Boeing C-17 på Jämtlandsbesök (och en mäktig bonus)

Igår åkte jag ut till Åre Östersund Airport (där min fotoutställning hängde i höstas) eftersom det var planerat ett ganska unikt flygplansbesök vid 12:30-tiden. Det är inte varje dag en Boeing C-17 Globemaster III landar på den här flygplatsen och får man ett tillfälle till lite av en unik flightspotting så ska det så klart tas till vara. Istället för att åka till själva flygplatsen ställde vi oss på en höjd i närheten för att spana. Vi var minst 50 pers som stod och väntade den här något blåsiga dagen.

Boeing C-17 Globemaster III är alltså ett militärt fraktplan och Försvarsmakten är delägare i tre stycken (2020). Anledningarna till besöket var flera. Dels för att visa upp flygplanet och och sin närvaro i nedre Norrland men också för att provlanda på Åre Östersund Airport (OSD/ESNZ).

Det var så klart en del annan aktivitet på OSD den här förmiddagen och först fick vi se SE-MJH dra iväg. Så litet att man knappt såg det längst bort på startbanan. Det här är ett King Air 250, utrustat med EMS (Emergency Medical Service).

SE-MJH, King Air med EMS (Emergency Medical Service).
SE-MJH, King Air med EMS (Emergency Medical Service).

Boeing C-17 – den lilla jätten

Jämförelsevis med andra plan som landar på Åre Östersund flygplats, vilket vanligtvis är ATR 72/Boeing 737/Airbus A320, så är Boeing C-17 en mindre jätte. Kärran sväljer allt från 188 passagerare till stridsfordon och helikoptrar. Samtidigt är det alltså tillräckligt litet för att kunna använda en flygplats som den på Frösön.

Vid 12-tiden skymtades planet första gången, långt ut över Storsjön och sedan var det bara att vänta på den sista svängen inför finalen. Det var väldigt blåsigt och även från marken var det lätt att se hur piloterna fick kämpa en aning i vinden. Det gick till och med så långt att de avbröt första försöket och gjorde en go-around. Helt odramatiskt men en fin bonus för oss som stod och tittade.

Vad är en go-around?

En go-around är en procedur där man av olika anledningar måste avbryta landningsintentionerna väldigt sent. Det kan antingen vara piloten själv som fattar beslutet eller så kan ordern komma från flygledaren på flygplatsen. Skälen kan vara flera men väder och störningsmoment på landningsbanan är vanliga exempel. När beslutet är fattat drar piloten på full gas, lägger sig i en rimlig stigningsvinkel och fällen in landningsstället.

LÄS MER | Boeing C-17 Globemaster III hos Försvarsmakten

Den reguljära trafiken på Frösön

I väntan på att C-17-kärran skulle komma tillbaka så hann SAS landa sitt A320neo. Den kämpade också i vinden men såg tillslut inte ut att ha några större problem att sätta hjulen på marken och taxa in till plattan. SE-ROE levererades för övrigt till SAS i oktober 2017, nu ”smyckat” med en vit nos av oklar anledning.

Andra försöket

Så kom dagens finbesök åter inför landning och den här gången gick det bättre. Touchdown och så rullade kärran in mot plattan för uppställning bredvid SAS-kärran och EasyJets A320. En timme senare var uppvisningen klar och den lyfte vidare mot Visby. Då hade jag själv och säkert merparten av åskådarna huttrande redan lämnat utsiktsplatsen på åkern.

Kul med ett lite specialbesök, även om jag inte är något militärfreak rent allmänt. Det som också var kul var uppslutningen. Vi stod som sagt säkert 50 personer på åkern nedanför Stocke Titt (på södra sidan av start/landningsbanan) och de allra flesta åldrarna var representerade. De allra flesta kamerahusen och objektiven också tror jag. Själv hade jag lånat en Canon EOS 5D Mark III tillsammans med ett 100-400-objektiv och ja, det var nog det som behövdes den här dagen.

Och så blev jag lite flightspottingsugen igen. Undrar vilken flygplats jag ska ta sikte på. München? Heathrow? Arlanda? LAX?

8 KOMMENTARER

  1. Det inlägget såg jag fram emot, tack. Fina bilder som vanligt. Tack vare extrasvängen lyckades jag också se planet lite snabbt på avstånd hemifrån, det var oväntat.

    • Tack och tack för tips! Har hört gott om AMS och har ju också stått på deras terrass vid ett tillfälle. De ska även ha guidade turer runt på flygplatsen. Fast att hänga själv vore nice, är ju ganska tacksam terräng runtom tänker jag. Ska noga övervägas. 🙂

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.