17 saker som är irriterande i sociala medier

För ett tag sedan snubblade jag över ett Instagram-inlägg hos Bloggbevakning, där skaparen bakom kontot bad om följarnas förslag om vad de anser vara det mest irriterande med sociala medier. Jag tycker som regel inte om när man fiskar kommentarer för att tillfredsställa ”Den Berömda Algoritmen” men jag kan så klart göra ett undantag.

Svaren som landade in var väldigt intressanta så med det som inspiration satte jag mig och funderade på vad jag själv tycker är mest irriterande i sociala medier.

1. Tiggande av kommentarer eller likes

Vi river väl av den direkt när jag ändå varit inne och tassat på området. Folk som tigger kommentarer av typen ”Jag mår bra idag! Hur mår ni?”, ”Berätta om din favoritfärg!” eller ”Vad tänker du om ditten och datten?”. Jag vet, Insta-inlägget som hela den här bloggartikeln bygger på grundar sig ju egentligen på tiggeri men ibland gör jag som sagt undantag om det finns en rimlig tanke bakom.

2. Folks iver att att tillfredsställa ”algoritmen”

Helt fantastiskt underhållande är det när folk benämner ”algoritmen” som en liten kodsträng som styr hela Instagram. Benämningen är nog, när jag tänker efter, mer lustig än irriterande.

Finlirar algoritmen
Finlirar algoritmen

3. Click-baits

Det här jobbar nog nyhetsredaktioner mer med än influensers. Jag har själv gjort det så klart. Det är dock när det sätts i system som man ganska snart vattnar ur sitt eget innehåll. Allt kan inte vara sensationellt precis hela tiden. Och det vet vi ju egentligen om.

4. ”Wait for it!” (eller ”Watch til the end!”)

Enbart till för att skaparen vill generera visningstid i statistiken. I nio fall av tio klickar jag mig vidare så fort jag kan för att generera så lite tid som möjligt.

5. Casino-samarbeten

Ja, det dräller av dem överallt. Även här, allt från Casinoutanspelpaus till andra ställen där man kan spela upp och ner. Galet.

Casino i Warszawa

6. Dåliga remakes på redan virala saker

Originalet är alltid bäst” är ju en gammal dänga som faktiskt stämmer oftare än vi tror. Allra helst när copycats ska försöka kapitalisera på redan beftintliga succéer.

7. ”Äkta” reels

När folk ”lyckas fånga en unik händelse för att de råkade ha mobilen uppe och filma” men där allt bara är regisserat och tillrättalagt.

8. Omärkta samarbeten

Det händer titt som tätt att man snubblar in på bloggar och Insta-konton där samarbeten och reklam inte märks ut tydligt. På bloggar är det lätt att smyga inlänkar utan att det ”märks” (ett tränat höga genomskådar det redan i inläggsrubriken). Jag kan förstå att det är lockande. I merparten av förfrågningarna jag själv får så motsätter företagen märkning av inläggen. Inget fel i det, då blir det ju betydligt enklare för mig att rata dem.

9. Köpta följare

Fortfarande obegripligt att man idag köper följare, gilla-markeringar och kommentarer när det är så fantastiskt lätt att genomskåda. Och fortfarande märkligt att samarbetspartners fortfarande bara tittar på antal följare istället för vilka följare eller engagemang som faktiskt finns.

10. Skammande av konkurrenter

Folk som öppet snackar skit om konkurrenter har nog själva ganska stora issues. Om det inte finns andra sätt att skapa innehåll på så kanske man ska fundera över sin onlinetillvaro rent generellt.

11. Läsare som inte förstår innehållet

Allra vanligast på ironiskt innehåll. Främsta uppsugningsförmåga har folk utan humor, som då gärna kastar sig in i debatten utan att ens vare sig ha läst eller förstått innebörden.

12. Inflation i ”bäst” och ”drömmigt”

Jag fattar att upplevelser kan vara underbara men när upplevelse på upplevelse alltid blir ”bäst” och ”drömmig” så strikes inflationen igen. Om man ena dagen benämner en restaurang som ”den enda du verkligen måste äta på om du är i Staden” så kan man inte säga samma sak om nästa restaurang dagen efter. Även om våra korttidsminnen ibland gäckar oss så minns vi oftast såna här saker.

Ja, jag har slutat följa flera konton där 99 av 100 poster varit ”drömmiga”.

Drömmigt?
Bästa drömmiga huset?

13. Gilla och dela!

Efter en helt ovetenskaplig undersökning av undertecknad är det här fenomenet vanligast på Facebook i åldersgruppen 60+. Inte ovanligt med bensinuppror, pensionsuppror och andra uppror som de tror ska hjälpa istället för att gå ut på gatorna och demonstrera som i Frankrike.

14. ”Klistra in det här i din status om du vågar!”

Samma kategori människor som i punkten ovan. Gäller många gånger tveksamma politiska budskap på båda sidor av skalan. Kan också handla om att man ska klistra in en text för att Facebook inte ska inaktivera kontot, att Facebook inte ska äga ens bilder eller för att man ska bli mer synlig hos vänner man aldrig annars får upp i flödet.

15. För bra för att vara sant

Så enkelt kan du resa gratis!”, ”Så tjänar du miljoner på Youtube!”, ”Så blir du snabbt en stor influencer!”. Enda sättet att på nolltid bli stor i sociala medier är att äta massa onyttigt, sluta röra på sig och posta det på nätet.

16. Skräniga filmer

Hög ljudvolym och bara skränigt innehåll går fetbort och klickas bort inom millisekunden av en hundradel.

17. Framställandet av ”unika platser”

Man ser en fantastisk bild på Instagram och tänker att ”shit, vad läckert!”. Tills man ser verkligheten. Trängsel. Tillrättalagt. Nästintill fejk. Och så vidare.

Så, vad gillar jag då?

Ärligt, äkta och personligt. Kort och gott.

Ni då?

Hur rundar man då av ett sånt här inlägg? Jo, genom att tigga kommentarer så klart. Vilka är era hatobjekt i sociala medier? Lämna en kommentar här under och berätta!

19 KOMMENTARER

  1. Hahaha gillart! Stör mig på ”instagramkulturen” överlag. Att det finns ett sätt att vara som går hem hos följare. Typ ”du ska interagera med dina följare” ”ställa frågor” ”använda emojis” osv. Och ännu mer folk som bara följer denna manual till punkt och pricka och hävdar någon typ av originalitet, med hedern i behåll. Jag vet inte, känns extremt krystat.

  2. I punkt 14 ingår också ofta sådant som spelar på känslor, gärna vårdande kvinnors. Dela om du vill visa att det är ok med psykisk ohälsa/diagnoser/cancer/missbildningar…
    Själv avskyr jag alla dessa giffar med emojis m.m. som svar i trådar. Har folk en aning om allt skit som sprids via dem?

  3. Min första reaktion kommer redan innan din lista :D. Häromdagen hamnade jag på en artikel av bloggbevakning. En sida som jag försöker undvika med näbbar och klor. En sida som gärna jobbar med punkt 3, 5 och 10. Skapa konflikter där de inte behövs. Nåja :)).

    12… anmäler mig som skyldig… kanske inte just bäst och drömmig, men känner lite tics varje gång jag inte kan låta bli att använda orden fantastiskt eller magiskt :/ :).

    • Jag följer faktiskt bloggbevakning men har det senaste varit nära att avfölja på grund av sjukligt mycket poster om en väldigt specifik och äcklig ”influencer”.

      Haha, vi är nog alla skyldiga till i alla fall någon punkt i listan. Ingen skam i det. 😉

  4. Jag ogillar skarpt inlögg på exv Fejjan med texter som lyder ungefär så här: ”Om du vet vad det här är hade du en lycklig barndom”, och sen är där en bild på en jävla grå telefon med nummerskiva. WTF?!
    Eller om man vet känner igen en tablettask med Tulo, så är man erfaren.
    Nä, man är bara förmodligen 50+ och vill positionera sig som bättre och mer bildad än yngre generationer.
    På Insta stör jag mig på alla dessa konton i olika genrer som ser exakt likadana ut. Typ inredningskonton som alltid inkluderar barfota kvinnor som arrangerar blommor, eller träningsbloggare som envist hävdar att de bara tränar för att må bra men som lägger upp massor med selfies i minimalt med kläder.

    • Ah, tack för den – ”rörelseglädje” ska ju så klart vara med här. Vuxna människors sätt att tävla utan att tävla för att ta bort prestationspress. Sedan applicerar man det på sina barn som inte tillåts räkna resultat i idrotter förrän de är 25 och eventuellt har flyttat hemifrån. Ja kärebarn, tävlingsmoment kan ju vara farligt…

      De där 50-årskrisdelningarna instämmer jag helt i. Ska också in på listan. 🙂

  5. För redigerade bilder är mitt hatobjekt. Jag har sett inlägg där bloggaren berättar hur hon redigerar sina bilder och visat exempel. En strand med det där blågråa vattnet som många stränder har, den har hon förvandlat till paradisturkost vatten. Ska man visa upp en plats, vill man inte ge en någorlunda rättvis bild?

    Sen stör jag mig också på nr 13 i din lista. Jag vet inte hur många gånger jag läste samma statusar om hur hemskt cancer är, och fuck cancer när jag var medlem på Facebook. Cancer kan inte läsa, och struntar fullständigt i hur många som hatar det.

    Sen stör jag mig på dom som går in och kommenterar på bloggar utan att ha läst inlägget. Dom kommentarer endast i hopp om att det ska generera en besökare och kommentar till deras blogg. Jag minns när jag skrev ett inlägg om hur förkrossad jag var efter att ha tvingats avliva ett marsvin. En bloggare kommenterande ”vad söt hon är”. För hon tittade bara på bilden på mitt döda marsvin och slängde iväg sin kommentar.

    • Bilder är klurigt. Alla bilder som landar på bloggen är redigerade, mer eller mindre. Min tanke är att förmedla det som jag själv upplevde på platsen. Oftast lyckas ju inte en kamera fånga det utan då får man jobba med till exempel färger eller dylikt. Men absolut finns det en gräns.

      Ja, folk som inte läser inlägget och kommenterar är riktigt irriterande!

  6. Haha, men alltså what? Du stör dig på casinosamarbeten men gör ett själv? Dessutom för en sajt som finns för att förflytta lagarna i en ännu mer liberal riktning. Hur tänker du?

  7. I nr 12 ”bäst” och ”drömmigt” vill jag även lägga till ”episkt” . Precis allt är episkt numer. Tröttsamt och fantasilöst!

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.