Häromdagen släpptes Vagabonds resebarometer 2021, som då visade hur vi reste under 2020. Resemagasinet har presenterat den här typen av siffror i elva år nu och jag fick möjligheten att sitta med på deras genomgång över Teams. Det kändes både spännande och ospännande på samma gång, eftersom vi vet vilket jävla pissår 2020 (många gånger) faktiskt var. Men i siffror då? Vad visade året och vad kan vi dra för slutsatser?
Det mesta med 2020 har på något sätt tillskrivits som ”historiskt”. Resandet inget undantag så klart. Inte sedan andra världskriget har det varit en sådan dipp och svenskarnas utlandsresor rasade med 84%. 2019 gjorde vi 12 miljoner utlandsresor, 2020 gjorde vi 1,9 miljoner. Året inleddes hyfsat men rasade så klart under våren. Sedan nåddes en peak i augusti, efter att reserestriktionerna släppt. Som kossor på grönbete drog vi ut i Europa och jag själv hakade på och fick några riktigt fina dagar i Rom.
LÄS | Vagabonds resebarometer 2021 – hela rapporten
Thailand minskade minst
Det kan också tyckas anmärkningsvärt att Thailand i sammanhanget inte alls rasade lika mycket som andra länder på topp-tio-listan. Förklaringen ligger rimligtvis att de fortfarande hade högsäsong i januari-februari, medan pandemin fortfarande var i sin linda.
Under 2020 valde också fler än någonsin att ta del av UD:s reseinformation och deras app laddades ner en kvarts miljon gånger fram till maj 2020. Fler anser också att det bör ingå någon typ av pandemiskydd i reseförsäkringarna som säljs. En inte helt orimlig tanke, allra helst när folk också verkar vara beredda att betala för det.
Tåg kämpar fortfarande
En annan intressant aspekt är att det rent procentuellt inte hände jättemycket i de färdmedel vi väljer på våra utlandsresor. Flyget stod även 2020 för över 60% av resorna medan tåget låg kvar på 3%, ett normalår alltså. Så här i tågskryt/flygskamstider kan ju det tyckas märkligt men det finns förmodligen rimliga förklaringar. Dels går flyget fortfarande betydligt snabbare och utan stopp till slutdestinationen. Dessutom kräver tåg ofta långa sträckor även inom Sverige, såvida man inte bor i Malmö. Att det många gånger dessutom är krångligt att boka komplexa tågresor är också en bidragande orsak.
För egen del skulle det krävas två extradagar för att ens komma fram till och hem från gränsen till Danmark med tåg (från Östersund räknat alltså). Visst skulle jag kunna flyga till Kastrup och åka tåg därifrån men då är ju vinsten med tåg sedan länge försvunnen. Det jag däremot ser i en sån resa är ju själva tågupplevelsen i sig. Jag vill uppleva fler tågresor och absolut i Europa, så den typen av resor finns absolut med på kartan framöver.
Heja Hemester och Svemester
Tittar vi vidare på Vagabonds resebarometer ser vi att tåget stod för en betydligt större del av inrikesresorna, 13%, och flyget knappt någon del alls. Där regerade dock bilen som färdmedel under 2020, 66%. Förklaringen i det kan nog ligga i att vi skulle hålla avstånd och därför valde ett färdmedel där vi kan resa helt själva eller med familjen.
Totalt gjorde vi svenskar 80 miljoner fritidsresor under 2020, där 29 miljoner var med minst en övernattning och 50 miljoner var dagsupplevelser. Mest reste vi tydligen i storstadslänen (Stockholm, Göteborg/Västra Götaland och Malmö) vilket kanske inte är så konstigt. Om två miljoner storstadsbor gör dagsturer plockar det så klart på i statistiken. I själva storstäderna tvärdog dock turistandet och siffrorna halverades i exempelvis Stockholm, enligt siffror från Visit Stockholm.
För min egen del blev det både dagsturer och övernattningsresor. Vi upplevde Östersunds närområde med Fettjeåfallet och stack till fjällen ett par gånger men reste också både till Skåne för att cykla på Österlen och till Abisko för att fjällvandra i magiska höstfärger.
Resandet den närmaste framtiden
Flygskam sa var och varannan person 2018. Efter ett år med en pandemijävel som en våt filt över oss och ett resesug utan gränser så kan vi konstatera att folk mer eller mindre skiter i ”flygskam” nu. Det tycker jag också visar på folks generella kortsiktighet i många frågor, i synnerhet resande. I alla fall. Enligt Vagabonds resebarometer 2018 sa 35% att de skulle minska sitt utlandsresande (som alltså mestadels sker med flyg). 2020 var den siffran 14% och 10% hälsar att de dessutom kommer att öka sitt utlandsresande.
Det som det också spekuleras i är hur ett vaccinationspass kan komma att fungera, framförallt när många av olika skäl väljer att inte vaccinera sig, så som barn eller folk med foliehattar. Vidare kan man också fundera kring hur vi kommer att titta på destinationer i framtiden. Idag har vi frågor kring valutor, strömadaptrar och annat. I framtiden kommer nog många säkert att titta på hur vaccinationsläget ser ut på de olika destinationerna. Inte helt orimligt.
Det är inte enbart utlandsresorna som troligtvis kommer att öka, 30% menar att de kommer att köra fler inrikesresor än tidigare. Ska vi då med andra ord förvänta oss fler engångstält på Kebnekaise och nedskräpad fjällnatur eller kan vi förvänta oss att folk lär sig hantera sin frihet på ett bra sätt? Det återstår att se.
Hur kommer jag att resa?
Kommer jag sluta resa? Nej. Kommer jag öka på resandet? Kanske. Kommer jag resa utomlands? Definitivt. Och hur tar jag mig till destinationen? Tja, jag väljer det färdsätt som för stunden är bäst lämpat. Om det är flyg, tåg, bil, cykel, dressin eller vandringskängor är ärligt talat skit sak samma.
Ta höjd för kaoset!
Samtidigt, mitt i allt ihop, försöker nu UD att pränta in budskapet att vi framöver ska ta höjd för kaos. Med det menar de att vi ska resa med lite större marginaler än tidigare. Det är en fullt rimlig tanke men förutom att det gäller själva restiden tänker jag att folk förmodligen (förhoppningsvis!) blir mer riskmedvetna på sina resor. Jag menar, bara för att det är andra regler i Asien än i Sverige betyder inte det att det är mindre idiotiskt att köra med alkohol i blodet där än hemma. Till exempel.
Det är alltså läge att trycka extra på att ”bete sig på resan som man beter sig hemma”. Jag kan i och för sig förstå om det är svårt för de som inte har kunskap nog för något av det.
Hur ser din resebarometer ut?
Det här var i korthet (!) delar av siffrorna från Vagabonds resebarometer. Hur ser din ut resebarometer ut? Kommer du resa mer eller mindre, ta höjd för kaos eller göra fler medvetna val än tidigare?
Intressanta fakta, särskilt att se hur kortlivad trenden om flygskam var. Jag kommer definitivt resa utomlands massor framöver, men det positiva med hela flygskam-grejen (precis som plastpåseförbudet) är väl att det får alla att tänka till lite extra och go the extra mile, även om man reste på ett bra sätt redan innan.
Japp, instämmer! Och det är väl så med trender. De är många gånger kortlivade, vilket är tråkigt när det kommer till saker som behöver en förändring på längre sikt. Ska bli riktigt spännande att se var just flygandet tar vägen när det här så smått börjar återgå till det ”normala”.