Hej STC, skicka er kundtjänst på bootcamp

Tänk dig scenariot att du ska byta mobiltelefon och förlänga ditt abonnemang hos operatören där du är kund. Du loggar in på ”Mina Sidor” och några klick senare har beställningen gått iväg och ditt befintliga abonnemang är förlängt med ett år. För enkelhetens skull cashar du in hela årskostnaden på ett bräde, dels för att du fick en lite bättre deal men också för att slippa ha löpande månadsavgifter under resten av året.

All good. Business as usual. Ett helt normalt förfarande nästan vad det än gäller, oavsett du förlänger mobilabonnemang, däckhotell, Netflix eller något annat.

Som ni kanske vet så tränar jag på STC sedan en massa år. Förutom ett kort break ett par månader efter Kilimanjaro så är jag nog uppe i åtminstone tio år, give or take. Nästan alltid ett obundet abonnemang för att ha friheten att byta och flänga som jag vill. Det är en liten regel jag har för mig själv, även om jag emellanåt kan kompromissa om månen står rätt eller priset är rimligt. Jag är inte den som är den, och så vidare.

I julas hade STC en deal på årskort. En bra deal faktiskt, allra helst när min träning mest består av gympass eftersom knäproblemet fortfarande begränsar mig i min löpning. Ja, plus att jag då kan träna på deras anläggningar i hela Sverige vilket är friskt bra. I det fallet kändes en bindningstid på tolv månader alltså rimlig så jag slog till och förskottsbetalade hela 2024.

Jag – i alla fall vad jag trodde då – förlängde mitt abonnemang och tränade vidare.

HIIT Cross-pass

När jag under årets första kvartal tittat till mina kontoutdrag så har jag sett, men inte noterad vidare, att STC fortsatt har dragit pengar från mitt betalkort. Det var först för ett par veckor sedan som jag hajade till och insåg att jag mitt gymkort redan är betalt. ”Shit happens men bra att jag upptäckte det” tänker jag och inom ett par minuter har jag mejlat STC för att få problemet åtgärdat.

Trodde jag.

Nej nej. Erbjudandet gällde bara nya kunder så den förlängning som jag trodde att jag köpte var alltså i själva verket ett helt nytt årskort. På mig själv. Och mycket riktigt, i appen listas två gymkort på samma STC-konto (och då är även korten personliga så de går inte att dela med någon annan). Jag hade behövt säga upp mitt gymkort tre månader innan jag tecknade det nya. Trots ihärdiga påtalanden om att jag varit inloggad när jag förlängt mitt medlemsskap så ger de inte med sig. Eller för att citera dem själva:

”Ingen återbetalning är aktuell i ärendet.”

Däremot är de ”snälla” och avslutar det av mina två abonnemang som är utan bindningstid. Wow.

Samtidigt som STC:s kundtjänst fortsätter hävda handhavandefel från min sida menar de också att det varit otydligt på webben och att detta nu är åtgärdat. Och samtidigt som de ”har förståelse för hur jag tänkte när jag signade årskortet” så finns det å andra sidan absolut ingenting de kan göra åt saken. Eller ja. Kan och kan. Det är ju så klart en ovilja det handlar om.

Jag brinner upp och skickar en uträkning med vad jag anser att de har blåst mig på. Det rör sig om femtonhundra spänn så ja, jag tycker absolut att det är värt att tjafsa om. Och tillslut, tillslut är de ”snälla” och ”avviker från sina rutiner”. En ursäkt ramlar in först efter att jag bett om den men den följs, givetvis, upp av att alltihop faktiskt är mitt fel och att de har visat ett ovanligt stort hjärta. De verkar kunna tumma på mycket men prestigen sitter fanijävlar högst upp i STC:s flaggstång. Idioter.

Återbetalningen sker och pengarna är på kontot inom en vecka. Det som alltså var helt omöjligt gick alltså att lösa med bara några knapptryck. Kan ni tänka.

STC har bra gym, det är jag den förste att erkänna och gruppassen går jag mer än gärna på. Jag kommer fortsätta att träna där, åtminstone året ut och tills det att mitt årskort löper ut. Sedan ska jag definitivt överväga alternativen.

Men herregud vilket sorgebarn deras kundtjänst är. Det här var inte första gången jag hade kontakt med den här delen av gymkedjan.. Det var heller inte första gången de spelar omedgörliga. Och jag verkar inte själv om att ha upplevelsen heller utifrån andra jag pratat med i samma ämne.

Vad deras policy säger, vad de har för företagskultur eller hur deras internutbildningar ser ut har jag ingen aning om. Däremot är jag jävligt övertygad om att de skulle behöva åka på ett träningsläger. Då menar jag inte för att köra hantlar, vikter och cardiomaskiner utan mer åt charmkurser och kundbemötande.

Det verkar behövas.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.