Jag har nyligen rest långt. Riktigt långt. Och haft dubbla premiärer. Dels skulle jag för första gången sätta mina fötter på vietnamesisk mark men utöver ett helt nytt land blev det även ett nytt flygbolag att notera på min lista. På utresan från Paris stod nämligen en Airbus A350 och väntade på vilken jag snart skulle spendera tolv timmar från CDG till SGN – i Vietnam Airlines business class!
Lite (mycket?) är jag ju en sån där person som uppskattar långa flygresor. Slå sig ner på sin plats, koppla bort verkligheten och efter några timmar landa i lite av en ny värld. Att då vid check-in lätt oväntat bli bli uppgraderad till business class gjorde så klart bara saken än bättre. Plötsligt kändes tolv timmar i luften nästan lite kort. Ja, jo, jag vet.
Hur var då Vietnam Airlines business class? Det tänker jag gå igenom här.
Flygresorna i korthet
RUTT Paris (CDG) – Ho Chi Minh (SGN)
TID 11:35 – 04:45 (+1)
FLIGHT Vietnam Airlines, VN10
KLASS Business Class, 6A
MASKIN Airbus A350-941 (A359, VN-A892)
FAKTISK FLYGTID 11:54 timmar
RUTT Hanoi (HAN) – Paris (CDG)
TID 23:20 – 07:00 (+1)
FLIGHT Vietnam Airlines, VN19
KLASS Business Class, 4A
MASKIN Airbus A350-941 (A359, VN-A899)
FAKTISK FLYGTID 12:09 timmar

Nyhet: Vietnam Airlines börjar flyga från Köpenhamn
Men först en nyhet! I december 2025 börjar Vietnam Airlines flyga direkt från Köpenhamn. För Skandinavien blir det här ett lysande tillskott om man vill ta sig österut. Förutom att härliga Vietnam i sig kommer lite närmare så öppnas ännu fler möjligheter upp till östra Asien och Oceanien.
Att Vietnam Airlines är medlemmar i SkyTeam innebär också fördelar för SAS-resenärer. Beroende på status och flygbiljett så kan Eurobonus-förmåner som fast track, lounge och prioriterad ombordstigning hänga med när man reser på en VN-flight.
Det här är Vietnam Airlines
Flygbolaget är Vietnams nationalfågel och har idag ett ruttnätverk som täcker över hundra destinationer i 20 länder. 2010 blev de en del av SkyTeam-alliansen där som sagt både SAS, Air France, KLM, Delta, Korean Air med flera också ingår. De satsar även på en hållbar utveckling med målet om nettonollutsläpp till 2050, samt att bli en ledande 5-stjärnig aktör i Asien, med vietnamesisk kultur som signatur.
Vietnam Airlines flotta består först och främst av A320neo och A321 på de kortare sträckorna. För de långa benen kör de två av marknadens mest bränslesnåla modeller, Boeing 787 Dreamliner (både 787-9 och 787-10) och Airbus A350-900. Den senare, min personliga long-haul-favorit, finns i två olika konfigurationer. Det är bland annat stolstyp i business class och totalt antal säten som skiljer dem åt och säkerligen fler detaljer som man inte ser med blotta ögat.
Varför jag gillar A350? De är stora, de är tysta, de är bekväma. Och så har de ”blended wingtips”, världens läckraste vingspetsar.

Förmåner i Vietnam Airlines business class
När man flyger business class hos Vietnam Airlines ingår extra bagage, fasttrack, lounge och prioriterad ombordstigning. Hubbarna (SGN, HAN och DAD) bjuder på bolagets egna lounger. På andra flygplatser ska man sikta på SkyTeam-lounger och på CDG innebär det Air France lounge i terminal 2E, non-Schengen-terminalen.
Hur mycket bagage jag själv checkade in för mina tio dagar i Vietnam? Ingenting. Jag körde enbart handbagage som ryms i kabinen (kabinväska på hjul och axelväska). Det är en utmaning till mig själv och det fungerar som regel väldigt bra.
Business Class-kabinen
På samtliga långdistansplan kör Vietnam Airlines sin business class i 1-2-1-konfiguration, där alla har direktaccess till gången. Fiskbensformationen (”Herringbone”) är vanligast. Så är det på samtliga deras 787:or och så var det på båda A350-maskinerna vi satt på de här resorna. Vissa A350 har en annan layout, vilket ni ser på platskartan hos Aerolopa.

Sätet i business class
På utresan sitter jag på 6A och på återresan har jag 4A. Det betyder fönsterplats på vänster sida i färdriktningen. Sätet är av modell Safran Cirrus III och mäter 52 cm i bredd. Det är fully flat, vilket betyder att man kan fälla det till en platt säng som sträcker sig 190,5 cm. För egen del har jag alltså drygt två decimeter till godo. Både USB-A och strömkontakt finns, för att kunna ladda sina prylar.
Vid sätet ligger ett filt, en kudde och ett täcke. Här finns även tofflor, hörlurar, ett litet amenitykit och en flaska vatten. Efter några minut kommer crew med varma handdukar och den obligatoriska välkomstdrycken. Både champagne och alkoholfritt finns att välja och sedan är det bara att installera sig för tolv timmar i sätet.
Efter en stunds taxi ut mot bana 08L är vi redo för takeoff. De båda Rolls Royce-motorerna varvar upp och vi trycks lätt bakåt i sätet. En riktigt härlig känsla!





Mat & dryck ombord
Med lunchavgång från Paris till Ho Chi Minh och nattflygning från Hanoi till Paris så ser servicen ombord lite olika ut.
Utresan från Paris
Avgång CDG 11:35 och en timme in på flighten börjar crew ta upp lunchbeställningar, där de kommer ut enskilt till varje passagerare i business class. Jag får lite nötter och beställer en Gongs Dance, en riktigt trevligt drink på vodka, kaffe och sockerlag.
Som kall förrätt beställer jag krabba och räkor, tärnad mango och ärtskott. Det visar sig vara en riktig lyckoträff – fräscha råvaror, fin balans och en behaglig smak av hav.
Till lunch väljer jag stekta nudlar med chilisås, grönsaker, räkor och kammusslor, serverat med ett Rayon de Lune som jag tycker matchar rätten bra. Portionen ser till en början rätt liten ut, men visar sig vara helt perfekt i mängd. Smakmässigt når den dock inte upp till förrätten, som så här i efterhand får stå som båda flygresornas bästa matupplevelse.
Som efterrätt kommer ostar och sötsaker ut, där man kan välja fritt till vilka jag tar ett glas cognac.
Efter några timmars sömn och två timmar innan ankomst SGN serveras frukosten. Jag går för ett oväntat bra stekt ris och på sidan kommer lite yoghurt in, plus cornflakes med mjölk samt frukt. Och kaffe så klart. En stark americano för att kicka igång huvudet inför ankomsten. Lite visste jag då att det vietnamesiska kaffet vi skulle dricka under veckan skulle bräda i princip alla americanos jag någonsin druckit. Men det är en annan historia.
Hemresan från Hanoi
Nattflygning och avgång HAN 23:20. Bara en halvtimme efter takeoff kommer crew ut och tar upp beställning för kvällsmålet. Som kall förrätt tar jag en liten kycklingrätt med en söt risgröt på sidan. Helt okej, men det är riset som blir huvudnumret för mig. Huvudrätten denna natt blir ångade risrullar med skaldjur, serverade med kanelkryddad fläskkorv. Riktigt bra i både smaker och konsistens.
Precis som på utresan är det frukost två timmar innan ankomst och nu kör jag vegetariskt, medan gryningen utanför fönstret pågår för fullt. Grönsakerna är alldeles lagom och den söta youghurten på sidan blir ett bra komplement. Och det svarta kaffet så klart.
Överlag är jag mycket nöjd med maten, från servering och presentation till smaker och texturer.







Underhållningen (IFE)
Skärmen är på 15,4″ (likadant på B787) och eftersom ryggstödet framför är diagonalt måste man fälla ut skärmen med en liten knapp. För att navigera kan man antingen använda fjärrkontrollen bredvid sätet eller touchskärmen i sig. Filmutbudet är okej och serieutbudet är precis som hos många andra bolag ganska bantat. Lösryckta avsnitt från olika säsonger, det är lite nivån generellt när man ska se på serier i luften. Jag klämmer de två Vänner-avsnitten som finns, plus en dokumentär om Messi, i övrigt är det flygkartan som rullar hos mig.
Lurarna hänger på sidan av sätet och är brusreducerande. De fungerar bra men har man egna hörlurar av senare snitt från säg Apple, Bose eller Sony kan man med gott samvete och en adapter använda dem istället.

Necessären (amenity kit)
Vid sätet ligger ett litet amenity kit, en necessär. På utresan är det en snygg liten Samsonite-väska, för en gångs skull något jag faktiskt har användning för även hemma. Perfekt för laddsladdar och annat när jag reser. Här i finns det ögonmask, strumpor, bodylotion, läppbalsam, tandborste, tandkräm, öronproppar och en kam. Perfekt för att fräscha till sig efter en lång nattflygning.




Att sova
Långa flygningar över natten kräver sin sömn, vilket givetvis underlättar i Vietnam Airlines business class och dess fully flat-säte. Jag petar in sängläget och kan sedan sträcka ut helt och fullt. Med kudde, täcke och ögonmask lägger jag mig till rätta. Hörlurarna sätts på huvudet och så vaggas jag sakta till ro av sömnmusiken jag laddat hem på Spotify.
Utresan bjuder på fyra-fem timmars sömn (hade nog fått mer om jag skippat kaffet) och hemresan betydligt mer, efter en lång dag i Hanoi.
Crew och service
Det största utropstecknet är ombordpersonalen, vilken jag menar hör till den trevligare jag upplevt i luften. Alltid ett leende, alltid tillgänglig, alltid hjälpsam plus väldigt välklädda. Då är det faktiskt förlåtet att vinet till middagen på utresan kom in lite sent, vilket var den enda anmärkningen jag hade att notera. Då satt jag ändå 25+ timmar ombord de här två resorna.
När jag vid disembark dessutom nästan blir ombedd att kika in i cockpit så är crews serviceuppdrag i princip fullbordad. Tack!

Allt som allt efter 25 timmar ombord
Det är kul att flyga långt och gör man det i Vietnam Airlines business class blir det så klart väldigt bekvämt. Det är en härlig känsla av att allt är bättre här framme i kabinen. Sträcka ut spirorna, njuta god mat och se världen passera tolvtusen meter längre ner. Att göra det i Vietnam Airlines business class på min favorit-A350 kryddar bara upplevelsen ytterligare.
Bäst tycker jag är servicen som är snabb, glad och genuin. Sedan följer maten som är fräsch, vällagad med fina smaker och god variation mellan sött och starkt. Sätet är skönt även efter åtta-tio timmar i luften och det är hysteriskt skönt att kunna sträcka ut benen eller bara kliva upp och ta en liten promenad i kabinen precis när som helst, utan att störa någon annan.
Ja men jag känner en längtan tillbaka. Av att höra Rolls Royce-motorerna varva upp. Känna kärran rulla iväg ner för startbanan. Luta mig tillbaka för tolv timmar i luften. I business class? Lätt. Jag är inte klar med vare sig Vietnam, deras nationalfågel eller deras främre del av kabinen.
Allra helst nu när den här fågeln börjar flaxa från Köpenhamn.

Pressresa arrangerad av Vietnam Airlines. Text, bilder och åsikter är alltid eget material.

[…] tolv timmar i business class med Vietnam Airlines taxar vi in på SGN. Morgonen är tidig men Ho Chi Minh-staden ligger redan vaken med sin värme, […]
[…] här var en pressresa med Vietnam Airlines. Text, bilder och åsikter är alltid eget […]