För tionde gången – 21 kilometer i Göteborg

Det är den tiden på året. DEN. Japp, det hajpas en hel del och jag tjatar nog hål i huvudet på folk om Göteborgsvarvet. Det är ju ”bara” en halvmara men för mig handlar det nästan om en tradition, även om jag inte springer exakt varje år. Maj med gröna Slottskogen, Göteborgs gator och torg med dess folkfest, samt att sätta punkt för vinterträningen. Det är just därför jag håller Varvet så högt.

I år, 2017, blir det alltså mitt tionde varv runt Göteborg (mitt första gjorde jag 1999) och det tänkte jag ju fira med personbästam enligt tidigt uppsatt mål. Lite omständigheter gör ju att det är lite sviktande dagsform men jag tänker ändå ge er lite av mina förutsättningar och funderingar inför loppet i eftermiddag.

Så här tänker jag.

  • Sub 1:30. Haha!
  • Sub 1:39:27. Det här skulle innebära personbästa och det är ju faktiskt vad jag uttalat tidigare i år, att fira mitt tionde varv på ett magnifikt sätt. En ytterst bra dag är det här möjligt men med tanke på hur kroppen kändes i söndags och måndags, efter drygt två veckors krasslighet, så vet jag inte hur rimligt det faktiskt här. Å andra sidan, mina genrep brukar ju suga hästarsle (eftersom jag känner efter lite för mycket då) så de säger väl inte så mycket egentligen. Målet kvarstår. Personbästa. Det är det jag kommer slita för.
  • 1:43-1:48. Kilometertider från 4:54 till 5:08, vilket innebär att jag gör varje mil på 49-51 minuter. Jag kan ju springa snabbare än så och kanske allra helst i en snabbare startgrupp än tidigare men ändå det kanske mest rimliga tidsspannet utifrån dagsform. Jag är ju inte nöjd eftersom jag inte persar, men jag är också realistisk.
  • Över 2:00. Benbrott, allvarlig kramp eller totalhaveri i magen. Då kanske. Å andra sidan, när magen havererade 2005 gjorde jag ändå Varvet på under två timmar. Med andra ord. En tid över två timmar betyder att jag brutit loppet. Och det ska helt galet mycket till.

Så. Startgrupp 4 klockan 13:13, startnummer 5317 och som vanligt springer jag för FC Dryden. Häng med på InstaStories fram till starten, i övrigt så hörs vi efter målgång. Och så landar det en race report här på bloggen i veckan som kommer. 

Let’s do this.

Omslagsbild: banprofilen från Göteborgsvarvets webb.

2 KOMMENTARER

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.