Önskelistan – 7 saker som kan göra framtidens tågresa bättre

Att våra svenska tåg är ett smidigt färdsätt är ju ingen direkt nyhet. Allra helst gillar jag fjärrtågen och det har jag gjort länge. Jag välkomnar så klart den stora skaran som plötsligt älskar tågresor över allt annat och för mig spelar det mindre roll om det är av rent populistiska skäl eller något annat.

Med ökat intresse följer så klart nya krav från oss resenärer. På mina senaste resor har jag gjort ett antal noteringar både kring vad som finns, vad som är bra men också detaljer jag saknar. Så, hur kan tågresorna bli bättre enligt mig? Här är en liten önskelista!

Det som redan är bra!

Jag kan börja med att berätta om sånt som redan idag är bra. Snabbtågen håller som regel hög klass och SJ:s nyrenoverade X 2000 är riktigt fina. Stora, breda och sköna säten.

Jag gillar också både SJ:s webbplats och app då de är lättöverskådliga och tydliga, bokningarna är enkla att genomföra och det är bra trafikinformation. SJ är dessutom kungar på Twitter, men det är ju inte heller någon direkt nyhet. Även MTRX har en enkel sida att boka genom och har ju förmånen av att hålla sig till bara en sträcka i Sverige.

Nog om det. Här är mina önskemål kring hur tågresorna kan bli bättre framöver. Fyll gärna på med egna förslag i kommentarsfältet längst ner!

Incheckade väskor (på vissa avgångar)

Snälltåget är idag den enda tågoperatör som erbjuder incheckat bagage, på sina nattåg till Jämtland. De har en resegodsvagn för ändamålet. I övrigt är det skralt med den här servicen. Visst, det är sällan jag reser med skrymmande väskor men det vore onekligen ett välkommet tillskott när man släpar på skidor och resväskor till norra Sverige. På en av resorna jag gjort hade jag en 30-liters ryggsäck, kameraväska, pjäxväska och skidfodral.

Av säkerhetsskäl vill jag ha koll på mitt bagage och vägrar att ställa det i öppna fack i vagnen. Det betyder att jag måste kånka in allt i kupén om jag har sovvagn. Liggvagnen, den med sex bäddar, är i det avseendet helt körd.

Jag förstår att det finns praktiska och tekniska problem som ställer till det. Snälltåget har inte bagageincheckning överallt och blir det bussanslutning så kan det ju också ställa till det. Jag köper det. Men, att kunna checka in en resväska på nattåget mellan Stockholm och Narvik eller Östersund och Arlanda hade verkligen varit fint.

BLOGG | SJ Nattåg 1 klass – egen kupé till Stockholm

Incheckat bagage
Incheckat bagage på nattåget mellan Sydney och Melbourne.

Vagnguider på sajterna

Hur svårt är det egentligen att lägga ut vagnskisser på sina webbplatser? Tydligen jättesvårt. SJ hade det tidigare men inte längre, förutom när man ska välja sittplats i själva bokningen. Den lösningen kör även andra operatörer som MTRX. I övrigt verkar de konsekvent vägra att tillhandahålla sånt här. Jag undrar stilla – varför?

Lyckligtvis finns det ju kreativa människor där ute, till exempel de som driver Jarnvag.net, som har listat ett stort antal vagnar som både är i trafik och inte. Ja, det där är kanske en bättre lösning rentav, då allt är samlat på samma plats.

LÄS MER | Vagnguider på Jarnvag.net

SJ 3000

Wifi enbart i 1 klass

Låt 2 klass köpa sin wifi-uppkoppling! En aning kontroversiellt kanske men förutom att en begränsning skulle skapa ett mervärde för en 1 klass-biljett så innebär det förmodligen lägre belastning på tågets totala uppkoppling. Med det följer ju då en bättre upplevelse för de som nyttjar uppkopplingen.

En variant är att 1 klass och de med högre status hos aktuell operator alltid har fri anslutning. 2 klass får en uppkoppling med restriktioner som till exempel i mängden datatrafik, hastighet eller tid med den självklara möjligheten att köpa mer via tågbolagets app.

Digital ombordunderhållning

Att likt flygen installera skärmar på långdistansrutterna kanske inte är så smidigt. Men, det finns ju andra lösningar som kan flytta in på resenärernas egna enheter. Flera bolag, bland annat SJ, har idag onlineportaler när man ansluter till deras wifi, för trafikinformation och annat. Varför inte krydda den med filmer, serier, spel (ljud)böcker och annat? Det finns redan hos tågoperatörer ute i Europa och vore så klart ett härligt tillskott även här i Sverige.

Stort bord i 1 klass på nya X2000

Mer synlig personal

På de regionala tågen som jag åkt med är personalen hyfsat synlig, MTRX likaså. Sedan SJ upphörde med biljettkontroller så ser man deras personal knappt överhuvudtaget. Jag tycker att det är lite synd, allra helst om man köpt en biljett i förstaklass. Det är inte särskilt energikrävande att bara gå runt och se till att folk har en bra resa på olika sätt, allra helst då 1 klass inte är mer än en vagn, max två. Personligt bemötande ska inte underskattas!

Bistron i mitten av tågsättet

På senaste nattågresan reste jag i sovvagn, vagn nummer två i ordningen. Bistron? Tja, den var så klart i andra änden av tåget. Nattågen är dessutom ganska långa så det blev en ordentlig promenad genom samtliga vagnar för en ynka liten mugg kaffe.

Promenaden kan jag väl ta, jag är frisk och har fungerande ben. Men att alla passagerare som ska till bistron måste passera alla andra passagerare (typ) känns bara störigt och en onödig risk som vi sett i och med pandemin.

Det kanske finns tekniska eller praktiska skäl till varför den är belägen först/sist (ni som vet, berätta gärna i kommentarsfältet) men för mig kändes det mest stökigt. Eller så placerar man ut kaffemaskiner med kort/Swish/mobilbetalning i andra delar av tåget, det är också en lösning.

Fikahörna för 1 klass på X2000

Flyrail – samarbete mellan tåg och flyg

Det här har jag efterfrågat förut. Tänk vad fint det vore att kunna boka en kombinerad tåg- och flygbiljett om man till exempel ska flyga långt. Boka tåget från Östersund, en resa som sedan synkar hyfsat med min avgång till Långtbortistan från Arlanda.

En annan fördel är så klart att förseningar och ombokningar kan synkas, oavsett vilket färdsätt det är som påverkar och påverkas. Idag står man handfallen om tåget blir såpass försenat att man missar flyget, eller tvärtom, vilket gör att i alla fall jag väljer samma färdsätt på hela resan (läs: flyg). Vilken resebyrå eller flyg/tågoperatör vågar bli först?

BLOGG | När får vi se FlyRail i Sverige?

Vilka är dina tågönskningar?

Vad har ni för önskemål med tågresor och dess tjänster framöver? Är det något som ni saknar idag, som har funnits eller som har tagits bort? Hur vill ni lyfta rälsbundet resande? Berätta gärna i kommentarsfältet!

2 KOMMENTARER

  1. 2 önskemål har jag. Bättre wi-fi. Så att man kan lita på det. Jobba, köra skypemöten mm. Och så att färdriktiningen man bokat stämmer när tåget rullar in på perrongen. 🙂

    • Ja just det, färdriktningen vet jag att många har problem med. Tänkte inte på det var just den anledningen, hehe! Bättre wifi, absolut. Det roliga är ju att jag ibland har bättre fart i luften mellan Östersund och Arlanda än längs rälsen. Men just därför tycker jag att man ska göra wifi till en premiumtjänst på tåget. I slutändan delar ju alla på samma mobilnät. Inte optimalt.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.