten avställningsyta. Perfekt för oss som bara reser med handbagage.
Generellt tycker jag att SJ:s snabbtåg håller hög standard, oavsett klass. Det är oftast välstädat när man entrar tåget, i alla fall om man reser från startstationen. Det finns soppåsar vid varje dubbelsäte så det är enkelt för oss resenärer att hålla rent under resan. Sedan börjar ju SJ 3000 kännas lite nedgångna, så är det ju.
Allt som allt – är 2 klass Lugn värt?
Mina resor i 2 klass Lugn har som regel varit behagliga tillställningar. Prisvärdeheten går ju att diskutera och man får sonika göra avvägningar på vad man prioriterar. Lounge och frukost? Då väljer man 1 klass, som ändå ger lite mer värde för pengarna. Lugn och ro? Då väljer man givetvis 2 klass Lugn.
Jag väljer dock 2 klass Lugn mellan Göteborg och Stockholm då det av erfarenhet kan vara stimmigt i 1 klass med många telefonsamtal (på högtalartelefon!) och allmänt prat. Då hjälper knappt brusreducerande hörlurar.
Vad väljer ni när ni åker tåg?
LÄS MER | SJ 2 klass Lugn på deras webbplats.
Lugn??? … åkte Umeå till Stockholm i vad SJ rubricerar som ”Lugn” —- första ggn och sannolikt även sista ggn för varför ska jag betala för något som jag inte får. En person pratade högt och ljudligt med jämna mellanrum, ett helt gäng som steg på i Sundsvall & av vid Arlanda för ”utlandskonferens”, fortsatte uppspelt att prata efter tio minuters tillsägelse, andra talade också helt utan hänsyn till att man uppenbarligen bokat lugn avdelning….
Nä, SJ låt oss få tillbaka urtydliga TYST AVDELNING! dvs där det inte råder minsta tveksamhet vad som gäller … man ropar inte ens ut förhållningsorder för ”lugn” och det görs svårt att direkt till SJ framföra kritik, utan SJ – dvs toppstyret – gömmer sig bakom att man gjort sk ”kundundersökningar” – jojo, det går väl an om man reser en a två ggr per år och gärna ”tycker till” men vi som åker ofta och gärna tåg l i d e r … enda möjligheten är att åka jättetidigt + att man slipper barnskrik då barn inte tillåts i ”lugn” vagn… Den där s k frukosten kan jag också vara utan men vill ha T Y S T N A D E N åter på tåg
Ord och inga visor. Ärligt talat, frukosten var väl inget att hänga i granen även om jag uppskattar möjligheten till kaffe under hela resan.