Fel bilder på fel platser. Att resa fast inte resa och SAS-poäng med snigelpost. Det här är min shitlist vecka 23. Sätt er ner och håll någon i handen. Nu kör vi.
Fel bild på fel plats – igen
Old but gold. Hur svårt är det egentligen att bildsätta en nyhetsartikel? Uppenbarligen är det jättemånga gånger jättesvårt och det är så jättesvårt att man inte ens orkar googla sig fram till ett svar som ändå skulle vara hyfsat rätt. Om det är en artikel om Bromma flygplats så är det lämpligt med en bild på ett BRA-plan, eller på flygplatsen i sig. Inte en SAS-kärra. Ungefär som att skriva om en påse nötter men ha en bild på chips och hävda ”snacks som snacks”.
”Jag har inte rest på ett år”
Den här har man ju hört till leda senaste året. Att folk inte har rest på över ett år på grund av ni-vet-vad. Men att inte ha rest om man ändå flängt omkring hemma? Jag vet inte. Personligen anser jag att jag har rest en hel del sedan i somras. Förutom resan till Rom så har vi varit i Abisko och Björkliden två gånger, cyklat i Skåne två gånger, bott på Granö Beckasin plus att jag varit hos familjen i Trollhättan ett par veckor.
Jag har visst rest senaste året. Utan det minsta av tvivel. Så snälla, sluta göra ”resa” synonymt med ”utlandsresa”.
En orimligt osynlig unsubscribe-knapp
Alltså. Det är klart jag fattar att man döljer unsubscribe-länken i mejlutskick av olika slag. Eller nej, jag fattar nog inte det ändå. Det ska vara lika lätt att avsäga sig ett nyhetsbrev som att signa upp sig på ett. I ett fall ganska nyligen låg den berömda länken inbäddad i ett stort stycke ljusgrå text. På vit bakgrund. Vem avgår?
En alldeles för tydlig subscribe-knapp
Tycker ni också att internet har gått sönder? Då är vi fler. Året är 2021 och när man väl tagit sig igenom de ångestladdade cookie-förpliktelserna så smashar nån smart jävla webbredaktör upp en nyhetsbrev-popup över hela skärmen. Allra värst är de som dessutom inte dyker upp direkt utan som lurar i faggorna i 10-20 sekunder. Sen, just precis när man fått läsflow och intresse, åker den in med en animation som skickar oss rakt tillbaka till PowerPoint-upplevelserna på det sena 90-talet. Och det är fan inga ljuva minnen ska ni veta.
Nästa knapp blir så klart stänga-fliken-knappen. Utan pardon.
Sköts SAS-poängen med snigelpost?
Det är 2021 och rimligtvis borde det inte ta över två veckor efter genomförd flygning för att få sina SAS-poäng. Man börjar ju undra över hur mycket manuell hantering det är kring de där Eurobonus-poängen. Sitter det folk och manuellt kontrollerar att man faktiskt var med på flyget? Som sedan skickas per papperspost till Britt-Marie, 45, för godkännande, som sedan snigelpostar tillbaka beslutet till en handläggare som hamrar in poängen med runskrift?
Andra poäng, om jag till exempel handlar med mitt SAS Eurobonus Mastercard i en partnerbutik butik, tickar oftast in inom ett par dagar. Andra bolag, som SJ, skickar in poängen direkt efter avslutad resa. Men hos SAS verkar det vara lite mer rocket science.
Stör mig också så på bildtexter som inte passar med artikeln och för att inte tala om subscribe knappar. Dock kan veckans mesta störningsmoment för min del vara min bostadsrättsförening där det klagats och klagats på hur porten stängs i 10-tals mail inför nästa veckas årsmöte. Alltså stör man sig så enormt på ljudet från när porten stängs, flytta f-n till ett eget hus i skogen.
Haha, för en dörr? Jösses!