Tallbergsbroarna & 130-årig järnvägshistoria över Öreälv

Högt över Öreälv springer de tre Tallbergsbroarna ut över den djupa flodfåran. De skvallrar både om tre epokers byggnadskonst men har också en hel del svensk järnvägshistoria i sina bagage. Den äldsta och yngsta bron är fortfarande är i bruk medan mittenbarnets betongvalv i all sin prakt reser sig som ett statligt byggnadsminne där ute i skogen.

Vi har pratat om att besöka de här broarna ett tag så när vi hängde kring Nordmaling förra helgen passade vi på att åka dit. Dels för en häftig upplevelse så klart men det här var ju också en punkt på Marias bucketlist för sommaren. Vill ni höra mer om våra sommarönskemål kan jag varmt rekommendera vårt poddavsnitt på ämnet.

PODD | Våra svemesterönskningar

Första bron invigdes 1891

Redan den första bron, idag den norra av de tre, var unik när den byggdes i slutet på 1800-talet. För att norra stambanan skulle kunna dras genom Nyåker behövde man ta sig förbi Öreälv. Inte helt lätt när den aktuella passagen bestod av en förvisso ganska snäll ravin men som skulle kräva en bro på ett par hundra meter och dessutom 50 meter ovanför älven.

Tack vare hög hållfasthet och snabba byggtider blev det en bro i stålfackverk. Vid invigningen 1891 var det här Sveriges näst högsta bro, tillverkad och monterad av det Stockholmsbaserade Bergsunds Mekaniska Verkstad vilka var de som då levererade merparten av de svenska järnvägsbroarna. Bottenfundamenten är huggen natursten vilken ger en gedigen och vacker grund för bron att vila på.

Som tågbro blev den dock passé redan när den andra av Tallbergsbroarna stod klar 1919. Idag är det en vägbro för vanlgi biltrafik, vilket den varit sedan 1938. Totalt är bron 164 meter lång och 37 meter hög.

Andra brons stora betongvalv

Det dröjde inte många år innan den tunga tågtrafiken på norra stambanan ställde nya krav. En ny bro började byggas 1916 och den här gången blev det armerad betong, 140 meter nedströms den första bron. Bron består av fyra stora valv och ett ännu större bågspann som mäter hela 90 meter. 1919 stod den klar och vid invigningen ståtade den med världens längsta bågspann för järnvägsbroar av betong.

Idag är bron inte i bruk över huvudtaget. Rälsen ligger kvar men sedan 1997 är den förklarad som byggnadsminne. Står man på stigen under bron finns det möjlighet att ta sig upp i valven via stegar. Det här görs givetvis på egen risk och det finns inga särskilda säkerhetsanordningar. Jag tog mig upp till andra sektionen och ja, det var lite svettigt med höjden måste jag erkänna.

Tredje bron är dagens järnvägsbro

1988 tog dåvarande Banverket över de statliga järnvägarna och man beslöt sig nu för att bygga en tredje bro över Öreälv. Den här bron landade bara 30 meter nedströms från betongbron och stod färdig 1994. Därmed var trion Tallbergsbroarna komplett, även om det förmodligen inte var avsikten drygt hundra år tidigare.

Rent arkitektmässigt är den här bron den minst spektakulära, i alla fall vid en första anblick. Hög och smal drar den som ett streck genom landskapet men när man betraktat den en stund så framstår den faktiskt som smäcker. Vi hade dessutom turen att få se ett tåg köra över bron under vår stund i området. Det mullrade tungt i ravinen kan jag meddela.

Promenadslinga (och potentiellt bungyjump-ställe?)

Det finns en slinga man kan vandra med tiotalet informationsskyltar utsatta. Vi följde inte slingan själva men han träffa på tre-fyra av skyltarna. Här kan man bland annat läsa om broarnas historik kring både byggnationen i sig men också invigningar, celebra besök och annat.

Vi tog parkeringen mellan första och andra bron och upplevde båda dessa broars brofästen. Det är verkligen en mäktig känsla att stå rakt under dem. Samtidigt hinner jag tänka en helt annan tanke – det här vore ju i det närmaste perfekta ställen för bungyjump. Om det skulle komma på plats så är jag den förste att lösa biljett!

Här ligger Tallbergsbroarna

Tallbergsbroarna ligger en knapp halvmil nordost om Nyåker och tre mil norr om Nordmaling, Västerbotten. Kör man E4:an är det enklast att köra av vid Nordmaling S och ta sikte på väg 353 mot Bjurholm och Nyåker. Tallbergsbroarna skyltade in till höger två kilometer norr om Nyåker och från det här hållet inleds besöket med att köra över den äldsta av broarna. Kör sakta och njut av utsikten innan ni parkerar vid någon av de två parkeringsplatserna.

HITTA HIT | Google Maps

Tallbergsbroarna i Microsoft Flight Simulator

Om man nu inte har möjlighet att ta sig till Tallbergsbroarna i verkligheten så finns det ju andra möjligheter. Spelar du Microsoft Flightsumulator 2020 (på Xbox eller Windows) så kan du ta dig hit digitalt. Faktum är att broarna till och med är en POI, Point of Interest, i spelet. Det innebär dels att de är utmärkta på kartan samt att de är något mer korrekt återgivna än genomsnittet.

På det stora hela är de här broarna väldigt autentiska och har man varit här eller tittar på bilderna i det här inlägget så håller man förmodligen med. Sedan lider de lite av samma brister som andra (alla?) broar i spelet. Vägbanorna hamnar i vattnet och bilarna kör i luften. Det här är en mer generell defekt än just Tallbergsbroarna.

Det var riktigt fint att få uppleva de här broarna i verkligheten och jag kan inte påminna mig om att jag sett något liknande. Nja, jag räknar inte alla broar i Stockholm eller ens den något äldre akvedukten i Håverud. Det här känns som något helt annat.

Fler som varit här och tittat?

2 KOMMENTARER

  1. Jag gillar också dessa broar! Ett bra utflyktsmål att ta besökare till från stugan i Nordmaling. 😊
    Apropå bungyjump så finns ju en spektakulär Gevalia-reklamfilm som spelats in här. Där den oväntade besökaren just hoppar bungyjump.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.