9 saker jag inte riktigt förstod under 2023

Det gångna året var fyllt av härliga upplevelser. Det skapades minnen för livet och det var minst sagt intensivt. Under året har jag lärt mig massor av nya saker. Vissa har skett av bara en händelse, andra har jag behövt sätta mig in i för att klara uppgifter och sedan ett knippe onödiga kunskapsluckor som täppts igen, som förmodligen går åt det mer nördiga hållet men som säkert kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Sedan finns det ju saker som jag inte alls förstått och nio av dem tänker jag lista här och nu. Vad har ni för saker som ni inte riktigt greppat? Världsliga som i-landsproblem. Droppa en kommentar längst ner!

Redo? Då åker vi!

1. Hooja

Nej, ja men va? Norrländsk EPA-buskis? Det här fastnade aldrig i någon Spotify-lista hos mig och jag tror väl bestämt att det var i år som de slog igenom? I vilket fall. Jag förstår fortfarande inte hajpen så berätta gärna (helst inte) vad är det jag (inte) har missat.

2. Min inställning till X

X, för detta Twitter ni vet, har genom åren gett mig snabba nyheter, fotboll och en outtömlig källa till humor (och en hel del annat). Det har dock hänt något det senaste året eller två. Många pekar på ägarformen men jag är nog inte helt och hållet där. Plattformen är nämligen ingenting utan dess användargenererade innehåll (okej, det finns en jävla massa botar och troll också).

Samtidigt drog Threads som en frisk fläkt i det sociala medielandskapet precis innan jul och därmed tvärstannade min aktivitet på X. Det är väl kanske under 2024 som jag sonika kittar ihop och drar därifrån. Sedan tror jag i och för sig att även Threads kommer gå åt samma håll på sikt men det får vi väl sonika ta då.

Jag menar, andra dagen skrev någon ”Skönt att det inte är massa politik på Threads!”. Ni kan aldrig ana vad som hände sen.

Jobb på Gomorron Östersund

3. Folk och människor

Skit har fortsatt att träffa fläkten under året som gått och om det inte redan jobbades med polarisering innan så… ja, nej. alltså. Människor. Folk. Jag förstår ibland inte hur vi kan ha kommit dit vi är idag i livskvalitet och utveckling både kring hälsa, teknik och andra framsteg som vi gjort under de senaste århundradena med tanke på hur jävla korkade människor ibland är. Eller så hängde jag för mycket på X.

För, under 2023 har mänskligheten levlat ytterligare flera nivåer i dumhet. Det är som att vi tigger om bråk och tjafs. Hur svårt kan det vara att hålla två tankar i huvudet samtidigt? Allt och alla måste inte vara eller inneha en ståndpunkt och vi måste inte agera tyckonomer kring precis allt som händer och rör sig. Ibland kan det faktiskt bara vara läge att långsamt backa ut genom samma dörr som man kom in i.

Kan i alla fall några av oss lova det för 2024?

4. Svenska?

Om man är på en restaurang i Sverige, utger sig för att vara svensk och personalen är svensk – pratar man engelska då? Den här amerikanska bajsnödigheten måste vi våga släppa. Det är Stockholm, Östersund och Gnesta. Inte Miami, Dallas eller Seattle.

Dobson and Parnell, restaurang i Newcastle

5. Limfanatikerna

Nej, det där med att limma fast sig på gator, vägar, torg, flygplatser och så vidare är en vansinnigt korkad idé som fortfarande inte flyger. Jag kan inte ens sympatisera med deras finaste och mest generösa tankar om varför de håller på som de gör, de som säger sig ”värna om miljön”. Att ha hela Essingeleden ståendes på tomgång eller att hindra blåljuspersonal från att sköta sitt jobb är inte bara samhällsskadligt, det är kontraproduktivt.

6. Det där med Lugn

Jag reste under våren och hösten ett antal timmar i SJ 2 klass Lugn, i lite olika delar av landet. En av resorna slogs jag av att det faktiskt… eh, var lugnt. Bara en sån grej. Att reagera på att reglerna efterföljs. De andra gångerna har det varit allt från prat, telefonsamtal och onlinemöten (!).

Förstår inte folk vad de har bokat? Eller njuter de av sin självupptagenhet när de drar igång sina ljudhelveten och hoppas på att hela kupén bara knyter näven i fickan och håller käft? Well, jag har slutat med det. Sitter vi i samma Lugn-kupé du och drar igång ett samtal så kommer du få en knack på axel från mig.

Lugn avdelning på SJ Snabbtåg

7. Icke-leveranser

Jag fattar fortfarande inte hur företag som DHL, Bring, UPS, PostNord med flera försöker ducka för den primära uppgift de är satta på att hantera. Ja, att leverera post och paket. Genom åren har jag svurit över både Bring och PostNord och senast var det UPS som visade sig vara värdelösa på att slutföra sitt you-had-one-job.

Att de fortfarande, år 2023 när allt i leveransen går att följa med minutprecision och alla bortförklaringar går att genomskåda, försöker skoja om att de ”varit på plats men ingen varit hemma” är för mig ett mysterium.

När underunderleverantören till UPS skulle leverera hem till oss på Frösön för ett par veckor sedan ”saknades gatunummer”. Vilket det så klart inte gjorde. Att man dessutom inte kan spåra UPS-paket om det är en underleverantör som har hand om de sista sträckorna är också under all kritik.

I vårt fall såg det ut som att paketet fastnat i Järfälla, när det i själva verket kryssat runt i Östersund i fyra dagar. Om UPS hörde av sig? Nej nej. Det som löste problemet var ett besök hos UPS pickup-point i Östersund, tre telefonsamtal till underleverantören i Skellefteå och även kontakt med chauffören som tillslut lyckades hitta heeeela vägen hem till oss.

Man kan få hjärnfrys för mindre.

8. Dreven

Jag trodde ärligt talat att vi avskydde dreven som exempelvis brittisk tabloidpress håller på med men tydligen inte. Racet mot Tesla i höst. vad hände, och händer, egentligen där? Varför drevas det inte mot andra firmor i det här landet som kör utan kollektivavtal? Varför drevas det inte mot alla andra företag som använder komponenter i sina produkter som kräver mineralbrytning i någon smutsig gruva i Afrika?

Man börjar ju undra om det var så enkelt att en person med lite för mycket makt hade en dålig Tesla-upplevelse och bestämde sig för att ge igen.

Tesla parkerad vid Vesuvius

9. Folk oförmågor vid boarding

Det här förstod jag faktiskt inte 2022 och bakåt heller. När folk läser om oss i historieböckerna om tusen år kommer de att skratta. Å andra sidan. Om inte ens flygbolagen vet hur man på smidigaste sätt ska få ombord sina kunder så kan man knappast förvänta sig att pöbeln ska lyckas klura ut det.

Under 2023 har jag mest flugit SAS och Lufthansa och de har i ärlighetens namn gjort tappra försök med boardinggrupper. Det är en bra början men kräver ju också att alla dönickar där ute lyssnar. Vilket inte händer. Eftersom tröttmössorna i grupp 5 inte har ägnat någon energi åt att lyssna är det också de som stoppar upp hela flödet när de försöker boarda i grupp 1 och får spärrens röda sken rakt i ansiktet.

Ibland saknar man ju pandemi-boardingen. Sitter du längst bak så går du på först. Längst fram? Kliv på sist och kliv av först. Där snackar vi ju prioriterad boarding på riktigt men framförallt effektiv. Eller ja, så länge folk lyssnar då vill säga.

Vi håller där och hoppas på ett mer rimligt kommande år. Morsningkorsning!

SK75 på OSD

4 KOMMENTARER

  1. Avger aldrig nyårslöften, men för mig eget bästa ska jag ta mig tid att läsa dina inlägg och laga Marias mat 2024.
    Instämmer på alla punkter men håller extrajättemycketmed om punkt 3.
    Gött nytt

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.