Provkörning – Volvo XC40 D3 AWD Inscription

Jakten på nästa bil går vidare. Som befintliga Volvo-förare var det absolut läge att ta ut en av deras nyare modeller på vägarna kring Östersund. Provkörningsexemplaret för helgen blev en Volvo XC40 D3 AWD Inscription. Det här var dessutom vår första-gången-nångonsin-upplevelse av just den här modellen, även om i alla fall jag kastat längtansfulla blickar åt den när jag sett den rulla förbi på byn.

Den är nämligen väldigt fulsnygg.

Ni som hängt med på bloggen och bland provkörningarna vet redan att ni inte ska förvänta er några djupa tekniska beskrivningar. Ni nya läsare, glöm genomgång av bottenplattans kardankonstruktion i profil, kamremskedjebyten, bakre gaffelöverhängsaxeln och liknande trams.

Provkörning var det! Vi fick två dagar med bilen och här är intrycken från ett par iskalla januaridygn på vintervackra vägar i Jämtland.

Volvo XC40 D3 AWD Inscription

Volvo XC40 D3 AWD Inscription

Det här är alltså en fyrhjulsdriven version (AWD) med en tvåliters 150-hästars dieselmotor, årsmodell 2019. Utrustningsnivån heter Inscription och är den näst högsta nivån i serien. Bas och Momentum är enklare och R-Design är den maxade nivån.

Här i sitter det också en åttastegad automatlåda med en liten växelspak som man bara trycker framåt och bakåt, utan att den så att säga ”fastnar” i något läge. Jag gillar det och vänjer mig snabbt, kontra att dra spaken till D, N, R eller P-läge (som på ”vanliga” automatlådor).

Bakom växelspaken och under mittkonsolen finns det ett litet fack och just i den här bilen är det en trådlös laddare för mobilen. Smidigt att alltid ha en plats för telefonen och att få den laddad utan sladd, men kanske inte en funktion som jag själv är beredd att betala extra för.

Takets kontrastfärg gör XC40

Om det är något som jag tycker sätter edge på Volvo XC40 så är det kontrastfärgen på taket, som Volvo dessutom gärna skyltar med själva. Det svarta taket möter sonika kontrastfärgen vid C-stolpen och det är riktigt jävla snyggt. Tänk er exempelvis det svarta taket mot Fusion Red, Chrystal White eller Thunder Grey. Då har XC40 sin sköna edge igen! Tyvärr räcker dock inte Inscription till utan då är det R-Design som gäller.

Visst, provkörningsbilens Onyx Svart Metallic fungerar men jag tycker att XC40:n tappar en hel del formfaktor i och med det. Vad säger ni?

Volvo XC40 R-Design
Volvo XC40 R-Design i Chrystal White med svart kontrasttak.

Lagom bullig med vassa detaljer

Rent generellt, och allra helst som helsvart, känns XC40 nästan lite bullig. Det är ingen personlig favoritegenskap men lyckligtvis vägs det här upp av flera vassa detaljer. Tors hammare i framlyktorna lyfter till exempel hela fronten, plus den snygga och rena grillen.

Skärper man till sig och väljer R-Design så kommer ju det svarta kontrasttaket och sätter prägeln, men det är ju en ganska dyr prägel också.

Volvo XC40 D3 AWD Inscription
Volvo XC40 D3 AWD Inscription

D3:an är en pigg rackare

150 hästarsmotorn är nästan förvånande pigg när jag på snömoddiga vägar testar stampa plattan i botten. Inte det där brutala klöset men tillräckligt för att kunna göra säkra omkörningar även på skitvägarna mellan Orsa och Sveg.

I en av Frösöns värre backar, med 25-procentig lutning, tar vi oss helt obehindrat upp utan en tendens till problem. Är det då man tackar fyrhjulsdriften? En seriös fråga alltså, eftersom jag knappt kört det förut.

En rullar fram som en gud!

Även om Volvo XC40 D3 är en helt annan bil än vår nuvarande V60 (2017) så känns det ändå som att ”komma hem” på något sätt. Jag kan inte sätta fingret på vad men det är liksom Volvo över alltihop. No shit, Sherlock.

Fast kanske är det ändå komforten som sätter prägeln. En sitter som en gud och ljudnivån i kupén är sådär behaglig och det går att konversera oavsett om man sitter fram eller bak. Själv väljer jag att nästan maxa sätet och komma så högt upp jag kan. Är det en högre bil än normalt så vill jag känna det också.

Volvo själva har beskrivit miljön som att man ska sitta i ett varmt och skönt vardagsrum en kall januarikväll. Mycket passande, eftersom det var precis vad det var. Både en kall januarikväll och som att sitta i vardagsrummet.

Och vardagsrum blir det faktiskt lite också när man kommer till kupén. Den känns interiört väldigt stor. Det är goda utrymmen både fram och bak men också högt i tak, för oss som inte är längst i klassen. Nästan lite för luftig? Petigt kanske.

Det är ändå hög trivselfaktor och slänger man in det svarta innertaket (som nästan blivit ett måste för oss!) så är interiören komplett.

Volvo XC40 D3 AWD Inscription

Den digitala förarmiljön

Jag gillar verkligen biltillverkare som anammar digitala förarmiljöer. Vi är långt in på 2000-talet och det är dags att även bilindustrin hinner ifatt och ger oss användarvänliga, anpassningsbara och moderna miljöer när vi sitter bakom ratten.

Volvo XC40 skulle jag säga ligger i framkant med det här, vilket även tidigare modellserier har gjort (jag kör själv en V60 just nu). En 12,3″ förardisplay förser mig med nödvändig information och den går dessutom att justera till utseendet beroende vem som kör.

Har man skapat sig en rutt i navigeringen så syns kartan här och det är kalas att ha all tänkbar färddata på samma yta som hastighetsmätare och annat. Vanan är stor i att flytta blicken hit och det är enklare än att börja titta åt mittkonsolen. En av många fördelar med digitala förardisplayer!

Förarmiljön i Volvo XC40 D3 AWD  Inscription
Volvo XC40 D3 AWD Inscription
12,3" display i Volvo XC40

Sensus – Volvos infotainmentsystem

I mittkonsolen hittar vi en 9″ touchskärm. Systemet kallas för Sensus Connect HP 9″ och har i sig har funnits i flera år. I och med Volvos nya modeller så har även Sensus fått sig en helt ny skepnad, och det är givetvis till det bättre.

Härifrån styrs det mest basala som telefonsamtal, navigering och klimatanläggning. Även röststyrning, mediauppspelning, anslutningar till smartphones och appar sköter man genom att swipa och toucha sig fram på skärmen. Till en början känns gränssnittet en aning rörigt och det swipas fram och tillbaka innan jag förstår logiken. Det tar några mil.

Det där med touchskärmar i framförallt bilar har ju nackdelen att man inte kan känna sig fram, som på vanliga fysiska knappar. Det är ju skönt att kunna känna en knapp utan att behöva släppa blicken från vägen. Till viss kan röststyrningen hjälpa, där man till exempel kan sköta klimatanläggningen (”Jag fryser”, så höjs temperaturen) och telefonsamtal (med mera). Sedan är skärmen och touchytorna såpass stora att det faktiskt inte blir något jätteproblem att klicka, även om man kör.

Stökig design i mittkonsolen

Sedan tycker jag dock att det känns lite ”stökigt” kring skärmen. Fläktarna är inte särskilt snyggt placerade och skärmen ramas in på ett ganska linjelöst sätt. Den syns och tar plats, istället för att smälta in i resterande interiör.

Skärmen går så klart att släcka ner ”helt”. Ja, den blir sådär LCD-svart och man kan alltså fortfarande se att den finns. Inte direkt som i nya Audi Q3 med andra ord, som i princip försvann helt.

Sensus i Volvo XC40 D3 AWD Inscription

Apple Carplay och Android Auto – se upp!

Jag var så klart sugen på att testa både Apple Carplay och Android Auto men hur mycket jag än försökte så fick jag inte till det. Efter en räd på Google och en kik i bilens specifikationer kom jag tillslut fram till att det här exemplaret av Volvo XC40 inte ens var förberett för ändamålet.

När det här skrivs (februari 2019) finns det inte heller något svenskt stöd för Android Auto i Volvo XC40. Det går så klart att komma runt, se min guide här.

Slutsats? I och med att bilen var utrustad med framförallt navigationspaketet så kände jag inte något större behov av att köra mobilen. Visst, Siri och Google Assistant men nja, jag klarar mig ändå.

Avdelningen onödiga icke-nödvändigheter

Orreforsväxelspak

Av alla meningslösa detaljer på bilar så är ju frågan om inte Orrefors-knoppen på växelspaken satt en ny standard över saker som verkligen inte behövs. Den är till och med mer meningslös än BWM-emblemet på X2:ans C-stolpe. Så. Fruktansvärt. Betydelselös!

Snygg? Knappt ens det faktiskt. Well, på den åttastegade automatlådan i Inscription ingår den och verkar inte ens gå att ta bort.

Vad kostar en XC40 D3 AWD?

Volvo XC40 D3 Inscription börjar på drygt 370.000 kontant men ska fyrhjulsdrift och automatlåda till är vi uppe i 412.000. Vill man ha bensin och fyrhjulsdrift är det T4 AWD som gäller, för samma pris.

Årsskatten på det här provkörningsexemplaret vet jag inte om vi ska prata om. Men okej, jag gör det ändå. 6433 spänn per år. Så har vi sagt det också.

Vi bad redan innan provkörningen om en offert på en Volvo XC40 liknande den V60 vi har idag (2017 års D4 Momentum med ett par tillvalspaket). En Volvo XC40 D3 Momentum ramlade in på 5500:- per månad vid privatleasing, vilket går helt emot vår teori om att sänka vår nuvarande leasingkostnad.

Dessutom känns den inte särskilt mycket bränslesnålare heller, rentav tvärtom. Med andra ord skulle det här bli en betydligt dyrare affär än dagens. Känns ganska osexigt faktiskt.

Känns Volvo XC40 D3 AWD som nästa bil?

Egentligen vill jag ju bara skriva ”Ja, den är redan beställd!”. Egentligen. Fast det kommer tyvärr inte att fungera utifrån den kalkyl som är uppsatt. Vi ska sänka kostnaden för vårt bilägande. När inte ens en vanlig Volvo XC40 D3 ramlar inom ramen så är det bortom all logik att en AWD skulle göra det.

Snål eller ekonomisk, välj själva. Men för den som gärna slänger upp pengarna varje månad så är Volvo XC40 D3 AWD en fantastisk bil. Härlig att köra, komforten är gudomlig och den känns modern.

Fast utan kontrasttaket? Nja, då blir den nästan lite alldagligt alldaglig.

Volvo XC40 D3 AWD
Föregående inlägg
Nästa inlägg

8 KOMMENTARER

  1. Billig, vil jeg si! ? Du skal være glad du bor i Sverige når det gjelder bilkjøp. Nevnte modell med firehjulsdrift og automatlåda koster 558 800 NOK i nabolandet ditt.

  2. Åh, provkörningsinlägg på G, älskar det 🙂 Är så sugen på nya V60XC, men det får vänta tills det finns begagnade varianter.
    Tänk om en skulle få till ett samarbete om trycktester på olika Volvos. Vad trevligt det hade varit!

  3. Instämmer helt i det där med fulsnygg. Ändå är det något som inte går att motstå i den! Ser fram emot att själv få provköra den där framöver, även om den knappast lär vara särskilt realistisk ekonomiskt sett…

  4. Kul att trilla över dig igen, från webForumtiden. (Jerpa)
    Kom hit då jag sökte på bmw 320d xdrive 2016.
    Någon vecka senare satt vi hemma med en sån. Hade då även provat V60 D4, vilket min fru egentligen ville ha. Men efter provkörning så tyckte hon ändå att 320 vann.

    Fortsatte att läsa om utvecklingen och leasing. Något vi också tittat på men ändå valt bort. Ev om vi bodde mer centralt och bara behövde en bil. Nu måste vi ha två, jag åker 8,5mil t/r var tredje vecka, häften i 2 veckor.

    Oumpfade till när jag läste prislappen på BMWn. Jag har visserligen inte räknat på vad vi betalar nu /månad. Men skatten ligger på typ 1800kr, försäkringen har jag nu en övergång/prova på, men när jag kollar upp de jag kan så ca 6000. Vet inte vad jag får för pris som helkund.
    Men allt är hyfsat billigt om man kollar vad husbilen kostar med skatt och försäkring. Skatten ligger på ca 8600/år. Visserligen avställd mestadels, men hela summan ska in på våren.

    Tillbaka till er bil. Ni funderar inte på att lösa ut den? Vad skulle det kosta, billigare/dyrare?

    • Hej! Kul att se dig igen! wF alltså, det var verkligen inte igår. 🙂

      Ja, prislappen på BMW:n var inte jättekul och det var det primära skälet till att vi avstod den. Sedan kammade vi in ett par bra kampanjer på Volvon också, som gjorde att vi fick ett bra mervärde i priset.

      Att köpa loss bilen finns absolut med på kartan och den har ett framräknat restvärde på strax under 200k. Utgår från att det är det vi får betala i så fall. Då får vi stå för alla kostnader själva sedan men precis som ni så går det ju att teckna serviceavtal till exempel. Vi har ändå räknat på att det skulle bli billigare i längden och vi får dessutom en bil som vi vet hur den har gått. 🙂

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.